۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۶
خودروی ایرانی؛ رقیب تولیدات خارجی در «قیمت»
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد

خودروی ایرانی؛ رقیب تولیدات خارجی در «قیمت»

دهقانی، عضو کمیسیون صنایع مجلس قیمت یک خودروی بی‌کیفیت داخلی را برابر با بهترین محصولات بنز و تویوتا دانست و گفت: عده‌ای تحت لوای شعار «حمایت از تولید» پدر مردم را درآورده‌اند.

به گزارش بازار، الله‌وردی دهقانی، در پاسخ به این اظهار نظر که تصمیم گیران حساسیت بسیاری نسبت به ۱۰۰ هزار کارمند خودروسازی دارند ولی در برابر بیکاری ۴ میلیون فعال حوزه صنایع دستی خم به ابرو نمی آورند، گفت: شخصا منتقد وضع موجود بوده و هستم.

وی شرایط خودروسازی ها را انحصاری و فاقد رقابت پذیری توصیف کرد و گفت: این دو فاکتور جوی روانی را پدید می آورد و نمی توان نفوذ خودروسازان را در بسیاری نهادهای تصمیم گیری کتمان کرد.

دهقانی با بیان اینکه اشتغال یک میلیون نفر در خودروسازی ها مجوزی برای فشار و اضطراب بر جامعه ۸۰ میلیون نفری ایران نیست، خاطرنشان کرد: امنیت جانی و سرمایه مردم در گرو کیفیت خودرو است ولی این مهم از سوی مسئولان اجرایی به سخره گرفته شده است.

این نماینده مجلس گفت: وقتی قصد تصمیم سازی داریم، عده ای به رفع موانع و مشکلات و حمایت از تولید تاکید می کنند و پشت شعارها قائم می شوند.

دهقانی افزود: همین ها تحت لوای این شعار پدر مردم را در آورده اند.

وی «دنا» را بهترین خودرو مثال زد که قیمتی بالغ بر ۴۰۰ میلیون تومان دارد و تاکید کرد با این هزینه، بهترین محصولات دنیا نظیر «بنز و تویوتا» قابل خریداری است و حتی مونتاژ و تولید است.

دهقانی مصرف بنزین خودروهای خارجی را تا ۴ لیتر و انواع تولیدات داخلی را مصرفی معادل ۱۰ لیتر تخمین زد و افزود: خودروهای داخلی همچنین عوارضی بالغ بر ۶۰درصد آلودگیِ کلان شهرها را به خود اختصاص می دهند.

وی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، پیشنهاد استفاده از خودروهایی با مصرف سوخت ۵۰ درصدی را ارائه داد و گفت: در این صورت بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان صرفه جویی در کشور اتفاق می افتد و این میزان را می توان با قیمت روز صادر کرد.

دهقانی تاکید کرد اگر خودرویی تولید نکنیم نه تنها ضرر نخواهیم کرد، بلکه ۱۰۰ هزار تومان نیز سود خواهیم کرد.

کد خبر: ۹۷٬۳۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha