۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱
راه اندازی معاملات گواهی صرفه جویی انرژی
مدیر عامل بورس انرژی ایران خبر داد

راه اندازی معاملات گواهی صرفه جویی انرژی

نقوی، مدیر عامل بورس انرژی از راه اندازی معاملات گواهی صرفه جویی انرژی در بورس کالا در نیمه نخست امسال خبر داد.

به گزارش بازار، علی نقوی در نشست خبری که امروز در بورس انرژی برگزار شد گفت: بورس انرژی در سال ۹۱ تاسیس شد و هم اکنون ۷۴ کارگزاری از طریق ۹۶ ایستگاه معاملاتی، معاملات خود را انجام می‌دهند.

وی افزود: تاکنون ۴۰۸ کالا و اوراق در این بازار پذیرفته شده که توسط ۷۱ شرکت عرضه می‌شود ضمن اینکه برق ۷۴ نیروگاه نیز در بورس انرژی عرضه می‌شود.

مدیر عامل بورس انرژی گفت: از ابتدای امسال تا ۹ تیرماه، در مجموع ۲۹ هزار میلیارد تومان معاملات صورت گرفته که ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال قبل/ ۴۰ درصد رشد داشته است.

نقوی افزود: در بازار برق نیز، بیش از ۳ میلیارد و ۸۱۱ میلیون کیلووات ساعت برق به ارزش ۲۱۹ میلیارد تومان معامله شده است.

مدیر عامل بورس انرژی گفت: در رینگ بین المللی بورس انرژی ۲ میلیون و ۴۱۰ هزار تن انواع فراورده مورد معامله قرار گرفته است که به لحاظ حجمی ۷۵ درصد نسبت به مدت مشابه رشد داشته است.

نقوی افزود: ۳۸ نیروگاه خصوصی و ۳۶ نیروگاه دولتی در بورس انرژی برق عرضه می‌کنند و همچنین ۳۹ شرکت توزیع می‌توانند برق خریداری کنند.

وی ادامه داد: تاکنون در بازار اوراق سلف موازی استاندارد ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق معامله شده است.

نقوی گفت: از ابتدای تاسیس بورس کالا تاکنون، در بازار فراورده‌های هیدروکربوری بیش از ۳۵ میلیون تن فراورده معامله شد که از این تعداد بیش از نیمی از معاملات در سال ۹۹ صورت گرفت.

مدیر عامل بورس انرژی افزود: در بازار مصرف کنندگان بزرگ، ۳۹۳ شرکت کد معاملاتی دریافت کردند و ۷۱۶ مصرف کننده نیز در حال دریافت کد هستند. همچنین بالغ بر ۱۳۰۰ شخص حقوقی داخلی و ۶۰۰ شخص حقوقی خارجی در بورس انرژی فعالیت می‌کنند.

وی بیان کرد: سال گذشته در رینگ بین المللی فراورده‌های هیدروکربوری نزدیک به ۴۰۰ میلیون تن انواع فراورده به ارزش ۹۳ هزار میلیارد تومان صادر شد؛ که نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ به لحاظ ارزشی ۲۱۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

نقوی ادامه داد: در حوزه ابزارهای تامین مالی بورس انرژی، حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان اوراق سلف منتشر شد.

وی درباره راه اندازی بازار قرارد آتی فراورده‌های نفتی گفت: در بورس کالایی بیشترین حجم معاملات قرارداد آتی است که راه اندازی این بازار در دستور کار بورس انرژی است و در مرحله تست نرم افزار معاملاتی هستیم و امیدواریم در نیمه نخست امسال راه اندازی شود که در مرحله نخست شامل محصولات بنزین، متانول، میعانات گازی و نفتی خواهد شد.

راه اندازی معاملات گواهی صرفه جویی انرژی
 وی درباره راه اندازی معاملات گواهی صرفه جویی کالایی افزود: با توجه به اینکه کشور ما یکی از بزرگترین مصرف کنندگان انرژی است از سال‌های پیش در شورای عالی موضوع انرژی مطرح شد و دستورالعمل معاملات گواهی صرفه جویی کالایی هفته گذشته تصویب شد و در آخرین جلسه شورای عالی بورس سال ۹۹، به عنوان ابزار جدید مالی تصویب شد.

وی تاکید کرد: راه اندازی معاملات گاز طبیعی یکی دیگر از بازارهای جدید بورس انرژی است که امسال در بودجه ۱۴۰۰ تکلیفی به شرکت ملی گاز ایران مبنی بر عرضه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز در بورس انرژی شد که امیدواریم در نیمه نخست سال، معاملات گاز طبیعی را در بورس انرژی شاهد باشیم.

نقوی در ادامه به عرضه نفت خام در بورس انرژی اشاره کرد و گفت: در بودجه سال ۹۸ وزارت نفت موظف شد تا نفت خام را بصورت ماهیانه در بورس انرژی عرضه کند که در سال‌های بعد این اتفاق صورت نگرفت. اگر بخواهیم معاملات نفت خام در بورس انرژی رونق بگیرد شرکت نفت باید به عرضه نفت خام در بورس اعتقاد پیدا کند، زیرا مسیر بورس یک فضای شفاف است که کشف قیمت در آن صورت می‌گیرد، اما اراده کافی از سمت عرضه کننده نفت خام برای عرضه در بورس در کشور وجود ندارد.

وی بیان کرد: در سال گذشته بزرگترین صادر کننده بنزین در منطقه بودیم بطوریکه بنزین ایران به عنوان بنزین شاخص در منطقه شناخته شد این موفقیت ناشی از اراده در عرضه بنزین در بورس بود و عرضه کننده بنزین محکم پای عرضه بنزین در بورس ایستاد و همه محصول خود را در بورس عرضه کرد.

نقوی درباره عرضه برق در بورس انرژی نیز گفت: ۶۰ درصد تولید برق کشور توسط بخش خصوصی تولید می‌شود و ۳۰ درصد برق نیز برای مصرف کنندگان بالای ۵ مگاوات است وبراساس تصویب هیئت وزیران مصرف کنندگان بالای ۵ مگاوات باید از طریق بورس اقدام به خرید برق کنند.

مدیر عامل بورس انرژی گفت: برای عرضه نفت در بورس انرژی نیاز به قانون جدیدی نداریم.

کد خبر: ۹۷٬۳۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha