۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۱
افزایش ۷۸ درصدی اعتبارات استان اردبیل در سال ۱۴۰۰
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل خبر داد؛

افزایش ۷۸ درصدی اعتبارات استان اردبیل در سال ۱۴۰۰

اردبیل - رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: در سال ۱۴۰۰ اعتبارات استان افزایش ۷۸درصدی داشته که به سرعت زمینه تخصیص این منابع را شاهد خواهیم بود.

 داود شایقی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: تا دهم اردیبهشت ماه فرصت جذب و پرداخت اعتبارات هزینه‌ای در استان را داشتیم که با تلاش ۲۴ دستگاه استانی پرداخت حقوق و مزایای کلیه کارکنان در موعد مقرر به انجام رسید.

وی با اشاره به جذب ۱۰۰ درصدی اعتبارات هزینه‌ای استان در سال ۹۹ خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش ۵۰ درصدی حقوق پرسنل در اواخر سال ۹۸ ما سعی کردیم در سال ۹۹ با اعمال این افزایش پرداختی کارکنان را در استان اردبیل به صورت کامل انجام دهیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل ادامه داد: تنها استان در کشور هستیم که تمام مطالبات بازنشستگان پرداخت شده و هیچ بدهی به کارکنان و بازنشستگان در سطح استان نداریم.
 
جذب ۹۰ درصدی اعتبارات عمرانی در استان اردبیل

شایقی به آخرین وضعیت اعتبارات عمرانی اشاره کرد و گفت: تا پایان تیرماه فرصت جذب اعتبارات عمرانی وجود دارد که در جلسه اخیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با حضور استاندار اردبیل و دو نفر از نمایندگان مجلس در شورای برنامه‌ریزی از دستگاه‌های اجرایی خواستیم تا در ۱۸ روز باقیمانده سعی کنند ۱۰۰ درصد اعتبارات عمرانی جذب شود.

وی ادامه داد: تاکنون با تخصیص ۹۰ درصدی جذب مناسبی از اعتبارات عمرانی سال ۹۹ را شاهد بودیم و کمیته جذب تلاش می‌کند تا اهداف شایسته در این حوزه تحقق یابد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل افزود: هرچند امکان تمدید این مهلت تا آخر شهریور با مصوبه مجلس وجود دارد اما سعی بر این است تا آخر تیرماه جذب ۱۰۰ درصدی اعتبارات اتفاق افتاده و برگشتی اعتباری را به خزانه شاهد نباشیم.

سرانه استان اردبیل در جذب اعتبارات عمرانی ۲ درصد است
شایقی بیان کرد: ۸۸ هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی کشور در سال گذشته بود که سرانه استان اردبیل در جذب این اعتبارات ۲ درصد است که رقمی در حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان را شامل می‌شود.

وی گفت: سالانه ۵۰ تا ۶۰ درصد تخصیص این اعتبارات اتفاق می‌افتد که ۹۰۰ میلیارد تومان رقم تخصیصی اعتبارات عمرانی استان اردبیل است که همه ساله با تلاش دستگاه‌های اجرایی این مبلغ جذب می‌شود.

دبیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اردبیل اظهار کرد: عملکرد ما در سال ۹۹ جذب و تخصیص ۳ هزار میلیارد تومان بوده که از منابع مختلف این اعتبارات برای استان تخصیص یافته که یک رقم قابل توجه در مسیر توسعه استان اردبیل است.

اخذ ماده ۲۳ برای طرح‌های زیربنایی در اردبیل
شایقی خاطرنشان کرد: ما در سالجاری موفق شدیم تا برای برخی از طرح‌ها مجوز ماده ۲۳ بگیریم که از جمله این طرح‌ها دوبانده سربند به مشگین‌شهر، سد هشجین، فاضلاب نمین و همچنین ردیف اعتباری برای پروژه ریلی اردبیل – پارس‌آباد بوده که در بودجه ۱۴۰۰ و در پیوست لحاظ شده است.

وی از افزایش ۷۸ درصدی اعتبارات استان در سال ۱۴۰۰ خبر داد و بیان کرد: با تلاش مشترک استاندار اردبیل، نمایندگان و برخی از مدیران جذب اعتبارات سال ۱۴۰۰ شروع شده و به سرعت زمینه تخصیص این منابع را شاهد خواهیم بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل افزود: اعتبارات عمرانی امسال کشور ۱۰۴ هزار میلیارد تومان براساس مصوبه مجلس است که با در نظر گرفتن سهم دو درصدی استان اردبیل اعتبارات امسال اردبیل ۲ هزار میلیارد تومان است.

۴۸ میلیارد تومان سهم استان برای اجرای طرح‌های هادی روستایی
شایقی ظرفیت‌های قانونی بودجه ۱۴۰۰ را در قالب ردیف متفرقه یادآور شد و تصریح کرد: از جمله این اعتبارات و منابع ویژه طرح‌های آبرسانی روستایی است که مجلس سهمیه ویژه‌ای برای این بخش در نظر گرفته که سهم استان اردبیل ۲۶۵ میلیارد تومان است.

وی سهم اردبیل را در بخش اصلاح و بهبود راه‌های روستایی ۱۱۲ میلیارد تومان و کمک به اجرای طرح‌های هادی روستایی را ۴۸ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: برای محرومیت‌زدایی روستاها با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) ۳۸۴ میلیارد تومان منابع برای اردبیل پیش‌بینی شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل اضافه کرد: با این منابع و همچنین ۳۰ طرح ملی و ملی استانی شده تلاش در سال ۱۴۰۰ بر این است تا با توزیع شهرستانی در فصل کاری بخش عظیمی از پروژه‌ها به سرانجام برسد.

طرح‌های نیمه تمام و جهش تولید در اولویت توزیع اعتبارات
شایقی از توزیع اعتبارات با ضریب مشخص در بین شهرستان‌های استان اردبیل خبر داد و بیان کرد: فرمانداران شهرستان‌ها در مدت ۱۰ روز فرصت توزیع اعتبارات براساس شاخص‌های اعلام شده را دارند و قرار شده برای طرح‌های ویژه راه، آب و عمران روستایی نیز توزیع این منابع با اولویت مناطق محروم و کم‌برخوردار انجام شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل اولویت توزیع اعتبارات ۱۴۰۰ را تکمیل طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت ۸۰ درصد اعلام کرد و گفت: پرداخت مطالبات پیمانکاران و تخصیص اعتبار ویژه برای طرح‌های جهش تولید و اشتغالزا مورد توجه جدی قرار می‌گیرد.

شایقی افزود: با توجه به شرایط خشکسالی و بحران آب تکمیل طرح‌های آبرسانی در شهرها و روستاها دیگر اولویت جدی است و در کنار آن طرح‌های گردشگری و توجه به زیرساخت‌های بخش صنعت و کشاورزی از دیگر اولویت‌های تامین اعتبارات سال ۱۴۰۰ است.

تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان برای راه آهن اردبیل
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل به سفرهای مکرر رئیس سازمان برنامه و بودجه به استان و بازدید از راه آهن اشاره و اظهار کرد: سال گذشته یک هزار میلیارد تومان منابع با تخصیص ۱۰۰ درصد برای پروژه راه آهن اردبیل – میانه تزریق شده است.

شایقی خاطرنشان کرد: در سه ماهه امسال نیز ۵۰۰ میلیارد تومان منابع جدید به این پروژه ریلی اختصاص یافته که ۱۰۰ میلیارد تومان آن نقدی و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز اسناد خزانه بوده است.

وی افزود: در سفر اخیر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و در بازدید از پایاب سد عمارت و خدافرین اعتبارات ویژه‌ای برای این پروژه‌ها اختصاص یافت و مقرر شد ۵۰۰ میلیارد تومان مطالبات پیمانکاران پرداخت و ۷۰ میلیارد تومان نیز برای تکمیل سد عمارت و آبگیری آن اختصاص یابد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل ادامه داد: در سفرهای متعدد وزرا و معاونین رئیس جمهور سعی می‌کنیم تا با همراهی مدیران بیشترین جذب اعتبارات را انجام دهیم و با اخذ منابع متعدد و تخصیص ۱۰۰ درصدی آنها طرح‌های زیربنایی به ویژه در بخش راه، راه آهن و آب و خاک در حال اجراست.

جذب ۱۰۰ درصدی بودجه سفر رئیس جمهور به اردبیل
شایقی در مورد سفر رئیس جمهور و جذب اعتبارات آن بیان کرد: ۱۰۰ درصد بودجه سفر رئیس جمهور به استان اردبیل جذب شده و ۸۶ میلیارد تومان منابع باقی مانده نیز در یک ماه اخیر و با دستور رئیس سازمان برنامه و بودجه تخصیص یافته است.

وی گفت: برای جذب ۱۰۰ درصدی این اعتبار فرصت به وجود آمده تا پایان سال مالی ۱۴۰۰ خواهد بود که انتظار می‌رود به شکل کامل این منابع صرف اجرا و تکمیل پروژه‌های مصوب استان شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل هرگونه جابجایی اعتبارات را در پروژه‌های ملی و درج شده در ردیف بودجه مصوب مجلس غیرممکن توصیف کرد و افزود: در طرح‌های استانی با مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان و کمیته شهرستان‌ها امکان جابجایی اعتبارات وجود دارد.

شایقی به محدودیت منابع درآمدی شهرداری‌ها به عنوان نهاد عمومی غیردولتی اشاره و تصریح کرد: سال گذشته ۸۰ میلیارد تومان برای تکمیل پل قدس اعتبار به شهرداری اردبیل ابلاغ و پرداخت شده است.

وی افزود: از محل ارزش افزوده دولت کمک جدی به شهرداری‌ها انجام می‌دهد تا طرح‌های عمرانی و زیربنایی در حال اجرا به سرانجام برسد.

۸۰ درصد برنامه توسعه اشتغال روستاها تدوین شده است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل به اهمیت توسعه روستاها اشاره کرد و افزود: براساس برنامه ششم توسعه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان موظف شد تا برای روستاهای بالای ۴۰ خانوار مطالعات اقتصادی و توسعه اشتغال را انجام داده و برنامه‌ای را تدوین کند.

شایقی رویکرد اصلی در تدوین این برنامه را کمک به اشتغال روستائیان و جلوگیری از مهاجرت‌ها اعلام کرد و گفت: در ۶۲۹ روستای استان قرار است این برنامه تدوین شود که تاکنون در ۸۰ درصد روستاها تهیه، تدوین و به فرمانداری‌ها و بنیاد مسکن ابلاغ شده است.

وی اظهار کرد: در کنار این برنامه اولویت امسال توزیع بودجه ۱۴۰۰ توجه به حوزه راه، آب و عمران روستاهاست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل خاطرنشان کرد: در کنار همه این برنامه‌های عمرانی و اقتصادی ما در توزیع اعتبارات امسال از بخش فرهنگ غافل نشدیم و به فرمانداران تاکید کردیم تا بخشی از منابع را صرف تکمیل پروژه‌ها و طرح‌های فرهنگی، ورزشی و همچنین فعالیت‌های اجتماعی کنند.

شایقی در پایان گفت: امیدواریم با تلاش شورای فرهنگ عمومی استان و شهرستان‌ها برنامه‌های خوبی در این بخش تهیه و اجرا شود.

کد خبر: ۹۷٬۱۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha