چرا «ویندوز ۱۱» روی سیستم نصب نمی شود
«بازار» گزارش می دهد

چرا «ویندوز ۱۱» روی سیستم نصب نمی شود

در هفته ای که گذشت مایکروسافت نسخه ویندوز ۱۱ را به بازار عرضه کرد، اما این نسخه همراه با خود لیستی از نیازمندی ها را دارد که محدودیت های زیادی را برای کاربران ایجاد کرده است.

سیران خانعلی زاده؛ بازارویندوز ۱۱ جامع ترین و مدرن ترین سیستم عامل تاریخچه ویندوز مایکروسافت است که از انتشار آن بیشتر از چند روز نمی گذرد؛ این نسخه  یک بازنگری کامل در مفهوم ویندوز است که برای انواع دستگاه ها از تلفن های هوشمند و تبلت گرفته تا سیستم های شخصی، توانایی چندین دسکتاپی ایجاد کرده که بازخوردهای زیادی را به دنبال داشته است. اما شکایت بسیاری از کاربران حاکی از این است که ویندوز ۱۱ با برخی از سیستم ها سازگار نبوده و همین امر  گروهی از مشتاقانه دیرینه مایکروسافت را  درمورد این به روز رسانی دچار تردید کرده است و گروه دیگری را متحمل صرف هزینه مازاد برای خرید سیستم جدید نموده؛   اگر شما هم یکی از این افراد هستید ادامه این گزارش را از دست ندهید.

اگر از مشکلات متعدد مرتبط با چیپ TPM ۲.۰ که کاربران را برای نصب ویندوز ۱۱ به دردسر انداخته، صرف نظر کنیم،  رویکرد گزینشی این نسخه بیشتر از همه مشکل ساز خواهد بود چرا که برای   بهره‌گیری از این سیستم‌ عامل باید کامپیوتر شما  حداقل دارای پردازنده‌ی نسل هشتم اینتل با سری ۲۰۰۰ رایزن AMD باشد؛ اگرچه این موضوع در نگاه اول آنچنان مهم به نظر نمی آید اما با یک  حساب سر انگشتی می توان فهمید که در حال حاضر بیش از یک سوم کاربران مایکروسافت از این مولفه برخوردار نیستند.

اگر از مشکلات متعدد مرتبط با  چیپ TPM ۲.۰ که کاربران را برای نصب ویندوز ۱۱ به دردسر انداخته، صرف نظر کنیم، رویکرد گزینشی این نسخه بیشتر از همه مشکل ساز خواهد بود چرا که برای  بهره‌گیری از این سیستم‌ عامل باید کامپیوتر شما حداقل دارای پردازنده‌ی نسل هشتم اینتل با سری ۲۰۰۰ رایزن AMD باشد

اما داستان نسخه ۱۱ به همین جا ختم نمی شود، مایکروسافت بلافاصله پس از معرفی ویندوز ۱۱  چندین لیست متفاوت را به‌ عنوان نیازمندی‌های و ترجیحات مربوط به نصب این سیستم‌ عامل جاه طلب ارائه کرد که در نوع خود شوکه کننده و در عین حال  غیر منطقی به نظر می رسد. اگر سیستم شما دارای پردازنده‌های اینتل نسل هشتم به بالا و پردازنده‌های AMD سری ۲۰۰۰ رایزن یا جدیدتر نیست دست از تلاش بردارید این نسخه به هیچ عنوان با سیستم شما کنار نخواهد آمد.

لازم به ذکر است  اینتل نسل هشتم پردازنده‌های خود را در سال ۲۰۱۷ رونمایی کرد و AMD هم در سال ۲۰۱۸ پردازنده‌های سری ۲۰۰۰ رایزن را به بازار عرضه کرد و  با توجه به اینکه ویندوز ۱۰ تقریبا با  تمام پردازنده‌های پشتیبانی کننده ویندوز ۷ سازگاری داشت این یک تغییر بسیار مهم محسوب می‌شود و پیش بینی می شود میلیون‌ها کاربر نمی‌توانند از ویندوز ۱۱ بهره ببرند.

اما سوال اصلی را باید اینجا مطرح کرد، رویکرد های جدید مایکروسافت در اتخاذ تصمیمات سخت گیرانه ناشی از چیست و چرا این شرکت بسیاری از کاربران دیرینه خود را نادیده گرفته است و در یک حرکت تبعیض آمیز یک نسخه کاملا VIP را منتشر نموده و این در حالی است که تمامی نسخه قابلی ویندوز از چنین حساسیت های برخوردار نبودند و مهاجرت بین آنها به راحتی انجام پذیر بود.

اگر بخواهیم تصمیمات مایکروسافت را از یک فیلتر خوشبینانه رد کنیم، مولفه افزایش امنیت تنها گزینه موجود برای توجیه این امر خواهد بود  و اگر این گمانه زنی ها درست باشد مایکروسافت برای نسل جدید ویندوز ۱۱ بیش از گذشته به امنیت توجه کرده است و این مصداق بهره گیری از چیپ TPM ۲.۰ است که برای افزایش امنیت سخت افزاری سیستم در نوع خود بی نظیر است, به لطف این پردازنده، تمام سیستم‌های مبتنی بر ویندوز ۱۱ می‌توانند اطلاعات حساس را به طور سخت‌ افزاری رمزنگاری کنند.

اگر بخواهیم  تصمیمات مایکروسافت را از یک فیلتر خوشبینانه رد کنیم، مولفه افزایش امنیت تنها گزینه موجود برای توجیه این امر خواهد بود  و اگر این گمانه زنی ها درست باشد مایکروسافت برای نسل جدید ویندوز ۱۱ بیش از گذشته به امنیت توجه کرده است و این مصداق بهره گیری از چیپ TPM ۲.۰ است 

اما بی اعتمادی مایکروسافت به نسخهای قبل از اینتل ۸ به سال ۲۰۱۸ باز می گردد که آسیب پذیری امنیتی آنها شکاف های امنیتی فراوانی ایجاد نمودند؛ به نظر می رسد طبق تعهدات اینتل این مشکلات در پردازنده اینتل ۸ کاملا رفع شده اند و مانعی برای استفاده از این پردازنده وجود نخواهد داشت . البته مایکروسافت به صورت رسمی این تغییر 180 درجه ای را تشریح نکرده است و چیزی در مورد نا امن بودن  پردازنده‌های قدیمی‌تر  عنوان نکرده است چرا که  چنین کاری برای کسب و کار مایکروسافت خوب نیست؛ اما به نظر می‌رسد مایکروسافت می‌خواهد بی سروصدا کاربران را ترغیب به استفاده از سخت‌ افزار های  جدید کند.

البته بر اساس گزارش مایکروسافت، کاربران می توانند تا سال ۲۰۲۵ از ویندوز ۱۰ خود نهایت بهره را ببرند، اما طبق گفته های این کمپانی هر گونه آسیب امنیتی در نسخه های قبلی ۱۱ گریبانگیر کاربران خواهد بود.

کد خبر: ۹۶٬۹۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha