۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸
مسئولان خاموشی‌های خارج از برنامه اعلامی را انکار کردند!
عضو کمیسیون انرژی مجلس:

مسئولان خاموشی‌های خارج از برنامه اعلامی را انکار کردند!

شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: مدیریت مصرف تنها اقدام ضربتی است که می‌توان در شرایط فعلی انجام داد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، مالک شریعتی نیاسر با اشاره به بازدید از مرکز پایش برق صنعت برق توانیر، گفت: به جهت تماس‌های متعدد مردم و گله‌مندی از خاموشی‌های مکرر و خارج از برنامه اعلامی، به‌صورت سرزده از مرکز پایش برق صنعت برق توانیر بازدید کردم هرچند آن‌ها در ابتدا خاموشی‌های خارج از برنامه اعلامی را انکار کردند اما با توجه به گسترده شدن اعتراضات مردمی در نهایت قول رسیدگی بیشتر دادند، البته قرار است گزارش جامعی نیز در جلسه روز چهارشنبه به کمیسیون انرژی ارائه دهند.

فاصله ۱۰ هزار مگاواتی میان مصرف و تولید برق بسیار مشهود است
نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هرچند عمده کار این مرکز رصد و پایش میزان مصرف است و مدیریت بار مصرف باید با دقت انجام شود اما مشکل اصلی در بخش تولید است، درواقع فاصله ۱۰ هزار مگاواتی میان مصرف و تولید بسیار مشهود است و وزارت نیرو نتوانسته این فاصله را جبران کند البته به گفته مسئولان این مرکز، آن‌ها توانسته‌اند حدود ۶ تا ۷ هزار مگاوات را با مدیریت بار مصرف جبران کنند اما توزیع مابقی میان مردم نارضایتی بسیاری ایجاد می‌کند.

مدیریت مصرف برق؛ تنها اقدام ضربتی است که می‌توان در شرایط فعلی انجام داد

وی با بیان اینکه کم‌کاری‌های مزمنی طی سال‌های گذشته در حوزه تولید و افزایش ظرفیت نیروگاهی اتفاق افتاده است، تاکید کرد: متاسفانه تنها کار ضربتی که می‌توان در این شرایط انجام داد عمدتا در حوزه مدیریت مصرف خلاصه می‌شود تا کمترین فشار به مردم و صنایع بی‌آید.

هر یک ریال خاموشی، ۱۰۰ ریال ضرر اقتصادی دارد!
شریعتی معتقد است نباید ضرر وارد شده صنایع و اقتصاد کشور را در پی این خاموشی‌ها نادیده گرفت چراکه هر یک ریال خاموشی، ۱۰۰ ریال ضرر اقتصادی دارد و متاسفانه این هزینه‌های تحمیلی به اقتصاد ملی، از جیب مردم برداشته می‌شود.

به گفته وی مطابق ماده ۴۸ برنامه ششم توسعه باید ۲۵ هزار مگاوات برق در طول ۵ سال برنامه تولید می‌شد اما تاکنون نهایتا ۱۰ الی ۱۱ هزار مگاوات افزایش ظرفیت داشته‌ایم.

کم کاری در حوزه تولید برق بسیار جدی است
این نماینده مجلس ادامه داد: همچنین مطابق ماده ۵۰ قانون برنامه ششم توسعه ۵ درصد ظرفیت نیروگاهی ما باید براساس تولید انرژی‌های تجدیدپذیر (معادل ۴ تا ۵ هزار مگاوات) باشد اما تولید در این حوزه نیز کمتر از ۱۰۰۰ مگاوات است لذا باید گفت؛ کم کاری در حوزه تولید برق بسیار جدی است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه منابع فسیلی و تجدیدپذیر ایران در دنیا بی‌نظیر است، توضیح داد: باوجود آنکه ایران رتبه نخست جهانی را در دارا بودن مجموع ذخایر نفت و گاز دارد و در اطلس خورشیدی و بادی نیز جزو کشورهای پرپتانسل محسوب می‌شود، همچنین حدود ۳۰۰ روز آفتابی در سال داریم اما کم‌کاری‌های بسیاری در تولید انرژی‌ شده و هنوز تولید انرژی‌های تجدیدپذیر حتی به ۵ درصد گفته شده در برنامه نرسیده است.

کد خبر: ۹۷٬۵۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha