۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۴
تولید رمز ارز ملی و داد و ستد آن در دولت سیزدهم| بازار رمز ارزها و بیت کوین اواخر ۲۰۲۱ اوج می گیرد
«بازار» گزارش می دهد

تولید رمز ارز ملی و داد و ستد آن در دولت سیزدهم| بازار رمز ارزها و بیت کوین اواخر ۲۰۲۱ اوج می گیرد

مجلس شورای اسلامی در حالی بانک مرکزی را مکلف به برنامه ریزی برای خرید و فروش و تولید رمز ارز ملی کرده است که با توجه به پایان فعالیت دولت فعلی اجرای چنین طرحی در دولت جدید انجام خواهد شد.

اسدالله خسروی؛ بازار: بازار نوپای رمز ارزها و بیت کوین مشتریان فراوانی را در تمام دنیا به سمت خود جذب کرده است. بازاری مجازی که این روزها همه مردم آن را به خوبی می شناسند و طبق آمارهای غیر رسمی حدود ۱۲ میلیون ایرانی در زمان اوج این بازار در آن فعالیت داشته اند. در این میان مجلس شورای اسلامی در طرحی بانک مرکزی را به عنوان مرجع تنظیم مقررات مبادلات رمزارزها در داخل کشور شناخته و استفاده از رمزارزها، غیر از رمزارز">رمزارز ملی را به عنوان ابزار پرداخت در داخل کشور یا برای راه اندازی و اداره شبکه پرداخت داخلی ممنوع کرده است.

این طرح با عنوان «حمایت از استخراج رمزارز">رمزارز و ساماندهی بازار مبادلات داخلی آن» در مجلس، با نظارت کمیسیون اقتصادی تهیه اعلام شده است. طبق ماده اول طرح ذکر شده، بانک مرکزی مرجع تنظیم مقررات مبادلات رمزارزها در داخل کشور بوده و مکلف است ظرف سه ماه نسبت به ساماندهی بازار داخلی رمزارزها اقدام کند.

ساماندهی بازار رمز ارزها و استخراج آن
«محسن رضایی صدرآبای» کارشناس اقتصاد فضای مجازی در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره طرح جدید مجلس درباره رمزارزها و راه اندازی رمز ارز ملی در داخل کشور گفت: چنین اقدامی روندی مناسب و خوب بوده چرا که بازار رمز ارزها در کشور ساماندهی خواهد شد و چون دولت جدید به زودی استقرار می یابد بنابراین تکلیف چگونگی استخراج و داد و ستد رمز ارز ملی به خوبی مشخص است.

اولین رمزارزی که با پشتوانه نفت انجام شد ارز پترو در ونزوئلا بود همچنین کشور چین با یک مدل دیگر رمز ارز ملی خود را به صورت آزمایشی اجرا کرده است و این خود یک مسئله مهم بشمار می رود چرا که چین مدعی ابرقدرت اقتصاد دنیا است

وی با بیان اینکه با شروع دولت سیزدهم طراحی رمز ارز ملی در کشور شکل می گیرد افزود: تولید رمز ارز ملی در کشور از ابتدا شدنی و نیازی راهبردی و مفید بود اما به شرط اینکه مدل هایی که پیاده سازی می شود امکان سنجی شوند تا موفقیت آمیز باشد ولی معلوم نیست چرا تا کنون به این موضوع مهم توجه جدی نشده است.  اولین رمزارزی که با پشتوانه نفت انجام شد ارز پترو در کشور ونزوئلا بود همچنین کشور چین با یک مدل دیگر رمز ارز ملی خود را در برخی شهرهای خود به صورت آزمایشی اجرا کرده است و این خود یک مسئله مهم بشمار می رود.

وی ادامه داد: چین مدعی ابرقدرت اقتصاد دنیاستین رمزارزی که با پشتوانه نفت انجام شد ارز پترو در کشور ونزوئلا بود همچنین کشور چین با یک مدل دیگر رمز ارز ملی خور را در برخی شهرهای خود به صورت آزمایشی اجرا کرده است و این خود یک مسئله مهم مهم بشمار می رود چرا که چین مدعی ابرقدرت اقتصاد دنیاست در کشورهای دیگر نیز مدل های مختلف رمز ارز را آزمایش کرده اند و موفقیت هایی در این زمینه کسب شده است.

کسب مالیات از طریق انجام معاملات رمز ارزهای قانونی
وی گفت: حرکت ایران در راستای قانونمند کردن معاملات رمز ارزها اقدامی درست در جهت ساماندهی این بازار نوپاست و اگر این قانون شکل اجرایی به خود گیرد مطمئنا به نفع دولت و مردم خواهد بود چرا که دولت ها از محل انجام معاملات رمزارزها به صورت قانونی با دریافت مالیات کسب سود کرده و از طرفی سرمایه گذاران این بخش نیز با خاطری آسوده وارد چنین بازاری می شوند.

چنانچه رمز ارز ملی با پشتوانه طلا شرع شود،  طوری که هر یک گرم طلا به میزان یک واحد رمز ارز در نظر گرفته شود مردم طلا را به صورت امانت به بانک کارگشایی می سپارند و در مقابل آن رمز ارز دریافت می کنند

رضایی صدر آبادی افزود: به نظر می رسد تولید رمز ارز ملی راهکاری درست است، فقط باید دید که با چه مدلی پیاده شود، مدلی که رضایت مردم را جلب کند. به طور مثال اگر رمز ارز ملی با پشتوانه طلا شروع شود، طوری که هر یک گرم طلا به میزان یک واحد رمز ارز در نظر گرفته شود مردم طلا را به صورت امانت به بانک کارگشایی می سپارند و در مقابل آن رمز ارز دریافت می کنند. در چنین شرایطی بانک کارگشایی چندین تن طلا را بدست آورده و از این طریق سرمایه گذاران به سود قابل توجهی می رسند.

وی ادامه داد: با این شیوه دیگر نقدینگی در کشور ایجاد نمی شود و سرمایه خیلی ها به سمت این بازار سرازیر می شود. یعنی سرمایه گذار بجای طلایی که به بانک کارگشایی سپرده است رمز ارز می گیرد.

چرا بازار معاملات بیت کوین و رمز ارزها فرو ریخت؟
این کارشناس اقتصاد فضای مجازی در پاسخ به اینکه چرا بازار بیت کوین و سایر رمزارزها به یک باره فرو ریخت گفت: ایجاد قوانین در فعالیت بازار رمز ارزها و و ممنوعیت استخراج کنندگان حوزه فعالیت ماینرها در چین همراه با برداشته شدن حمایت «ایلان ماسک» از بیت کوین همچنین ایجاد قوانین اخذ مالیات از فعالیت های رمز ارزها و بیت کوین که به دستور بایدن رئیس جمهورآمریکا انجام شد، باعث خروج خیلی از سرمایه گذاران از این بازار شده است تا زمینه سیر نزولی قیمت ها در این بازار مجازی فراهم شود.

طی حدود ۲ ماه اخیر کاهش حدود ۵۰ درصدی قیمت ها دربازار مجازی بیت کوین و رمز ارزها رقم خورد،  البته پیش بینی می شد تا با شکسته شدن قیمت ها، نرخ بیت کوین حتی به ۲۰ هزار دلار هم برسد اما اتفاق نیفتاد

وی ادامه داد: این مسائل موجب شده است تا بازار بیت کوین و سایر رمز ارزها به یکباره سقوط کند تا جایی که طی حدود ۲ ماه اخیر کاهش حدود ۵۰ درصدی قیمت ها در این بازار رقم خورد. این در حالی است که قیمت بیت کوین تا حدود ۶۰ هزار دلار را به خود دید. البته پیش بینی می شد تا با شکسته شدن قیمت ها نرخ بین کوین حتی به ۲۰ هزار دلار هم برسد اما اتفاق نیفتاد.

این کارشناس اقتصاد فضای مجازی پیش بینی کرد: احتمال اینکه بیت کوین و سایر رمز ارزها دوباره با رشد قیمت همراه شوند بعید نیست و سرمایه گذاران در بلند مدت بی تردید از این بازار سود قابل توجهی را خواهند کرد.

اوج گیری بازار رمز ارزها از اواخر سال ۲۰۲۱!
رضایی صدرآبادی با بیان اینکه به احتمال زیاد بازار بیت کوین و سایر رمز ارزها از اواخر سال ۲۰۲۱ رونق می گیرد، خاطرنشان کرد: سرمایه گذاران فراوانی با سقوط قیمت ها طی یکی دو ماه گذشته از بازار بیت کوین و رمز ارزها زیان دیدند. البته خیلی از سرمایه گذاران در این بازار از سود فراوانی که در اوج معاملات کسب کرده اند متضرر شده اند. ولی سقوط قیمت ها در این بازار خیلی از سرمایه گذاران را دلسرد کرد. این موضوع در مورد سرمایه گذاران داخلی نیز صدق می کند چرا که با نزولی شدن قیمت بیت کوین و سایر رمز ارزها سرمایه گذاران فراوانی از این بازار کوچ کردند و با توجه به رونق بخشی بورس، سرمایه های خود را به این بازار آوردند.

وی در پاسخ به این سئوال که آمار سرمایه گذاران کشورمان در بازار بیت کوین و رمز ارزها چه نفر هستند، افزود: آمار رسمی خاصی در این زمینه وجود ندارد، برخی ها می گویند حدود ۱۲ میلیون نفر سرمایه گذار در اوج بازار بیت کوین و رمز ارزها در این بازار فعال بودند اما طبق آمار صرافی ها و افرادی که در این بازار ثبت نام کرده اند حدود ۲ میلیون نفر تخمین زده شده است. البته باید گفت که گردش مالی بیت کوین و رمز ارزها در کشور بین ۳ تا ۵ هزار میلیارد تومان است و در زمان اوج بازار روزانه تا بیش از ۷ هزار میلیارد تومان هم می رفت.

جایگزینی یک رمز ارز به جای رمز ارزهای معتبر کار دشواری است
«محمد حسن نژاد» اقتصاددان و عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره ایجاد رمز ارز ملی در کشور گفت: به نظر می رسد باید به سمت رمز ارزی که دنیا آن را قبول دارد و مورد معامله در فضای مجازی قرار می گیرد رفت چرا که جایگزینی یک رمز ارز به جای رمز ارزهای معتبر کار دشواری است.

وی با بیان اینکه سالهاست که به دنبال کوتاه شدن دست دلار در مبادلات تجاری بین المللی هستیم اما به طور کامل این موضوع اتفاق نیفتاده است گفت: در بحث پیمانهای دو یا چند جانبه پولی نیز کشورمان نتوانست به خوبی موفقیت هایی را کسب کند، این امر ناشی از کم توجهی سیاست گذاران  بوده چرا که در شرایط تحریم پیمانهای چند جانبه پولی می تواند کمک یار اقتصاد کشور شود.

بانک مرکزی باید نظارت دقیقی بر روی پول ملی و ارز داشته باشد و همتراز با دنیا مسیر پیشرفت بازارهای بین المللی در فضای مجازی را با نظارت و کنترل دقیق بپیماید. این درحالی است که هنوز در بحث ارایه مجوز معاملات رمز ارزها و ساماندهی این بازار جدید اقدام خاصی انجام نداده است

حسن نژاد ادامه داد: بانک مرکزی باید نظارت دقیقی بر روی پول ملی و ارز داشته باشد و همتراز با دنیا مسیر پیشرفت بازارهای بین الملی در فضای مجازی را با نظارت و کنترل دقیق بپیماید. این درحالی است که هنوز در بحث ارایه مجوز معاملات رمز ارزها و ساماندهی این بازار جدید اقدام خاصی انجام نداده است.

این کارشناس اقتصادی افزود: هر کالایی (انواع ارز و رمز ارزها) که مورد مبادله و معامله باشد باید تحت نظر بانک مرکزی باشد و این بانک آن را به خوبی مدیریت کند. اینکه بانک مرکزی چنین ارزهایی را به رسمیت بشناسد و نحوه معاملات آن را کنترل کند یک بحث است و لج بازی با اجرای چنین سیاستی بحث دیگری است اما به نظر می رسد کشوری که در شرایط تحریم است باید از معاملات بازارهای مجازی و رمز ارزها استقبال کند چرا که از این طریق می تواند تحریم ها را دور زند.

بنا به این گزارش، گریز از پیشرفت های جهانی در معاملات بازارهای بین المللی کار سختی است چرا که سرمایه گذاران هوشمندانه عمل کرده و هر بازاری سودآور و جذابی را پیدا کنند به آن سمت خواهند رفت. بنابراین کارشناسان معتقدند؛ سیاست گذاران و تصمیم گیران باید راه درست سرمایه گذاری را برای سرمایه گذاران ترسیم کنند و با هموار کردن این مسیر حتی کسب سود کنند، کسب سودی که از محل دریافت مالیات در انجام معاملات انجام می شود و در شرایط تحریم نیز ورود در بازارهای مجازی می توانند به اقتصاد کشور کمک کند.

کد خبر: ۹۶٬۸۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha