۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
رج به رج تا اشتغالزایی؛ حصیر آبپخش خانه دار شد
گزارش بازار؛

رج به رج تا اشتغالزایی؛ حصیر آبپخش خانه دار شد

بوشهر- راه‌اندازی کارگاه‌های حصیربافی در شهر آبپخش و ثبت این شهر به عنوان شهر ملی حصیر ایران، باعث ایجاد بیش از ۶۰۰ شغل مستقیم برای جوانان این منطقه شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: آبپخش از مناطق مهم در حوزه نخل و خرما و صنایع وابسته است و دارا بودن بیش از ۶ میلیون اصله نخل و تولید سالانه ۱۲۰ هزار تن خرما و خارک در آبپخش، نشان دهنده جایگاه این شهر است که قطب کشاورزی دشتستان نامگذاری شده است.

درخت نخل علاوه بر تولیدات غذایی از قبیل خرما و رطب و خارک و صادرات این محصولات، در زمینه صنایع دستی نیز تاثیر بسزایی دارد و وسایل بسیار ارزشمند و متفاوتی از طریق درخت نخل تولید و صادر می‌شود.

حصیر از جمله تولیدات مهمی است که از طریق برگ درخت نخل تولید می‌شود و جوانان شهر آبپخش از این طریق اشتغال‌زایی و درآمدزایی می‌کنند.

با پیگیری‌هایی که توسط مسئولان آبپخش و فعالان و تولیدکنندگان حصیر صورت گرفت، آبپخش به عنوان شهر ملی حصیر ایران معرفی شده و اکنون و بعد از این نامگذاری شاهد ایجاد اشتغال پایدار در حوزه حصیربافی در آبپخش هستیم.

آبپخش برند حصیربافی کشور
مدیر کل صنایع دستی و گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر به اهمیت ایجاد خانه حصیر در شهر آبپخش اشاره کرد و اظهار داشت: خانه حصیر آبپخش با مشارکت بخش خصوصی و با زیر بنای ۱۱۰ مترمربع و با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۸ میلیارد ریال ساخته شده است که صنعتگران آبپخشی بیش از گذشته فعالیت در رشته حصیر بافی را با افتتاح این مرکز به شکل متمرکز دنبال خواهند کرد.

ایجاد حدود ۶۰۰ شغل مستقیم و چند برابر شغل غیر مستقیم از برکات خانه حصیر است و انتظار داریم در یک بازه چند ساله شاهد درآمدزایی بسیار خوب برای تولیدکنندگان این صنعت دستی باشیم

وی ابراز داشت: آبپخش با توجه به دارا بودن نخیلات بسیار زیاد می‌تواند برند صنعت حصیربافی در کشور شود و صادرات این محصول نیز باعث رونق بیشتر و اشتغال بالاتر شود.

ارسطوزاده گفت: حمایت کاملی از بافندگان حصیر خواهیم داشت و در زمینه بازاریابی در کشورهای مختلف نیز تا حصول نتیجه همراهی می‌کنیم.

افزایش اشتغال با حصیربافی
فرخ عباسی عضو شورای اسلامی شهر آبپخش نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: آبپخش دارای ظرفیت‌های بالایی در حوزه کشاورزی و صنایع وابسته است و حصیربافی می‌تواند موجبات اشتغال جوانان زیادی در این نقطه شود.

وی افزود: خانه حصیر آبپخش راه اندازی شده و به فضل خدا با صادرات محصولات تولیدی به کشورهای مختلف، رونق ارزشمندی ایجاد می‌شود.

بیمه و تسهیلات برای بافندگان
زهرا بازیار مدیر خانه حصیر آبپخش نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بیان کرد: خانه حصیر زیر نظر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان است و ثبت این خانه به عنوان یک اثر ملی موجبات استقبال بیشتر جوانان شده است.

وی افزود: تمامی صنعتگران حوزه حصیر به صورت متمرکز تحت پوشش و زیر مجموعه خانه حصیر هستند و تمامی تولیدات عمده از بافندگان خرید شده و حمایت لازم از تولیدکنندگان انجام می‌شود.

از دیماه سال گذشته تا الان ۵۶۰ بافنده شناسایی کردیم که از میراث فرهنگی استان برای آنها کارت شناسایی و مجوز تولید صادر شده و در زمینه ارائه تسهیلات بانکی و بیمه کردن بافندگان نیز اقدامات لازم انجام شده است

وی یادآور شد: کشور همسایه عراق، سفارشات خوبی در زمینه تولید حصیر، تویزه، کپو و سایر محصولات داده‌اندکه بافندگان در حال تولید هستند و به زودی صادر خواهیم کرد.

بازیار گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در سال جاری بیش از یک‌هزار شغل جدید در حوزه حصیربافی در آبپخش ایجاد شود که کمک بزرگی به معیشت خانوارهاست.

معاون صنایع دستی استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: انتخاب آبپخش به عنوان شهر حصیر و کپوبافی موجبات رونق این صنعت در آبپخش شده است.

لیلا رحیمی افزود: بافندگان حصیر در آبپخش، آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند و امیدواریم روز به روز شاهد رونق حصیربافی در این شهر و مناطق همجوار باشیم.

حمایت مسئولان از حصیربافی موجب تثبیت اشتغال جوانان می‌شود
با توجه به شرایط درآمدزایی و ارزآوری که صنایع وابسته به نخل به ویژه حصیربافی و کپوبافی می‌توانند ایجاد کنند، انتظار می‌رود مسئولان بیش از گذشته در راستای حمایت از جوانان شهر آبپخش اهتمام ورزند تا شاهد اشتغال‌زایی برای جوانانی باشیم که تنها امیدشان به نخل و خرما و برگ نخل است تا بتوانند سفره خود را بابرکت کرده و در مسیر موفقیت گام بردارند.

تاکنون حدود ۶۰۰ شغل از طریق صنایع دستی وابسته به نخل در آبپخش ایجاد شده و بدون شک با حمایت و پشتیبانی بیشتر، شاهد رشد هر چه بیشتر صنعت حصیربافی و افزایش اشتغال خواهیم بود.

کد خبر: ۹۶٬۹۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha