۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲
امضاهای طلایی مسیر رانت را برای دلالان باز تر کرده است
عضو هیات رییسه مجلس:

امضاهای طلایی مسیر رانت را برای دلالان باز تر کرده است

یوسفی، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: امضاهای طلایی عامل اصلی بهم ریختگی بازار کالاهای اساسی و سوء استفاده دلالان بوده است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، مجتبی یوسفی در مورد خرید مرغ با کارت ملی گفت: در یکسال اخیر با کمبود کالاهای اساسی از مرغ گرفته تا تخم مرغ را شاهد بودیم؛ صف‌های طویلی که گاهی با انتقادهای گسترده‌ای همراه بود اما باز تکرار همین اتفاقات در چند روز گذشته برای کمبود کالای اساسی همچون مرغ روی داد، توزیع مرغ با ارائه کارت ملی در برخی از استان‌های کشور در سایه بی نظارتی هر از چند گاهی تکرار می شود.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر کالایی دو نرخی باشد بدون شک نمی‌توانیم آنرا کنترل کنیم و به دلیل وعده‌هایی است که قطع به یقین محقق نشده است. باید عرضه و تقاضا براساس نیاز جامعه تامین شود.

عزت پاسپورت پیشکشتان، صف‌های مرغ را دریابید
وی در ادامه یادآور شد: یکی از وعده‌های دولت دوازدهم بازگرداندن عزت به پاسپورت ایرانی بود اما شاهد بازگشت صف‌های طویل خرید مرغ و تخم مرغ بودیم.

یوسفی یادآور شد: باید دست دلالان و سوء استفاده گران را کوتاه کنیم، در چهار سال گذشته حدود ۵۱ هزار دلار ارز۴۲۰۰ تومانی را پرداخت کردیم که شاهد بی نیازی مردم در تامین کالاهای اساسی از دارو گرفته تا گوشت مرغ و تخم مرغ باشیم اما شاهد بازگشت صف‌های طولانی مردم برای تهیه کالاهای اساسی هستیم. با تمام این اوصاف حدود ۸ هزار میلیارد دلار اعتبار در بودجه برای تامین کالاهای اساسی اختصاص داده شد.

مصرف کنندگان تاوان گرانی را می‌دهند
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با یک حساب سرانگشتی اگر مرغ با قیمت ارز آزاد تولید و به نرخ بهای تمام شده به نام دولتی در بازار عرضه می‌شود، باید مورد بررسی قرار بگیرد این دو نرخی بودن قیمت مرغ به ضرر مردم و مرغداران است. سوء مدیریت دولت در حمایت از مرغداران منجر شده که امروز مصرف کنندگان تاوان این بی‌برنامگی را پرداخت کنند هر چند مرغداران به عنوان تولید کنندگان و سرمایه گذاران اصلی ضرر کرده اند.

امضاهای طلایی مسیر رانت را باز تر کرده است
عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: امضاهای طلایی عامل اصلی بهم ریختگی بازار کالاهای اساسی و سوء استفاده دلالان بوده  است، از زمانی که  نهاده‌های دامی در اختیار سودجویان قرار گرفت شاهد سودجویی عده‌ای فرصت طلب بودیم.

پرداخت ارز دولتی با نظارت صورت بپذیرد
یوسفی با اشاره به عدم نظارت درست در چرخه معیوب خرید کالا توسط ارز دولتی اظهار کرد: اگر در چرخه تولید نظارت درستی وجود داشت و از همان ابتدای پرداخت ارز دولتی و حتی خرید نهاده‌های دامی و در اختیار قرار دادن آن به مرغداران نظارت دقیقی صورت می‌گرفت؛ بدون شک شاهد چنین اوضاعی نبودیم.

نهاد دامی آزاد و دولتی معضلی جدید
عضو کمیسیون عمران مجلس  تاکید کرد: نهاد دامی آزاد و دولتی معضلی برای کمبود کالای اساسی مرغ شده است و منجر به تشکیل صف‌های طویل و عریض در اوضاع کرونایی شده اما جای سوال باقی است مگر نهاد دامی آزاد وجود دارد؟ که امروز شاهد قیمت گذاری دولتی و آزاد در بازار مرغ هستیم.

نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: دولت جدید باید در جهت شفافیت بسیاری از بایدها که به زندگی مردم گره خورده گام بردارد، اگر قرار بود پول یارانه تخصیص داده شده در بودجه  را به تک تک ایرانیان پرداخت می‌شد؛ امروز  شاهد این همه مشکلات و گرانی‌ها نبودیم، در حال حاضر هم پول یارانه کالاهای اساسی را پرداخت می‌کنیم و هم گرانی را تحمل می‌کنیم. در حال حاضر یارانه ارز دولتی تحویل عده‌ای خاص شده و مردم در صف‌های طولانی کالاهای اساسی قرار گرفته‌اند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد:  این سوء مدیریت با فضا سازی که دولت در زمان بودجه بندی انجام داد و گرانی دارو و کالاهای اساسی را پیشنهاد کرد که هنوز هم شاهد این گرانی‌ها هستیم.

کد خبر: ۹۷٬۲۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha