۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹
پتروشیمی ها می‌توانند ارزآوری ۵ برابری داشته باشند| مدیریت هلدینگ خلیج فارس کاملا دولتی است
عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با «بازار»:

پتروشیمی ها می‌توانند ارزآوری ۵ برابری داشته باشند| مدیریت هلدینگ خلیج فارس کاملا دولتی است

مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: متاسفانه تا محصولی در پتروشیمی‌ها  تولید می شود، آن محصول را صادر می کنند و در ادامه می گویند که این حرکت ما ارز آور بوده است.

مالک شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به وضعیت صنایع پایین دستی به ویژه در حوزه تولید محصولات پتروشیمی گفت: در حال حاضر بزرگ ترین  شرکت پتروشیمی کشور هلدینگ خلیج فارس است و ۷۰ درصد محصولات پتروشیمی را تولید می کند که عملاً در اختیار دولت است.

وی با بیان اینکه ۵ عضو هیئت مدیره این هلدینگ را وزیر نفت تعیین می کند، بیان داشت: درست است که ۴۰ درصد از این هلدینگ به نام سهام عدالت و بیست درصد هم برای صنایع پتروشیمی است اما عملاً دولت در این هلدینگ نقش آفرین است و یک سیاست گذاری و مدیریتی کاملاً دولتی دارد.

شریعتی تصریح کرد: اتفاقی که رخ داده این است که محصولات اولیه پتروشیمی در این هلدینگ به مانند مواد خام و نیمه خام پتروشیمی صادر می شوند چرا که هیئت مدیره شان اکثراً هیئت مدیره هایی هستند که با نظر مدیران وزارت نفت و افراد پیرامون خودشان تعیین می شوند لذا این افراد هم دلشان نمی سوزد که ارزش افزوده ای از محصولات پتروشیمی به وجود بیاید که حداقل بتوان اشتغال زایی فراهم کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: متاسفانه تا محصولی در پتروشیمی ها تولید می شود، آن محصول را صادر می کنند و در ادامه می گویند که این حرکت ما ارز آور بوده است در حالی که می توانستند ۵ برابر این اقدام ارزآوری کنند چرا که هر چه در زمینه محصولات پتروشیمی به صنایع پایین دستی رجوع کنیم این محصولات ارزش افزوده بیشتری پیدا می کنند.

شریعتی ادامه داد: به عنوان مثال یک دونده زمانی می تواند صد متر را در ۱۰ ثانیه بدود اما در ۱۵ ثانیه دویده است، نباید به آن ۱۵ ثانیه جایزه دهیم چرا که آن دونده باید در ۱۰ ثانیه ۱۰۰ متر را می دوید البته ممکن است فردی هم که دونده نیست ۱۰۰ متر را در ۲۰ ثانیه طی کند اما هنر این است که ۱۰۰ متر را در ۱۰ ثانیه بدود و این یعنی ما باید از ظرفیت پتروشیمی در صنایع پایین دستی استفاده کنیم تا بتوانیم ارزش افزوده بیشتری داشته باشیم و به فناوری داخلی تکیه کنیم.

کد خبر: ۹۷٬۲۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha