۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۳
ریل ظرفیت جابجایی ۱۰۰ میلیون تن بار را دارد
وزیر راه و شهرسازی:

ریل ظرفیت جابجایی ۱۰۰ میلیون تن بار را دارد

اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفت: حمل و نقل ریلی ظرفیت جابجایی سالانه ۱۰۰ میلیون تن بار را در کشور دارد و اتصال چشمه‌ها و مراکز بار به شبکه ریلی، این هدف را محقق خواهد کرد.

به گزارش بازار، محمد اسلامی در مراسم بهره برداری از الحاق ۱۶۹ دستگاه انواع ناوگان به شبکه ریلی کشور در سال جاری، هدف وزارت راه و شهرسازی و قانون گذار را دست یابی به جابه‌جایی ۱۰۰ میلیون تن بار در سال عنوان کرد و افزود: این هدف به شرط همکاری و اتصال مراکز بار و کارخانجات بزرگ صنعتی و معادن به شبکه ریلی و همچنین توسعه ناوگان بار ریلی کشور به کمک ظرفیت‌های داخلی قابل تحقق است.
 
وزیر راه و شهرسازی با یادآوری سالروز حمله وحشیانه آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران ایر در خلیج فارس و با تسلیت شهادت جمعی از هموطنان در این حمله ناو جنگی آمریکا، گفت: این برگی از تاریخ ننگین آمریکاست که ننگ آن از چهره استکبار زدوده نخواهد شد. آن‌ها این جنایت را موجب افتخار خود دانستند. حافظه ملت ایران مملو از ظلم، جور و جنایتی است که در حق مردم روا داشته شده است و جلوه مهم فعال و برقرار ظلم آمریکا در حق مردم ایران همواره در شکل تحریم خود را نشان داده است.
 
وزیر راه و شهرسازی افزود: هر زمان که به لطف خداوند و توانمندی‌های داخل و جوانان خود اعتماد کردیم موفقیت حاصل شد و ساز و کار پیشبرد برنامه با این ساز و کار غیرلجستیکی و دانش بنیان بدست می‌آید. با این نوع نگاه اولا باور به استعداد و توان داخلی به ویژه در نسل جوان و فرهیخته تقویت شده و این باور به باور عمومی و نمادین تبدیل شد همچنین، این نگاه سبب شد تولید علم و دانش به سمت صنعتی و تجاری شدن بر مبنای علم و دانش و فناوری حرکت کند. این نوع نگاه به توان داخلی سبب شده تا ایران سهم خود را در بازار جهانی طلب کند.
 
اسلامی با اشاره به اینکه امروز نخستین مرحله بهره‌برداری از ناوگان جدید ریلی در کشور انجام می‌شود، گفت: اگرچه به لحاظ کمی و عددی بهره برداری از ناوگان ریلی در مقایسه با سال ۹۸ رشد قابل ملاحظه‌ای نیافته است، اما ویژگی اش آن است که تکیه بر توانمندی‌های داخل به یک جریان تبدیل شده است و امروز سازندگان داخلی به این باور رسیده اند که می‌توانند ظرفیت هایشان را بدون وابستگی به خارج از کشور با تکیه بر ظرفیت‌های دانش‌بنیان تولید کنند و در این راه از خلاقیت، نوآوری و پژوهش استفاده کنند.
 
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه وابستگی به خارج از کشور در زمینه اقلام و تجهیزات کاهش یافته و گام‌ها در مسیر خودکفایی است، افزود: به یاری خداوند چند سال است که منع ورود اقلام و تجهیزات ریلی از خارج از کشور را تجربه می‌کنیم و امیدواریم به شکل پیوسته این حرکت با همت شرکت‌های سرمایه‌گذار و با استفاده از تنوع منابع مالی، رونق اساسی یابد تا روند تولید، تحویل و عرضه ناوگان افزایش پیدا کند.
 
وی تصریح کرد: هدف گذاری جابجایی ۱۰۰ میلیون تن بار در سال در خطوط ریلی امری ممکن و شدنی است و ما باید با یک حرکت جهشی با گسترش شبکه و با نفوذ در مراکز بار و ایجاد مراکز لجستیکی با ایجاد تنظیمات و هماهنگی و تعامل بین‌المللی به ویژه تعامل منطقه‌ای بتوانیم ترانزیت و جابه‌جایی بار را در قالب حمل و نقل ترکیبی تسهیل کنیم تا بتوانیم به هدف جابه‌جایی ۱۰۰ میلیون تن بار در سال دست یابیم.
 
وزیر راه و شهرسازی بر روز افزون کردن سهم ریل در اقتصاد و توسعه خدمات ریلی به جامعه تاکید کرد و افزود: موضوع مهم دیگری که در دستور کار است، تحول اساسی در فناوری سامانه‌های ریلی است که ما نه فقط به بازسازی و نوسازی و استفاده از ظرفیت‌ها نیازمند هستیم بلکه باید به سمت قطار پرسرعت حرکت کنیم و در این میان یکی از اقدامات فوری و در اولویت، موضوع برقی کردن راه آهن ایران است.
 
اسلامی بهره مندی از ظرفیت‌های فنی و مهندسی و همچنین علمی و صنعتی را از تجربه‌های مناسب کشور برشمرد و گفت: باید با ایجاد کنسرسیوم‌های ترکیبی، بهره‌مندی از پروژه‌هایی که کمترین وابستگی به منابع دولتی را دارند تقویت کرده و با این کار به انجام کارها سرعت بدهیم.
 
وی یکی از معضلات موجود در کشور را که به اجرای به موقع پروژه‌های عمرانی لطمه زده است، وابستگی به منابع دولتی عنوان و بر قطع وابستگی به منابع دولتی در اجرای پروژه‌های عمرانی از طریق توسعه منابع تامین مالی تاکید کرد.
 
اسلامی تصریح کرد: باید شیوه‌های تامین مالی موفق را به عنوان الگو به کار ببندیم و این شیوه تامین مالی طرح برقی کردن راه آهن حومه‌ای تهران- گرمسار یکی از موضوعاتی است که باید به سایر طرح‌ها تسری داده شود.
 
وزیر راه و شهرسازی از جمله طرح‌های در دستور کار را پروژه راه‌آهن زاهدان-چابهار دانست و گفت: به تدریج از ماه‌های آینده بخش‌هایی از این پروژه به بهره‌برداری می‌رسد، راه‌آهن زاهدان - چابهار پروژه‌ای است که با ظرفیت مناسب کار خواهد کرد.
 
وی افزود: راه‌آهن بیرجند به تربت حیدریه و بخش باقیمانده آن از زاهدان به بیرجند نیز در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم خط ریلی را در نوار شرقی کشور به عنوان ظرفیت مهم و تاثیرگذار در توسعه شریانی کشور دنبال کنیم و امیدواریم به زودی شاهد شکل گیری ظرفیت‌های جدید برای انتقال بار در خطوط ریلی باشیم.
 
اسلامی افزود: در خصوص واگن‌های مسافربری اگرچه در سال گذشته پیشرفت‌هایی حاصل شد، اما باید برای سال جاری اهتمام ویژه‌ای برای تولید و عرضه واگن‌های مسافری ایجاد شود تا شاهد شکل گیری راه آهن با کیفیت، نو و غیر فرسوده در شبکه ریلی کشور باشیم.

کد خبر: ۹۶٬۹۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha