۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۰
بخش خصوصی احیاگر کارخانه «الوان ثابت» همدان| خصوصی‌سازی موفق رویایی که تعبیر شد
بازار گزارش می‌دهد؛

بخش خصوصی احیاگر کارخانه «الوان ثابت» همدان| خصوصی‌سازی موفق رویایی که تعبیر شد

همدان- «الوان ثابت» از کارخانه های فعال در زمینه تولید رنگ همدان در حالی ورشکست شده بود که سال ۸۰ با ورود بخش خصوصی جان تازه گرفت و هم اکنون یکی از موفق‌ترین شرکت‌های استان همدان و کشور است.

اکرم محمدی؛ بازار: از همدان به سمت تهران که حرکت می‌کنیم بعد از طی مسافتی از شهرک صنعتی بوعلی تابلویی بزرگ در کناره جاده دیده می‌شود که بر روی آن بزرگ نوشته شده «الوان ثابت».

تابلویی که هر همدانی بارها آن را دیده و بدون اینکه بداند این تابلوی اسم چه شرکتی است و این شرکت چه داستانی در طول عمر خود دارد؛ از آن عبور کرده است.

«الوان ثابت» یک کارخانه تولید رنگ است که در سال ۷۵ به بهره برداری رسید اما بعد از مدتی ورشکست شد و حال ناخوشی پیدا کرد و در نهایت تصمیم به جمع آوری شرکت گرفته شد.

سال ۸۰ با خصوصی سازی شرکت و ورود سرمایه گذار جدید شرکت مجدد پا گرفت تا آنجا که اکنون به یکی از بهترین و موفق‌ترین شرکت‌های در حال فعالیت استان همدان و کشور تبدیل شده است

سال ۸۰ با خصوصی سازی شرکت و ورود سرمایه گذار جدید شرکت مجدد پا گرفت تا آنجا که اکنون به یکی از بهترین و موفق‌ترین شرکت‌های در حال فعالیت استان همدان و کشور تبدیل شده است.

کسب همین موفقیت در ادامه به کار گرفتن بخش خصوصی خبرنگار بازار را بر آن داشت تا گفت‌وگویی با مدیر فنی و قائم مقام مدیرعامل شرکت داشته باشد که متن این گفتگو را می‌خوانید:

مدیر فنی شرکت الوان ثابت در این رابطه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه مقرر بود شرکت الوان ثابت پیش از انقلاب ساخته شود، اظهار کرد: این شرکت در نهایت در سال ۷۵ به دست مرحوم آیت الله رفسنجانی به بهره برداری رسید.

امیر پویا سلماسی با اشاره به اینکه دانش و تکنولوژی الوان ثابت در ابتدا از کشور کره آورده شد، ادامه داد: در ابتدا با دانشی که از کشور کره به شرکت الوان ثابت انتقال یافته بود، فعالیت شرکت در زمینه رنگ‌های صنایع نساجی انجام گرفت.

وی در ادامه به ورشکستگی شرکت الوان ثابت اشاره کرد و با بیان اینکه الوان ثابت در سال ۷۵ دچار ورشکستگی شد و سال ۸۱ شرکت در حال جمع شدن بود، افزود: در سال ۸۲ سرمایه گذاری یزدی به نام آقای وهاب زاده این مجموعه را خریداری و مجدد راه اندازی کرد.

با خصوصی سازی شرکت الوان ثابت این شرکت مجدد پا گرفت و روز به روز توسعه پیدا کرد

مدیر فنی شرکت الوان ثابت با اشاره به اینکه خصوصی سازی شرکت الوان ثابت یکی از بهترین خصوصی سازی‌های انجام شده بود، اضافه کرد: با خصوصی سازی شرکت الوان ثابت این شرکت مجدد پا می‌گیرد، روز به روز توسعه پیدا می‌کند و رنگ‌های جدید تولید می‌شود.

بخش خصوصی احیاگر کارخانه «الوان ثابت» همدان/ خصوصی‌سازی موفق رویایی که تعبیر شد

وی با اشاره به اینکه در شرکت الوان ثابت ۱۴ رنگ با کاربردهای مختلف تولید می‌شود، بیان کرد: شرکت الوان ثابت رنگ مورد نیاز صنایع نساجی، صنایع خوراکی، صنایع دارویی، چرم، کاغذ، کود و سم، پالایشگاهی، شوینده، روغن صنعتی و ‌غیره را تولید می کند.

سلماسی در ادامه گفتگو با اشاره به اینکه در شرکت الوان ثابت ۱۴ مورد ثبت کار دانش بنیان و تحقیقاتی انجام شده و اکثر تیم‌های تحقیقاتی با این مجموعه فعالیت دارند، ادامه داد: دانش فنی تولید رنگ و تهیه مواد اولیه بومی سازی شده است.

وی در این راستا با بیان اینکه شرکت الوان ثابت در سال ۹۷ یک حرکت رو به جلو داشته است و با اجرای طرح توسعه شرکت تعداد نیروهای مشغول به کار از ۴۰ نفر به ۲۰۰ نفر افزایش داشت، افزود: طرح توسعه بعدی شرکت الوان ثابت با ۱۲ کارخانه جدید زیر مجموعه الوان ثابت آغاز خواهد شد و پنج طرح توسعه داخلی نیز در حال اجرا است.  

مدیر فنی شرکت الوان ثابت با اشاره به اینکه ماده نیترو بنزل از ایران به صورت خام صادر شده و با قیمت گران‌تر به خود ما فروخته می‌شود، اضافه کرد:  توانستیم بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز را بومی سازی کنیم و این دانش را به صورت رایگان در اختیار همه مجموعه‌هایی که توان تولید داشتند قرار دادیم.

سلماسی در رابطه با این سوال که آیا مواد اولیه مورد نیاز شرکت در ایران وجود دارد، تاکید کرد: مواد اولیه مورد نیاز در داخل کشور موجود است و توان و دانش نیروهای داخلی برای هم سنتز کردن آن وجود دارد.

وی در ادامه یاد آور شد: رنگ خمیر دندان، رنگ شوینده‌ها، رنگ بنزین و گازوییل، رنگ چرم، رنگ لباس‌ها و لباس نیروی انتظامی و حتی قرص‌ها، رنگ خوراکی و رنگ لوازم آرایشی در الوان ثابت تولید می‌شود.

تولیدات را به کشور چین رنگ صادر می‌کنیم درحالی که چین بزرگترین صادر کننده رنگ به دنیا است

مدیر فنی شرکت الوان ثابت در رابطه با صادرات رنگ‌های تولیدی الوان ثابت با اشاره به اینکه تولیدات را به کشور چین رنگ صادر می‌کنیم درحالی که چین بزرگترین صادر کننده رنگ به دنیا است، ادامه داد: همه کشورها از چین رنگ وارد می‌کنند اما شرکت الوان ثابت نمی‌تواند پاسخگوی نیاز صادرات به چین باشد و نمی‌توانیم ۸۰ تن رنگ صادراتی به چین را جواب دهیم.

سلماسی با اشاره به اینکه رنگ‌های تولیدی در الوان ثابت با بهترین کیفیت تولید و به شرکت‌های خریدار داده می‌شود، افزود: هر کسی جنس ایرانی مصرف می‌کند با الوان ثابت ارتباط دارد و اولویت ما بازار داخل کشور است.

بخش خصوصی احیاگر کارخانه «الوان ثابت» همدان/ خصوصی‌سازی موفق رویایی که تعبیر شد

وی در ادامه به انبار الوان ثابت اشاره کرد و با بیان اینکه روزانه ۴۰ تا ۵۰ تن رنگ از شرکت الوان ثابت خارج می‌شود، اضافه کرد: شرکت الوان ثابت نخستین تولید کننده سفید کننده‌های نوری است که در صنایعی مانند کاغذ، پوشاک، صنایع نساجی شوینده و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد تا ما نتوانیم لکه‌ها را ببینیم.

سلماسی درخصوص میزان تولید سالانه شرکت با بیان اینکه تولید سالیانه شرکت ۲۵۰ تن بود که در سال ۹۹ به دو هزار تن رسید، عنوان کرد: هدفگذاری شده تولید شرکت در سال‌جاری به ۶ هزار تن برسد که ماهیانه باید ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن رنگ تولید کنیم.

وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به اینکه در زمینه محیط زیست هم از آب باران و آب سطحی برای فضای سبز و شست و شو استفاده می‌شود، ادامه داد: فاضلاب خروجی نداریم و از پساب هم استفاده می‌شود اما مشکل دفن زباله وجود دارد و شرکت الوان ثابت تنها کارخانه شیمیایی شرکت سبز محیط زیست است.

در کارخانه الوان ثابت ۳۰۳ راکتور و ۱۵ واحد سنتزی وجود دارد

سلماسی با اشاره به اینکه در کارخانه الوان ثابت ۳۰۳ راکتور و ۱۵ واحد سنتزی وجود دارد، اضافه کرد: رنگ ضد یخ تا چند سال پیش وارد کشور می‌شد اما با طراحی راکتور، اکنون رنگ ضد یخ کل بازار ایران را تامین می‌کنیم.

وی بیان کرد: تیم رسانه‌ای کشور باید همه را کنار هم بیاورد و هر کس با هر توانایی می‌تواند کنار کارخانه الوان ثابت کار کند.

در ادامه پای صحبت های شاهرخ پور جهانی قائم مقام مدیرعامل شرکت الوان ثابت نیز نشستیم تا بخشی از دغدغه ها و البته برنامه های وی را در این راستا بشنویم:

بیش از ۸۰ درصد رنگ صنایع چرم و ۶۰ درصد رنگ صنایع کاغذ در شرکت الوان ثابت تولید می‌شود
قائم مقام مدیرعامل شرکت الوان ثابت در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه رسانه‌ها باید در راستای کمک به تولید به تولید کنندگان تلاش کنند تا اطلاع رسانی‌ها به موقع انجام شود، اظهار کرد: بیش از ۸۰ درصد رنگ صنایع چرم و ۶۰ درصد رنگ صنایع کاغذ در شرکت الوان ثابت تولید می‌شود.

شاهرخ پور جهانی با تاکید بر اینکه نخستین تولید کننده رنگ صنایع خوراکی و غذایی در کشور هستیم، ادامه داد: گروه شرکت‌های الوان ثابت از مجموعه شرکت‌های زیادی تشکیل شده که می‌توان به شرکت دبش الوان ثابت، شرکت کاغذی الوان ثابت، شرکت بارپینگ حمل و نقل بین المللی، شرکت بیمه پیشروان الوان ثابت و غیره اشاره کرد.

در چهار سال گذشته برای ۱۵۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی داشتیم و شرکت‌ها بیش از ۳۰۰ نفر جذب نیرو داشته اند

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری برای ۱۲ کارخانه جدید در حال ساخت بیش از یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است و برای یک هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند، افزود: در چهار سال گذشته برای ۱۵۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی داشتیم و در کل همه شرکت‌ها بیش از ۳۰۰ نفر جذب نیرو داشته اند.

قائم مقام مدیرعامل شرکت الوان ثابت با اشاره به اینکه دانشگاه علمی و کاربردی الوان ثابت داریم و امیدواریم رشته‌های کارشناسی ارشد هم بگیریم، اضافه کرد: در حوزه فنی و حرفه‌ای بسیار کار خوب و بزرگی انجام شده است.

بخش خصوصی احیاگر کارخانه «الوان ثابت» همدان/ خصوصی‌سازی موفق رویایی که تعبیر شد

وی با بیان اینکه درصد بالایی از مواد اولیه از خارج وارد می‌شود، عنوان کرد: یکی از برنامه‌ها این است که مواد اولیه را یا از طریق دانش فنی داخل شرکت یا با فعالیت مجموعه‌هایی در کنار ما، بومی سازی کنیم.

پور جهانی در رابطه با اشاره به صادرات با بیان اینکه به غیر از کشور چین، به کشورهای ترکمنستان و عراق صادرات رنگ داریم، ادامه داد: در صادرات رنگ کاغذ به عراق کاملاً موفق بوده ایم.

وی با اشاره به اینکه در الوان ثابت دانه‌های رنگی تولید می کنیم، افزود: ۱۴‌ گروه صنعتی را سرویس می‌دهیم یعنی باید پشتوانه رنگ برای تولید و فروش داشته باشیم.

قائم مقام مدیرعامل شرکت الوان ثابت با اشاره به اینکه ۱۰ هزار متر مربع در بحث زیر بنا برای ساخت انبار در نظر گرفته شده است تا بتوانیم ‌پشتوانه رنگ‌ داشته باشیم، اضافه کرد: در تهران و تبریز نمایندگی و انبار داریم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در الوان ثابت کار برای نیروی کار ارزشی وجود دارد، بیان کرد: از همه کسانی که در حوزه مهندسی شیمی، شیمی، صنایع برق، مکانیک وغیره تخصص دارند دعوت به کار می‌کنیم چراکه در الوان ثابت جای کار وجود دارد و دنبال نیروی کار ارزشی هستیم اما پیدا نمی‌کنیم.

پور جهانی با اشاره به اینکه درب کارخانه الوان ثابت به روی و دانشجویان مرتبط با حوزه کاری باز است، ادامه داد: افراد متقاضی با مراجعه به سایت می‌توانند رزومه خود را برای انجام همکاری با ما به ایمیل شرکت ارسال کنند.

در صورتی که افراد فارغ التحصیل از این فرصت استفاده نکنند در آینده دیر خواهد شد

وی در بخش پایانی این گفتگو با اشاره به اینکه به شدت جذب نیرو در همدان ضعیف است در حالی که علاقمند به جذب نیروی بومی هستیم، افزود: سرویس رفت و برگشت، پذیرایی و امکانات برای نیروها در نظر گرفته شده و در صورتی که افراد فارغ التحصیل از این فرصت استفاده نکنند در آینده دیر خواهد شد.

نا گفته پیداست که جذب سرمایه گذار می‌تواند اقتصاد یک شهر رو شکوفا کند همانگونه که یک شرکت تعطیل شده دوباره فعالیت خود را آغاز کرد و بیش از گذشته رونق گرفت تا جایی که اکنون ۱۲ کارخانه زیر مجموعه در طرح توسعه خود دارد.

کد خبر: ۹۶٬۷۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha