۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
راهکار آمریکا برای رفع بحران آب کشاورزی؛ عرضه سهام آب
بازار گزارش می دهد؛

راهکار آمریکا برای رفع بحران آب کشاورزی؛ عرضه سهام آب

در این روزها که گرمایش زمین و بحران کم ابی مشکلات زیادی را برای کشاورزان ایجاد کرده است، سهام اب و عرضه آب مورد نیاز کشاورزان در بازار های مالی در امریکا به عنوان یک راهکار در نظر گرفته شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: مدتها در بازارهای مالی خبر از عرضه سهام های متفاوت به گوش می رسد. از ورود ساختمان و زمین به بازار بورس گرفته تا تبدیل شدن آب به یک کالا و عرضه سهام اب به بازار مالی. هفته گذشته بود که شرکتی در امریکا اقدام به عرضه سهام آب به بازار  مالی این کشور کرد.

بر طبق این گزارش شاخص  سهام اب که به صورت قراردادهای اتی وارد بازار می شود در جهت حمایت از کشاورزان در کالیفرنیا ایجاد شده است. بر طبق گزارش منتشر شده توسط نشریه Devex قیمتی که در این قراردادهای اتی مد نظر قرار می گیرد، قیمت کنونی آب برای کشاورزان است ولی بر مبنای قراردادهای اتی کشاورزان می توانند از این سهام ابی برای دوره های بعدی کشت خود استفاده کنند. 

دیوید ادامز، یکی از تحلیل گران بازار مالی در این مورد به سی ان بی سی  گفت: «کشاورزان برای استفاده از آب هزینه پرداخت می کنند ولی به دلیل خشکسالی و بحران های موجود در ذخایر ابی کشور، ممکن است با قیمتهای بالای اب مواجه شوند و در نتیجه محصولی که بازار عرضه می کنند هم گران خواهد شد. به همین دلیل تصمیم بر آن شد تا این کالا هم مانند کالاهای دیگر وارد بازار سهام شود و کشاورزان این امکان را داشته باشند که اب را با قیمت کنونی برای مصارف اتی خریداری کنند. با این وضعیت هزینه تولید ان ها در سطح مشخصی تثبیت می شود و قراردادهای اتی فروش هم برای عرضه محصولات کشاورزی انها صرفه اقتصادی خواهد داشت.»

دیدگاه های متفاوت در مورد این سیاست
سهام اب برای اولین بار وارد شاخص نزدک شد و به بورس کالای شیکاگو عرضه شده است.کارشناسان بازار شیکاگو بر این باور هستند  عرضه این سهام  به تولیدکنندگان محصولات کشاورزی کمک می کند تا درگیر تغییرات قیمت نهاده مهمی مانند اب نباشند و بتوانند با مدیریت هزینه های تولید، حاشیه سود بالاتری به دست بیاورند. عرضه این سهام  اب در بازارهای اتی خود مساله مهم دیگری است که در مورد ان بحث شده است.

از  نظر تئوری قراردادهای اتی برای مقابله با نوسانات قیمتی در بازارها استفاده می شوند و ابزاری برای تامین امنیت عرضه در بازار هستند. در واقع استفاده از قراردادهای اتی سبب می شود تا توازن بیشتری بین عرضه و تقاضا و قیمت تمام شده کالاها ایجاد شود و در مورد اب هم این قراردادها می تواند در کشورهایی که هم کشاورزی در انها اهمیت دارد و هم با مشکل خشکسالی و بحران کم ابی روبرو هستند کاربرد داشته باشد.

 اما بسیاری از کشاورزان امریکایی عرضه آب در بازار مالی را سیاستی سودجویانه در نظام سرمایه داری امریکا می دانند و بر این باور هستند که این مساله می تواند به فعالیت اقتصادی انها اسیب وارد کند.

از طرف دیگر اب یک کالای عمومی است و به این سادگی نمی توان روی ان قیمت گذاشت.تعیین قیمت برای اب و عرضه ان به بازار و سپس انعقاد قرارداد اتی برای این این محصول که نقش مهمی در تولید محصولات کشاورزی دارد به معنای اسیب وارد کردن به یک صنعت کلیدی و مهم برای اقتصاد امریکا است.

آیا وارد کردن آب به عنوان یک کالا کار درستی است
عرضه سهام آب به بازار امریکا اعتراضات زیادی را بر انگیخته است. سازمان ملل در گزارشی رسمی اعلام کرد: «آب یک کالای عمومی است و تبدیل کردن آن به کالایی که در بازار  سهام عرضه می شود باعث خواهد شد تا محدودیت بیشتری برای دسترسی به این کالا در کشور ایجاد شود و به تعبیر بهتر باعث ایجاد فقر ابی در کشور شود.»

«دیوید آدامز» تحلیل گر بازارهای کشاورزی در مورد این طرح تازه به سی ان ان گفت: «این سیاست نادرست است و باعث می شود تا کیفیت محصولات کشاورزی تقلیل پیدا کند.  باید در نظر داشت فعالیت در بازار های مالی در حضور دیگران انجام نمی شود و در نهایت ما نمی دانیم چه کسی از این قراردادهای اتی خریداری کرده است و چه کسی آب را با قیمت روز خریداری و استفاده می کند. احتمال استفاده کشاورزان از منابع آبی کم کیفیت برای تولید محصولات کشاورزی افزایش پیدا می کند و حتی این احتمال وجود دارد که کیفیت بذر و دیگر نهاده های تولید هم تقلیل پیدا کند زیرا کشاورزان مجبور می شوند منابع مالی محدود خود را برای خرید سهام آب و انعقاد قراردادهای آتی صرف کنند و دیگر پولی برای خرید بذرهای با کیفیت باقی نمی ماند.»

به هر حال  قرار بر این است که این قرارداد ها از ماه آینده در بازار سهام شیکاگو عرضه شود و  عرضه سهام اب برای کشاورزان فعال در کالیفرنیا به عنوان نقطه اغاز این طرح معرفی شده است.

کد خبر: ۹۷٬۳۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha