۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰
تک نرخی شدن ارز جلوی فساد و رانت را می گیرد/ بورس باید کمک حال اقتصاد کشور باشد
رئیس اتاق بازرگانی همدان:

تک نرخی شدن ارز جلوی فساد و رانت را می گیرد/ بورس باید کمک حال اقتصاد کشور باشد

همدان - زبردست، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی استان همدان مسائل و مشکلات ارزی را میراث شوم اقتصاد تک محوری نفت دانست و گفت: ارز باید تک نرخی شود تا از فساد و رانت جلوگیری شود.

علی اصغر زبردست در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه علی رغم تاکیداتی که بر جایگاه و نقش بخش خصوصی در کشور می شود اما این بخش همچنان با موانع فراوانی روبرو است، افزود: تلاش پارلمان بخش خصوصی استان همدان هموار کردن راه برای فعالیت‌های اقتصادی است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی استان همدان افزود: آنچه در راستای حل مشکلات بسیار حائز اهمیت است تفاوت نگرش فعالان بخش خصوصی و دولتمردان به مفاهیم و مسائل اساسی نظام اقتصادی است.

وی از دولت جدید خواست زمینه اجرای قانون «بهبود فضای کسب و کار» را فراهم کند زیرا این قانون گره گشای بسیاری از مشکلات بخش تولید و صادرات است و با اجرای این قانون شاهد کاهش تصدی گری دولت و بهبود اوضاع تولید و رونق سرمایه گذاری خواهیم بود.

تک نرخی کردن قیمت ارز، جلوگیری از رانت و فساد، شفاف سازی اطلاعات، اصلاح شیوه قیمت گذاری و رفع تحریم های خارجی و برخی خودتحریمی ها از جمله مهم ترین مواردی است که دولت آینده باید برای آن ها راهکارهایی عملی بیندیشد

زبردست افزود: تک نرخی کردن قیمت ارز، جلوگیری از رانت و فساد، شفاف سازی اطلاعات، اصلاح شیوه قیمت گذاری و رفع تحریم های خارجی و برخی خودتحریمی ها از جمله مهم ترین مواردی است که دولت آینده باید برای آن ها راهکارهایی عملی بیندیشد.

زبردست با تاکید بر اینکه دولت منتخب باید تمام هم و غم خود را برای حل مسائل اقتصادی به کار بگیرد، عنوان کرد: به میزان لازم آئین نامه و بخش نامه داریم و وقت آن است صدای فعالان اقتصادی شنیده شود و اگر قرار است مصوبه ای به تصویب برسد حداقل نظر فعالان اقتصادی را بخواهند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی استان همدان اضافه کرد: گره کار این‌جاست که مسائل اقتصادی را به مسائل سیاسی گره زده اند و یا بالعکس در حالی که در نقاط مختلف دنیا اینگونه نیست.

زبردست افزود: فعالان بخش خصوصی و دولتمردان در این نکته متفق القول هستند که تورم بلای خانمان سوز ملت و مانع به حرکت درآمدن چرخه تولید در کشور است اما بر خلاف عموم دولتمردان تورم را ناشی از گران‌فروشی فعالان اقتصادی می دانند در حالیکه اینطور نیست و برای مهار تورم باید انضباط مالی و شفافیت بر امور دولت حاکم شود.

بانک‌ها خود را رقیب بخش خصوصی می دانند و بنگاه داری را در پیش گرفته‌اند

وی افزود: بحث دیگر مسائل بانکی است که باید در نظام بانکی تغییر و تحول ایجاد شود چراکه بانک‌ها خود را رقیب بخش خصوصی می دانند و بنگاه داری را در پیش گرفته‌اند که با اجرای مواردی همچون رتبه بندی بنگاه ها و فعالین اقتصادی می توان در توسعه اقتصادی کشور نقش آفرینی کرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی استان همدان مسائل و مشکلات ارزی را از دیگر موارد عنوان کرد و با بیان اینکه این مشکل میراث شوم اقتصاد تک محوری نفت است، اظهار کرد: ارز باید تک نرخی شود تا از فساد و رانت جلوگیری شود.

زبردست توجه به بورس را مورد بعدی برشمرد و عنوان کرد: بورس می تواند کمک حال اقتصاد کشور باشد اما به شرط آنکه بگذارند روی پای خودش بایستد.

سیاستمداران باید معاملات شفاف، منصفانه و آزادانه در بورس را تضمین کنند تا بورس به کارکرد حقیقی خود یعنی خلق ارزش افزوده از طریق فراهم کردن زمینه معاملات و کمک به تامین مالی بنگاه ها بازگردد

وی افزود: سیاستمداران باید معاملات شفاف، منصفانه و آزادانه در بورس را تضمین کنند تا بورس به کارکرد حقیقی خود یعنی خلق ارزش افزوده از طریق فراهم کردن زمینه معاملات و کمک به تامین مالی بنگاه ها بازگردد.

زبردست به ساماندهی مقررات زدایی نیز اشاره و بیان کرد: مقررات زایی غیر ضرور دهه هاست که به نام حفاظت از حقوق ملت صورت گرفته اما در واقع چاه ویلی است که آبی برای معاش ملت و ارتقا عملکرد اقتصاد ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی استان همدان اضافه کرد: نکته دیگر تجارت خارجی است و باید بیاموزیم با دنیا چگونه تعامل کنیم چراکه بی تردید تجارت خارجی در دنیا حرف اول را می زند.

وی تاکید کرد: باید موانع سیاسی پیوستن ایران به نظام مالی بین الملل و حضور در بازارهای جهانی حذف شود ضمن اینکه فعالان بخش خصوصی راه و روش فتح بازارها و شکوفایی تجارت خارجی را به خوبی می دانند

کد خبر: ۹۶٬۸۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha