۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷
خوشه‌های گندم  زیر تیغ سوداگری
یادداشت وارده؛

خوشه‌های گندم زیر تیغ سوداگری

مشهد- اگر تا دیروز نرخ ارز مسبب گرانی کالاهای اساسی عنوان می‌شد اما حالا دولتمردان خشک‌سالی را عامل گرانی می‌دانند که آدرسی غلط است! این بخشی از یادداشت مریم ذوالفقاری کارشناس سرمایه برای بازار است.

مریم ذوالفقاری منظری؛ بازار: بنا بر اظهار رئیس دفتر رئیس‌جمهور اگر پارسال از کشاورزان بیش از ۸ میلیون تن گندم خریدیم امسال برآورد این است که این مقدار به ۵ میلیون تن برسد و این کمبودها ریشه در خشک‌سالی دارد.

این روزها خبرهای مختلفی منتشر می‌شود که مسئولان علت آن را خشک‌سالی می دانند؛ از کشتار بره‌های کم سن و سال در کشتارگاه‌ها گرفته تا سربریدن گاوهای باردار تنها بخشی از مشکلات دامن گیر حوزه کشاورزی است که آن را به حساب خشکسالی می نویسند.

اما آنچه درباره موضوع گندم این روزها نقل محافل شده، ورود دلالان به این بازار است که درنتیجه سوء مدیریت‌ها و اهمال‌کاری‌ها به وجود آمده است.

هرچند دولت ابتدای سال جاری نرخ خرید تضمینی گندم را از ۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ۵ هزار تومان افزایش داد تا بتواند نظر کشاورزان را به خود جلب کند اما واقعیت این است که اکنون دلالان چراغ خاموش و درنتیجه غفلت مسئولان از این فرصت سوءاستفاده کرده و محصول گندم کشاورزان را به قیمت ۵ هزار و ۷۰۰ تا ۵ هزار و ۸۰۰ تومان خریداری می‌کنند و با این کار، یکی از استراتژی ترین محصولات در کشور را در قبضه خود درآورده‌اند.

نانی که برای دام‌ها طبخ می‌شود
سال‌هاست دلالان در بازارهای مختلف از غفلت مسئولان سوءاستفاده کرده و باانگیزه کسب سودهای بادآورده، سودهای میلیونی و میلیاردی خود را از جیب مردم تأمین کرده‌اند؛ اتفاقی که درنتیجه اقتصاد مریض کشور، سوء مدیریت‌ها و نبود نظارت کافی بر بازارها چالش‌های بسیاری را برای مردم به وجود آورده است.

البته طبیعی است که در شرایط بد اقتصادی کنونی کشاورزان و گندم کاران نیز برای به دست آوردن سود بیشتر از دست رنج خود، به سمت دلالان میل پیدا کنند و به پیشنهاد وسوسه‌برانگیز و پرداخت نقد دلالان چراغ سبز نشان دهند.

ماجرا آنجا جالب می‌شود که به گفته عطاءالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندم کاران این گندم‌های گران خریداری‌شده توسط دلالان بازهم وارد بازار مصرفی مردم نمی‌شود بلکه روانه کارخانه‌های خوراک دام می‌شود چراکه قیمت غلات مورداستفاده در تهیه خوراک دامی بیشتر از قیمت گندم است.

هرچند دلالان گندم را بالاتر از نرخ خرید تضمینی از کشاورزان تحویل می‌گیرند اما با توجه به فاصله قیمت گندم با نهاده‌های دامی، سود بی‌زحمت و یک‌شبه به جیب دلالان سرازیر می‌شود.

با این تفاصیل پرواضح است که کارخانه‌ها با آغوش باز از محصول گندم برای خوراک دام استقبال کرده تا محصول نهایی برای آن‌ها به‌صرفه‌تر تمام شود.

از طرفی نیز دامداران برای تأمین علوفه موردنیاز دام خود در زمستان بخشی از گندم کاران را خریداری کرده‌اند. تمامی این عوامل درنهایت به کاهش انبار گندم در سیلوهای دولتی نسبت به سال گذشته منجر شود.

به نظر می‌رسد در سال جاری علاوه بر موج گرانی گوشت و فرآورده‌های دامی، باید منتظر افزایش چند برابری قیمت نان نیز باشیم.

حالا دولت سیزدهم در شرایطی پاستور را تحویل می‌گیرد که سوء مدیریت‌ها کشور را به مرحله انفجار نارضایتی‌ها رسانده و روزبه‌روز این نارضایتی‌ها بیشتر نیز می‌شود.

بلاتکلیفی تولیدکنندگان
در حال حاضر شرکت بازرگانی دولتی گندم را به‌صورت قطره‌چکانی و با تأخیر به صنایع تحویل می‌دهد و در برخی موارد تولیدکنندگان برخی استان‌ها را به دلیل نبود گندم به استان‌های دیگر ارجاع می‌دهد  و لذا این موضوع بسیاری از تولیدکنندگان به‌ویژه انجمن صنفی ماکارونی را نگران کرده است.

بسیاری از تولیدکنندگان مدعی هستند درحالی‌که اعلام می‌شود کمبود تولید گندم نداریم اما آن‌ها در تأمین آرد با مشکل روبه‌رو هستند.

صنایع ماکارونی برای مواجه نشدن با این روزها پیشنهاد داده بود که حاضر است؛ هر کیلوگرم گندم را از کشاورزان تا ۵ هزار و ۴۰۰ تومان خریداری و بهای آن را مستقیم و به‌روز به حسابشان واریز کنند.

متأسفانه باوجوداینکه سال زراعی جاری از شهریورماه آغازشده و اکنون ۹ ماه از آن گذشته اما هنوز قیمت آرد برای صنایع مشخص نیست.

شرایط کنونی تأمین و توزیع آرد، بلاتکلیفی و سردرگمی را برای صنایع به همراه داشته است و لذا پیش‌بینی می‌شود کمبود آرد، تأثیر خود را در آینده نزدیک بر تولید و بازار خواهد گذاشت و به‌زودی شاهد تنش‌های مشابه با بازار روغن و مرغ خواهیم بود.

بنا بر اعتقاد بخش خصوصی دولت با دخالت خود موجب شده هم صنایع زیان ببینند و هم کشاورزان از منافعی که می‌تواند رونق صنعت عاید آن‌ها کنند بازبمانند.

پیشنهاد این است که رئیس‌جمهور منتخب برخلاف مجلس انقلابی که مسائل دست چندمی ازجمله «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» را در دستور کار قرار داده، رسیدگی به مسائل اقتصادی و حل مشکلات اقتصادی مردم را در رأس امور خود قرار دهد تا پیش از رسیدن مشکلات به نقطه‌جوش، چرخ اقتصاد به گردش درآید.

کد خبر: ۹۶٬۵۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha