۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸
رونق بازار مسکن جنوب تهران به خاطر مهاجرت| رشد ۱.۵ برابری خرید ملک در تهران قدیم
تحلیل بازار مسکن در هفته ای که گذشت

رونق بازار مسکن جنوب تهران به خاطر مهاجرت| رشد ۱.۵ برابری خرید ملک در تهران قدیم

در حالی که مستاجران نگران قیمت‌های جدید اجاره‌ها هستند و خرید و فروش هم در بازار مسکن رونق چندانی ندارد گزارشها حاکی از این است که بازار مسکن در جنوب تهران به دلیل مهاجرت رونق بهتری خواهد داشت.

بازار؛ راه و مسکن: تابستان امسال، برخلاف سال گذشته، اخبار اقتصادی مهمی ندارد. جدا از گرانی در بازارهای مختلف، رکود حرف اول را می‌زند. به‌ خصوص در بازار مسکن و در حالی که مستاجران نگران قیمت‌های جدید اجاره‌ها هستند، خرید و فروش چندانی رخ نمی‌دهد. در همین حال، اخبار نشان می‌دهند برنامه‌های دولت و مجلس برای رونق‌بخشی به این بازار، ناموفق بوده است.

اخبار ناخوشایند از بازار مسکن
اخبار هفته دوم تیر ماه از بازار مسکن نشان می دهد که اخبار چندان خوشایند و امیدآفرین نیستند. در خبر اول اعلام شد در ۱۰ سال گذشته اهداف نوسازی بافت فرسوده به طور کامل محقق نشده و تنها ۴۰ درصد این بافت، بازسازی شده است. طبق اعلام بانک مسکن از سال ۱۳۹۸ تاکنون تنها به ۲۱ هزار و ۳۴۸ واحد مسکونی واقع در بافت فرسوده تسهیلات پرداخت شده است؛ این در حالی است که از سال‌های گذشته نوسازی سالیانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در دستور کار دولت قرار دارد. بیش از ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت‌های ناپایدار و ناایمن زندگی می‌کنند و گفته می‌شود ۴۰ درصد جمعیت تهران در بافت‌های ناپایدار و فرسوده سکونت دارند.

خبر دوم هم نشان می‌دهد سیاست ثبت اطلاعات سکونتی خانوارها با موفقیت همراه نبوده و تاکنون فقط ۱۳ درصد خانوارها در سامانه، ثبت نام کرده‌اند. حتی وزیر راه و شهرسازی نیز گفته است هنوز وقت نکرده اطلاعات خانه خود را ثبت کند.

بیش از یک سوم متقاضیان واجد شرایط مسکن ملی، اقدام به واریز آورده ۴۰ میلیون تومانی خود نکرده‌اند ، کارشناسان از این آمار به عنوان نرخ ناامیدی متقاضیان مسکن از طرح اقدام ملی یاد می‌کنند

سرانجام خبر سوم مربوط به مسکن ملی است که اعلام شده بیش از یک سوم متقاضیان واجد شرایط مسکن ملی، اقدام به واریز آورده ۴۰ میلیون تومانی خود نکرده‌اند. کارشناسان از این آمار به عنوان نرخ ناامیدی متقاضیان مسکن از طرح اقدام ملی یاد می‌کنند.

برخی از فعالان بازار مسکن می‌گویند بخش عمده متقاضیان خرید خانه را کسانی تشکیل می‌دهد که هم‌اکنون خانه‌دار محسوب می‌شوند و تمایل دارند در صورت یافتن آپارتمانی جدید با قیمت مناسب، دارایی خود را تبدیل به احسن کنند

اما هم‌زمان با آغاز تابستان و فصل جابه‌جایی‌ها، برخی از فعالان بازار مسکن می‌گویند بخش عمده متقاضیان خرید خانه را کسانی تشکیل می‌دهد که هم‌اکنون خانه‌دار محسوب می‌شوند و تمایل دارند در صورت یافتن آپارتمانی جدید با قیمت مناسب، دارایی خود را تبدیل به احسن کنند. به این ترتیب آنها حاضر نیستند تحت هر شرایطی پای میز معامله بنشینند.

رونق بازار مسکن جنوب تهران به خاطر مهاجرت| رشد ۱.۵ برابری خرید ملک در تهران قدیم

این «خریداران و فروشندگان تبدیلی» سهم مهمی در رشد فروش آپارتمان در خرداد ماه داشته‌اند. همچنین بخشی از افزایش حجم معاملات در خرداد ماه مربوط به مهاجرت معکوس از حومه تهران به سمت مناطق جنوبی است. حجم معاملات خرید خانه در «تهران قدیم» ۱.۵ برابر شده که علت اصلی آن، همین مهاجرت معکوس است. تورم مسکن جنوب بیشتر از شمال است. به موضوع جنوب تهران در ادامه همین مطلب خواهیم پرداخت؛ اما پیش از آن اجازه دهید تحولات بازار مسکن ۷ کلان‌شهر در بهار امسال را بررسی کنیم.

حجم معاملات خرید خانه در «تهران قدیم» ۱.۵ برابر شده که علت اصلی آن، همین مهاجرت معکوس است

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهند در خرداد ماه میانگین قیمت مسکن در شهر تهران در مقایسه با اردیبهشت ماه ۳ درصد افزایش یافته است. در سایر کلان‌شهرها نیز به طور متوسط میانگین قیمت پیشنهادی برای فروش مسکن ۲ درصد افزایش یافته است. این میزان در اردیبهشت‌ماه، منفی یک درصد بود.

رونق بازار مسکن جنوب تهران به خاطر مهاجرت| رشد ۱.۵ برابری خرید ملک در تهران قدیم

دلایل مهاجرت به جنوب شهر
اما درباره مهاجرت به جنوب شهر. از ماه‌ها پیش و با گرانی شدید قیمت مسکن در پایتخت، روند مهاجرت به سمت مناطق جنوبی تهران قابل مشاهده بود و اکنون آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد منطقه ۱۰ و ۱۵ توانسته‌اند خریداران بیشتری را به سمت خود جذب کنند. منطقه ۱۵ از رتبه یازدهم در سال گذشته به رتبه ششم معاملات شهر تهران در سال جاری رسیده و منطقه ۱۰ نیز از جایگاه چهارم معاملات در خرداد ۹۹ به رتبه دوم در خرداد ۱۴۰۰ رسیده است.

از ماه‌ها پیش و با گرانی شدید قیمت مسکن در پایتخت، روند مهاجرت به سمت مناطق جنوبی تهران قابل مشاهده بود و اکنون آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد منطقه ۱۰ و ۱۵ توانسته‌اند خریداران بیشتری را به سمت خود جذب کنند

با وجود رکود در بازار مسکن و کاهش ۵۳ درصدی خرید و فروش در تهران نسبت به خرداد سال گذشته، افت معاملات در مناطق ۱۰ و ۱۵ به ترتیب ۴۰ و ۳۷.۵ درصد بوده است. همچنین با وجود افت ۵ درصدی قیمت‌های قطعی از اسفند پارسال تا اردیبهشت امسال، متوسط قیمت مسکن در منطقه ۱۰ به میزان ۳ درصد و منطقه ۱۵ بالغ بر ۱.۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

در خرداد ۱۴۰۰ متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۲۹ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه در سال قبل به ترتیب ۳ و ۵۶.۶ درصد افزایش یافته است. همچنین تعداد معاملات انجام شده در این ماه معادل ۵.۱ هزار فقره بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۲.۷ درصد کاهش و در مقایسه با ماه قبل ۲۹.۶ افزایش را نشان می‌دهد.

اگر دنبال ملک هستید یا مشاور املاکید، برای جست‌وجو در میان صدها هزار آگهی مسکن ثبت شده در سایت‌های ملکی و آشنایی با قیمت انواع ملک در بازار می‌توانید از موتور جست‌وجوی ملک رادار استفاده کنید.

کد خبر: ۹۷٬۲۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha