۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
برخورد مجلس با برق مانند تامین کالاهای اساسی است
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس:

برخورد مجلس با برق مانند تامین کالاهای اساسی است

پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو در حوزه صنعت برق کشور گفت: برق از مهمترین کالاهای اساسی است.

به گزارش بازار، پور ابراهیمی با انتقاد از پاسخگونبودن و حضور نداشتن وزیر نیرو در نشست شورای گفتگو گفت: کالاهای اساسی فقط نان و برنج و گوشت مردم نیست، برق نیز از مهمترین کالاهای اساسی محسوب می‌شود.

در یکصدوپنجمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی تاکید شد وزارت نیرو برای حل مشکلات نیروگاه‌های برق، مدل پایدار ارائه دهد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان به نیروگاه های بخش خصوص بدهکار است.

محمدرضا پور ابراهیمی بعد از نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، افزود: متاسفانه به دلیل سوء مدیریت در وزرات نیرو، طی سال های اخیر برای ایجاد نیروگاه های جدید تولید برق، نه تنها سرمایه گذاری جدیدی از سوی بخش خصوصی انجام نشده است، بلکه سرمایه گذاری های قبلی هم به دلیل قیمت گذاری های دستوری، پرداخت نشدن مطالبات نیروگاه های بخش خصوصی از سوی دولت، و محدودیت صادرات برق، امروزه شرایط حادی برای صنعت برق کشور ایجاد شده است.

وی با اعلام اینکه در پنج سال گذشته هیچ ظرفیت جدیدی ایجاد نشده است، افزود: مشکلات بخش صنایع نیروگاهی باید فوری حل شود زیرا برق یک کالای حساس ومهم است و رویکرد مجلس در مواجه با مشکلات صنعت برق مانند کالاهای اساسی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تسویه یا تهاتر تعهدات ارزی نیروگاه برق خصوصی را با محاسبه قیمت دلار، در زمان تولید و عرضه برق نیروگا های خصوصی به شرکت توانیر طی سال های گذشته را یکی از راهکارهای حل مشکلات صنعت برق خواند و گفت:امکان صادرات برق برای نیروگا های بخش خصوصی هم میتواند مشکلات عدم تمایل به سرمایه گذاری در صنعت برق را کاهش دهد.

پورابراهیمی افزود: اگر امکان تسویه پول برق با قیمت های صادراتی برای نیروگا های بخش خصوصی فراهم شود، تمام نیروگاها می توانند تعهدات ارزی خود را به صندوق توسعه ملی پرداخت کنند.

وی با اعلام اینکه بیش از ۵۰ درصد نیروگاهای برق کشور از سوی بخش خصوصی سرمایه گذاری است، افزود: باید با سیاست گذاری های درست، بستر ایجاد نیروگاهای جدید در کشور را مهیا کنیم اما این تصمیم ها باید در دولت آینده عملیاتی شود زیرا دولت جدید فرصت کافی ندارد.

وی درپایان با تاکید براینکه اگر رابطه سرمایه گذاران صنعت برق مانند حال حاضر، با تولید، درآمد و صادرات برق مشخص نشود؛ نیروگاه جدیدی در کشور ایجاد نخواهد شد، افزود: اگر روند فعلی اصلاح نشود، باتوجه به مشکلات فعلی و افزایش روز افزون نیاز کشور به برق خانگی و صنعتی، سال های آینده مشکلات صنعت برق تشدید خواهد شد.

بنابراین گزارش  در یکصدوپنجمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مشکلات تسهیلات‌گیرندگان از صندوق توسعه ملی برای احداث نیروگاه‌های برق بررسی و مقرر شد وزارت نیرو در نشست آینده شورا مدلی دقیق و جامع برای چگونگی حل مشکلات نیروگاه‌های برق که در پرداخت تسهیلات خود به صندوق توسعه ملی دچار مشکل شده‌اند، ارائه دهد.

حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگو در این نشست گفت: هدف از یک مدل جامع برای حل مشکلات نیروگاه‌های تولید برق این است که به صورت ریشه‌ای با موضوع برخورد کنیم و زمینه سرمایه‌گذاری پایدار بخش خصوصی در این حوزه را مهیا کنیم.

وی همچنین از ارائه بسته پیشنهادی جامع اتاق ایران در راستای تحقق شعار سال و الزامات و راهکارها رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران خبرداد و گفت: این بسته پیشنهادی که تلفیقی از مجموعه مطالعات و بررسی‌های مرکز پژوهش‌های اتاق ایران با مشارکت اتاق تعاون و اصناف و بسته پیشنهادی وزارت اقتصاد است، دربرگیرنده مجموعه دیدگاه‌های دولت در راستای تحقق شعار سال است، که در نشست شورا ارائه و تشریح شد.

سلاح‌ورزی افزود: پیشنهاد مرکز پژوهش‌های اتاق ایران این بود که بسته پیشنهادی مذکور به شکل آیین‌نامه هیات وزیران در همین مدت باقی مانده از دولت دوازدهم به تصویب برسد.

به گفته قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگو در این نشست ضمن تشریح مشکلات تعدادی از نیروگاه‌های تولید برق و تاکید اعضا بر لزوم حل ریشه‌ای مسائل موجود، علت قطعی‌های مکرر برق در کشور نیز بررسی شد.

کد خبر: ۹۷٬۴۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha