باید نظام مالیاتی کشور عادلانه و شفاف باشد
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران:

باید نظام مالیاتی کشور عادلانه و شفاف باشد

دولت مجبور است بخشی از درآمد و کسری بودجه خود را از طریق مالیات تأمین کند؛ اما مجموعه حاکمیت باید نظام عادلانه مالیاتی را اجرایی کنند و معافیت مالیاتی به‌صورت هدفمند حذف شود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، شانزدهم تیرماه روز ملی مالیات است و بار دیگر بخش خصوصی و فعالان اقتصادی از نظام عادلانه مالیاتی می‌گویند. جمال رازقی جهرمی می‌گوید: شرایط امروز اقتصاد کشور شرایط پیچیده‌ای است؛ از یک‌سو تورم و رکود، از سویی تحریم و کرونا و کاهش شدید درآمد نفتی دولت و البته بی‌تدبیری‌های سیاست‌گذاران اقتصاد را به مسیر دشواری کشانده است. در چنین شرایطی آنچه بخشی خصوصی انتظار دارد، این است که دولت باید بتواند برای تأمین درآمد خود از مالیات نظام عادلانه مالیاتی دایر کند.

رازقی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: دولت برای تأمین هزینه‌های خود مجبور است که از مردم و کسب‌وکارها مالیات بگیرد و چاره‌ای جز این ندارد، اما هزینه دولت و کشور نباید بر دوش صنایع کوچک و متوسط باشد.

او تصریح می‌کند: صنعت پتروشیمی که عمدتاً محصولات خود را صادر می‌کنند، مالیات قابل‌توجهی پرداخت نمی‌کنند. اقتصاد بخش کشاورزی از مالیات معاف است؛ ۱۲ درصد مالیات کشور توسط اصناف پرداخت می‌شود و ۶۵ درصد مالیات کشور بر دوش صنایع کوچک و متوسط کشور است. این‌ها بخش عمده اشتغال و ارزش‌افزوده اقتصادی را بر دوش دارند. در چنین شرایطی دولت به‌جای حمایت از این صنایع، حدود ۲۵ درصد مالیات بر عملکرد از این بخش دریافت می‌کند؛ در ایام انتخابات آقای رئیسی قول داده که این عدد به ۱۰ درصد کاهش یابد و باید منتظر عملکرد بعدی او ماند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تأکید می‌کند: از طرفی بخشی از نهادها که بنگاه‌داری می‌کنند و از پرداخت مالیات معاف هستند، در چنین شرایطی باید مجبور به پرداخت مالیات شوند. دولت باید از شرایط پیش‌آمده برای اقتصاد کشور استفاده کند و معافیت‌های مالیاتی نهادهایی که مخل اقتصاد هستند را لغو کند. این نهادها، بنگاه‌داری می‌کنند و گاه کالاهایی را تولید می‌کنند که با بخش خصوصی در بازار در رقابت است.

رازقی ادامه می‌دهد: باید معافیت‌ها لغو شود و پایه مالیاتی با رعایت انصاف تعیین شود و دولت به‌صورت عادلانه نسبت به گرفتن مالیات اقدام کند ...

او تأکید می‌کند: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت باید از بین بردن معافیت مالیاتی باشد؛ معافیت مالیاتی به معنای هدفمند شدن معافیت‌ها است.

رئیس اتاق شیراز  تأکید می‌کند: به نظر من اگر دولت سازمان‌دهی وصول مالیات را اصلاح کند و از دستاوردهای نظام مالیاتی جهان توسعه‌یافته استفاده کند، قطعاً درآمد مالیاتی بیشتر خواهد شد. البته من با افزایش نرخ مالیات مخالف هستم. افزایش نرخ مالیاتی در شرایط فعلی باعث شدت یافتن رکود می‌شود. باید حتماً رویه‌های مالیاتی ثابت باشد، نه اینکه سلیقه‌ای برخورد شود. باید نظام مالیاتی عادلانه تنظیم شود.

او ادامه می‌دهد: ما اگر بتوانیم از دستاوردهای سیستم مالیاتی کشورهای عضو اتحادیه اروپا استفاده کنیم به نظر می‌رسد مشکلات تمام می‌شود. باید از تکنولوژی‌ها برای رصد درآمدها استفاده کنیم. باید سیستمی طراحی کنیم و در این سیستم شفافیت معنادار باشد.

رازقی می‌گوید: امیدواریم با طراحی سیستم جامع مالیاتی و بازنگری در قانون مالیاتی با استفاده از اهرم شفافیت اطلاعاتی، تکنولوژی اطلاعات و تجربه‌های قبلی، ‌ سعی کنیم پایه مالیاتی را گسترش دهیم و جلوی فرار مالیاتی را بگیریم تا معافیت مالیاتی به صفر برسد نه اینکه همه فشارها به‌صورت ناعادلانه به صنایع کوچک و متوسط وارد شود.

کد خبر: ۹۷٬۷۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha