۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
گرمای روزگار، بی مهری پیمانکار؛ بانی روزهای سخت کارگران| ۲۵ تیم ویژه بازرسی، وارد پارس جنوبی می‌شوند
بازار گزارش می دهد

گرمای روزگار، بی مهری پیمانکار؛ بانی روزهای سخت کارگران| ۲۵ تیم ویژه بازرسی، وارد پارس جنوبی می‌شوند

بوشهر- کارگران پیمانکاری و قراردادی شاغل در پارس جنوبی از تبعیض در حقوق و مزایای کارمندان رسمی و غیر رسمی خسته و گلایه‌مند هستند و نای کار کردن در دمای ۵۰ درجه را ندارند.

بازار؛ گروه استان‌ها: پارس جنوبی از مناطق مهم نفت و گاز و پتروشیمی کشور محسوب می‌شود و بخش عظیمی از گاز کشور و میعانات گازی و محصولات پتروشیمی در این منطقه تولید و علاوه بر تامین نیاز داخلی به سایر کشورها صادر می‌شود و تعداد زیادی از نیروهای کارگری و کارفرمایی و پیمانکاری در این منطقه شاغل هستند.

با توجه به گرمای بسیار بالای هوا و همچنین آلاینده‌های زیست‌محیطی، وضعیت سختی بر کارگران حاکم است و با وجود چنین شرایطی اما، وضعیت معیشتی کارگران شاغل در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به ویژه کارگران پیمانکاری و شرکتی مطلوب نیست و از نظر حقوق و مزایا و شرایط کاری، همواره مورد اعتراض بوده و اخیرا با وجود وعده‌های مسئولان، کماکان در بر همان پاشنه می‌چرخد و تغییری در امکانات و حقوق کارگران ایجاد نشده است.

وضعیت معیشتی کارگران روز به روز بدتر می شود
یکی از کارگران شاغل در فاز ۱۹ پارس جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: واقعا وضعیت وخیم و غیر قابل پذیرش است و هر روز نیز بدتر از قبل می‌شود.

مسعود که ۶ سال سابقه کار دارد، ادامه داد: در تمام ادارات و نهادها و محیط‌های کارگری، سالانه شاهد افزایش حقوق و دستمزد هستیم ولی در این منطقه، دستمزدها کاهش یافته و خیلی از مزایا نیز حذف شده است.

کارگر دیگر پیمانکاری شاغل در پارس جنوبی نیز بیان کرد: طرح طبقه بندی مشاغل از ابتدای سال ۹۹ توسط وزیر نفت ابلاغ شد اما با وجود این که حدود یکسال و نیم از این ماجرا می‌گذرد، هنوز اجرایی نشده است.

بهرام که سابقه ۷ سال کار در پارس جنوبی دارد یادآور شد: علاوه بر این، تمامی مزایا و حقوق کاهش یافته و وضعیت معیشتی کارگران روز به روز بدتر می شود و این دلیل مهم اعتراضات کارگری در منطقه است.

تبعیض وحشتناک بین رسمی‌ها و پیمانکاری‌ها
محمدعلی از کارگران شاغل در منطقه عملیاتی پارس جنوبی نیز ابراز داشت: تبعیض وحشتناکی بین کارگران پیمانکاری و رسمی در پارس جنوبی حاکم است و هم از لحاظ حقوقی و هم از لحاظ رفتار سازمانی به هیچ وجه قابل مقایسه نیستند.

کیوان از کارگران شاغل در بخش دریایی پارس جنوبی نیز به خبرنگار بازار گفت: کارگران و کارمندان رسمی شاغل در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، از حقوق و مزایای بسیار بالایی برخوردار هستند و از خدمات ویژه از جمله پرواز رایگان و هدایای روز مرد و روز زن و هدایای مختلف برخوردارند ولی کارگران پیمانکاری و شرکتی به هیچ عنوان این مزایا را در اختیار ندارند و این همه تبعیض قابل قبول نیست.

کارگران پیمانکاری هیچ مزایایی ندارند
شاپور که در پالایشگاه دهم شاغل است نیز به خبرنگار بازار اظهار کرد: کارکنان رسمی سازمان منطقه ویژه پارس با وجودی که حقوق بسیار بالاتر از ما می‌گیرند ولی از تمام امکانات به ویژه خدمات درمانی رایگان، پرواز رایگان، مسکن رایگان، بن غذایی رایگان و ... برخوردارند و کارگران پیمانکاری و شرکتی فقط نگاه می‌کنند و غصه می‌خورند.

مجید از شاغلان فاز ۱۹ پارس جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار تصریح کرد: تبعیض بدترین مساله برای ما در این منطقه است و وقتی می‌بینیم که دو برابر کارکنان رسمی، فعالیت می‌کنیم و زحمت می‌کشیم و نصف آنها هم حقوق نمی‌گیریم، واقعا دلمان به درد می‌آید.

حذف شرکت‌های پیمانکاری و تبدیل وضعیت کارکنان شرکتی و پیمانکاری مهم‌ترین خواسته ماست و انتظار داریم طرح طبقه‌بندی هر چه زودتر اجرایی و عملیاتی شود تا از این وضعیت نجات پیدا کنیم

به دنبال اعتراضاتی که در قسمت‌های مختلف کارگری در این منطقه صورت گرفت، مدیران ارشد صنعت نفت و همچنین مدیران استانی جلسات متعددی برای رفع مشکلات برگزار کرده‌اند که البته تاکنون نتیجه عملی در بر نداشته و کارگران امیدوارند هر چه زودتر کمکی انجام شود.

دغدغه‌های کارگران رفع می‌شود
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، در حاشیه نشست هیئت دولت در روز نهم تیر ماه در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره اعتراضات کارکنان صنعت نفت و اقدام دولت در این زمینه گفت: مصوبه امروز در هیئت دولت به همین منظور تصویب شده است؛ در بودجه مصوب امسال برای کارکنان وزارت نفت محدودیت ایجاد شده بود؛ امروز از طرف وزیر نفت و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی پیشنهاد مفصلی ارائه و پیشنهاد آنان تصویب شد که این مصوبه ابلاغ می‌شود.

معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: این پیشنهاد تا حدی دغدغه‌های کارکنان وزارت نفت و کارکنان رسمی صنعت نفت را که در اثر قانون بودجه برای آنان محدودیت اعمال شده است، رفع می‌کند، برای کارکنان قراردادی هم قرار شد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موضوع را پیگیری کند، همچنین مصوبه امروز از همین فردا اجرایی می‌شود.

نشست پیگیری مشکلات در منطقه ویژه
همچنین نشستی نیز با حضور جمعی از مدیران معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت برای پیگیری مشکلات کارکنان شاغل در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در عسلویه برگزار شد.

در این نشست مدیران کل آموزش، برنامه‌ریزی نیروی انسانی و تحول اداری، تدوین و هماهنگی مقررات اداری و استخدامی و منابع انسانی ستاد وزارت نفت به‌منظور رسیدگی به مسائل و مشکلات کارکنان شاغل در شرکت‌های مستقر در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در عسلویه مستقر شدند.

مدیران مربوطه در نشست‌هایی مشترک با نمایندگانی از نیروهای رسمی، قراردادی و پیمانکاری در حال پیگیری مشکلات و مسائل کارکنان هستند.

مشکلات این افراد احصا شده و رایزنی با مدیران ارشد صنعت نفت انجام شده و امیدواریم بزودی شاهد رفع مشکلات باشیم

فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در ارتباط با مشکلات نیروهای شرکتی و قراردادی صنعت نفت بیان کرد: مشکلات این افراد احصا شده و رایزنی با مدیران ارشد صنعت نفت انجام شده و امیدواریم بزودی شاهد رفع مشکلات باشیم.

وی افزود: این مطالبات که مربوط به قشر عظیمی از کارگران و به مسایل معیشتی مربوط است با همراهی مدیران صنعت نفت، سازمان بازرسی، نمایندگان مجلس، مدیران پارس جنوبی و مدیران استانی در حال پیگیری جدی است و اطمینان دارم به نتایج خوبی می‌رسیم.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کارگرانی که در دمای بالای ۵۰ درجه و در رطوبت بالای ۹۰ درصد کار و فعالیت می‌کنند نباید دغدغه معیشتی داشته باشندو امیدواریم با تلاش دسته‌جمعی شاهد رفع معضلات باشیم.

برخورد جدی و قاطع با پیمانکاران متخلف پارس جنوبی
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: پیگیری مطالبات کارگران مهم‌ترین وظیفه ماست و در این مسیر کوتاهی نمی‌کنیم.

مصدق کشاورزی افزود: پارس جنوبی بیشترین کارگران در منطقه عملیاتی را دارد که بیشتر آنها طبق قرارداد کارگری و پیمانکاری هستند و وضعیت معیشتی مناسبی ندارند.

وی از پیگیری قانونی و برخورد با شرکت‌های پیمانکاری متخلف در تضییع حقوق کارگران خبر داد و گفت: در هفته جاری بیش از ۲۵ تیم بازرسی برای رسیدگی به مطالبات و دغدغه‌های کارگران وارد پارس جنوبی می‌شوند و با دقت موارد و خواسته‌های کارگران را بررسی می‌کنیم.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر بیان کرد: هر پیمانکار و مدیری که حقوق حقه کارگران را ضایع کرده، قطعا برخورد قاطع و قانونی می‌کنیم و حقوق کارگران را برمی‌گردانیم.

از همه ظرفیت خود برای بهبود وضعیت کارگران شاغل در صنعت نفت بهره می‌بریم و کوتاهی نخواهیم داشت

وی افزود: به هیچ وجه روا نیست که کارگران در این دمای نامناسب فعالیت کنند و حقوق و مزایای آنها کمتر از کارمندان رسمی باشد، باید به وضعیت این عزیزان با جدیت رسیدگی شود.

با پیگیری‌های صورت گرفته و ورود مسئولان قوای مقننه و مجریه و مدیران ارشد صنعت نفت، به نظر می‌رسد طی هفته‌های آینده شاهد بهبود نسبی وضعیت باشیم و البته کارگران به دنبال رفع دائمی مشکلات هستند و رفع موقتی و کوتاه‌مدت، دوای درد آنها نیست.

کد خبر: ۹۶٬۹۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha