۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۹
غفلت از ظرفیت اشتغالزای گیاهان دارویی در استان ایلام
بازار گزارش می‌دهد؛

غفلت از ظرفیت اشتغالزای گیاهان دارویی در استان ایلام

ایلام- وجود گیاهان دارویی متعدد ظرفیتی بزرگ برای توسعه و اشتغال در استان محروم ایلام است، ولی متاسفانه هم اکنون از این ظرفیت برای رونق تولید و رفع بیکاری در ایلام به خوبی استفاده نمی شود.

بازار؛ گروه استان ها: وجود بیش از یک هزار گونه گیاه دارویی در طبیعت استان ایلام باعث شده ظرفیت های بزرگی پیش روی توسعه، رونق تولید و اشتغال جوانان استان قرار گیرد.

متاسفانه هم اکنون از این ظرفیت بزرگ استفاده نمی شود، بیکاری در بین جوانان استان به خصوص فارغ التحصیلان دانشگاهی بسیار زیاد است به طوری هر روز بر آمار مهاجرت جوانان به دیگر مناطق کشور برای یافتن شغل اضافه می شود.

آنچه در حوزه گیاهان دارویی نیاز است بحث صنایع تبدیلی و فرآوری است، این مهم نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

یکی از شهرستان های پرظرفیت استان ایلام در بحث گیاهان داروی شهرستان دره شهر در جنوب استان است به طوری که روز گذشته یکی از بزرگترین طرح های فرآوری گیاهان دارویی کشور در این منطقه افتتاح شد تا شاید در آینده سرمایه گذاری بیشتری در بخش گیاهان دارویی در استان انجام شود.

حمایت صندوق کارآفرینی از کشت گیاهان دارویی در ایلام
مدیر عامل صندوق صندوق کارآفرینی امید کشور روز گذشته در سفر به استان ایلام و افتتاح  کارخانه فرآوری گیاهان دارویی در شهرستان دره شهر اظهار کرد: صندوق کارآفرینی از طرح های فرآوری گیاهان دارویی در استان های مستعد کشت این گیاهان حمایت خواهد کرد.

اصغر نورالله زاده بیان کرد: استان ایلام منطقه ای پرظرفیت در بخش گیاهان دارویی است و قطعا صندوق کارآفرینی امید از احداث طرح های توسعه کشت گیاهان دارویی در استان حمایت می کند.

غفلت از ظرفیت اشتغالزای گیاهان دارویی در استان ایلام

وی با اشاره به افتتاح بزرگترین کارخانه فرآوری گیاهان دارویی استان در شهرستان دره شهر، افزود: عملیات اجرایی این کارخانه در زیربنای ۱۴  هزار مترمربع که از فروردین ۹۷ آغاز شد و روز گذشته افتتاح و به بهره برداری رسید.

وی بیان کرد: برای راه اندازی این کارخانه اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی با تسهیلات صندوق کارآفرینی امید سرمایه گذاری شده است.

برنامه ریزی برای توسعه فازهای بعدی کارخانه فرآوری گیاهان دارویی دره شهر
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: کارخانه فرآوری گیاهان دارویی در شهرستان دره شهر در حد بسیار مناسبی در زمینه تولید محصولات گیاهان دارویی و اشتغال در منطقه فعالیت خواهد کرد.

در سال زراعی جاری بیش از ۴۷ هکتار سطح زیرکشت گیاهان دارویی در شهرستان دره شهر است که در حال حاضر بالغ بر حدود ۵۰۰ تن محصول گیاهان دارویی از چند رقم پرمصرف تولید می شود

محمدعلی اقدسی افزود: امیدواریم در آینده فازهای توسعه بعدی این کارخانه افتتاح شود، برنامه بعدی برای استفاده از ظرفیت گیاهان دارویی در شهرستان دره شهر، تولید انواع قرص های مبتنی بر پایه گیاهان دارویی و انواع شربت ها در کارخانه فرآوری گیاهان دارویی است.

غفلت از ظرفیت اشتغالزای گیاهان دارویی در استان ایلام

وی عنوان کرد: این واحد تولیدی که از جمله طرح های تاثیرگذار در حوزه تولید و اشتغال استان است، می تواند به توسعه کشت گیاهان دارویی و فرآوری آن کمک کند.

تامین خوراک کارخانه با توسعه کشت گیاهان دارویی
وی گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان توانسته با توسعه سطح زیرکشت گیاهان دارویی خوراک مورد نیاز کارخانه را تامین کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار داشت: در سال زراعی جاری بیش از ۴۷ هکتار سطح زیرکشت گیاهان دارویی در شهرستان دره شهر است که در حال حاضر بالغ بر حدود ۵۰۰ تن محصول گیاهان دارویی از چند رقم پرمصرف تولید می شود.

غفلت از ظرفیت اشتغالزای گیاهان دارویی در استان ایلام

اقدسی اضافه کرد: در این واحد تولیدی بیش از ۴۰ فرآورده گیاهان دارویی تولید و به بازارهای مصرف عرضه می شود.

وی گفت: این کارخانه که بزرگترین واحد فرآوری گیاهان دارویی غرب کشور است، ظرفیت تولید سالانه بیش از یک هزار تن فرآورده های دارویی را دارد و علاوه بر تامین نیاز داخل ۵۰ درصد محصولات آن هم به خارج از کشور صادر می شود.

توسعه کشت گیاهان دارویی در مراتع ایلام
مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: منابع طبیعی استان امسال قرار است در سطح ۲ هزار هکتار از مراتع  استان، کشت گیاهان دارویی را توسعه دهد.

رضا احمدی اضافه کرد: توسعه کشت گیاهان دارویی توسط خود مرتع داران استان اجرای می شود.

وی با اشاره به اینکه ۹ گونه گیاه دارویی شامل گونه های آویشن باغی،زوفا،سرخارگل،اسطوخدوس،آلوئه ورا، گل ختم، مریم گلی، مرزنجوش و به لیمو به روش کاشت در گلدان و کیسه های گلدانی در نهالستان گرمسیری مهران تولید می شود، افزود: این نهال ها به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

وی هدف از تولید این گونه ها را توزیع بین مجریان طرح های مرتعداری در راستای اقتصادی کردن طرح های مذکور و تغییر الگوی کاشت به سمت گیاهان کم آب  اعلام کرد.

غفلت از ظرفیت اشتغالزای گیاهان دارویی در استان ایلام

احمدی بیان کرد: با گرایش به سمت کاشت گیاهان دارویی به عنوان گیاهان مقاوم توسط مجریان طرح های مرتعداری علاوه بر کاهش فشار بر رویشگاه های طبیعی این گیاهان و تقویت زیستگاه ها، زمینه برای درآمد زایی و تولید ثروت از طرح های مذکور فراهم می آید.

گیاهان دارویی راهی ساده برای توسعه و اشتغال در ایلام
یکی از کارشناسان حوزه اقتصادی در استان ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در حال حاضر سرمایه گذاری به  عنوان یک چالش اساسی در استان ایلام شناخته می شود، وقتی سرمایه گذاری نباشد قطعا توسعه و اشتغالی وجود نخواهد داشت.

علیرضا پوراحمد اضافه کرد: به دلایل مختلف از جمله نبود سرمایه گذار طرح های بزرگ صنعتی در استان شکل نگرفته است، قطعا باید با استفاده از ظرفیت های استان به فکر اشتغال و توسعه بود.

وی بیان کرد:  توسعه اقتصادی و افزایش اشتغال منطقه ایلام را می توان از راه های ساده تر و در دسترس تری مانند گردشگری، صنایع زود بازده، صنایع تبدیلی و تکمیلی حوزه کشاورزی و دامداری، فرآوری گیاهان دارویی و نساجی و فرش بافی و... با سرمایه گذاری پیگیری کرد.

باید از این ظرفیت بزرگ برای اشتغال و توسعه و رونق تولید در استان استفاده کرد،  مردم استان برای رونق کشت و فرآوری گیاهان دارویی باید پای کار باشند

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: استان ایلام دارای یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عرصه طبیعی است و رویشگاه‌های گیاهان دارویی یا خوراکی در نقاط مختلف استان پراکنش دارد.

غفلت از ظرفیت اشتغالزای گیاهان دارویی در استان ایلام

وی گفت: مراتع و عرصه های جنگلی استان ایلام محل رویش بیش از یک هزار گونه گیاه دارویی است که حدود ۳۰۰ گونه آن مصرف خوراکی دارد. 

پوراحمد با اشاره به اینکه باید از این ظرفیت بزرگ برای اشتغال و توسعه و رونق تولید در استان استفاده کرد، افزود: مردم استان برای رونق کشت و فرآوری گیاهان دارویی باید پای کار باشند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: باید برای جذب سرمایه گذار و بومی سازی صنایع تبدیلی در استان تلاش کرد، ضمن اینکه دستگاه های اجرایی استان مثل جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، بانک ها از کشت و توسعه گیاهان دارویی حمایت همه جانبه انجام دهند.

با توجه به ظرفیت های عظیم گیاهان دارویی باید از این نعمت های خدادادی برای توسعه و اشتغال در استان بیشتر استفاده کرد.

کد خبر: ۹۷٬۷۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha