۱۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۸
خودرو با «آزادسازی قیمت» گران نمی‌شود
ادعای یک کارشناس صنعت خودرو؛

خودرو با «آزادسازی قیمت» گران نمی‌شود

کاکایی، کارشناس صنعت خودرو زیان کنونی خودروسازی‌ها را بیش از سرمایه آنها دانست و این معضل را حاصل سیاست غلط قیمت دستوری در دولت عنوان و تاکید کرد آزادسازی قیمت موجب گرانی خودرو نخواهد شد.

به گزارش بازار، امیرحسین کاکایی به زیان انباشته همراه با زیانِ خودروسازان اشاره کرد و گفت: این صنعت دارای اشتباهات اساسی در حوزه مدیریت است.

وی با بیان اینکه کره به عنوان یک کشور که در گذشته رقیب خودروسازیِ ایران بود، جلوی از دور خارج شدن شرکت های خودروسازی خود را نگرفت و تنها به یکی امکان موفقیت داد، افزود: دولت کره جلوی ورشکستگی شرکت دوو، تانگ یانگ یا کیا را نگرفت ولی اجازه داد بر اساس معیارهای اقتصادی، رشد پیدا کنند.

کاکایی گفت: در ایران کار ما بالعکس بود؛ در حال حاضر ۳۰ خودروساز فعال داریم که ۲۸ شرکت خصوصی هستند ولی هیچ احساسی نسبت به بازار رقابتی نداریم.

وی همچنین از ۳۰ پروانه بهره برداریِ شرکت خودروسازی که هنوز استفاده نشده است، خبر داد و افزود: ما فقط شعار رقابت داده ایم ولی عمل ما ضد رقابت و توسعه بوده است.

کاکایی خاطرنشان کرد: دولت سه سال گذشته قصد کنترل قیمت خودرو را داشت؛ ولی به جای کمک به تولید، اعلام کرد اگر قیمت را در کارخانه کنترل کنیم، مشکل بازار حل می شود.

وی در عین حال گفت: در این سه سال هم قیمت بالاتر رفت و هم با کمبود رو به رو شدیم تا جایی که صنعت خودرو به صنعتی زیان ده تبدیل شد.

کاکایی رقم زیان رسمی خودروسازی ها را بیش از سرمایه این شرکت ها خواند و افزود: امروز همه بدین نتیجه رسیدند که قیمت گذاری دستوری اشتباه بود اما همچنان آزادسازی قیمت در هزارتوی قانون گذاری در کشور مانده است.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو در دانشگاه علم وصنعت به رادیو گفت‌وگو گفت: جلوی واردات خودرو به دلیل مدیریت مصرف ارز گرفته شد؛ نه به دلیل حمایت از خودروسازها و این اشتباه بزرگی است که مردم و مسئولین باور دارند.

کاکایی افزود: خودروسازی در همه کشورها به صورت خصوصی مدیریت می شوند ولی در ایران خودروسازان خصوصی به مدیریت دولتی پیش می روند؛ در حالی که معیارهای اقتصادی باید این خودروسازی ها را مدیریت کند تا رقابت پذیر شوند.

وی ابراز امیدواری کرد دولت شجاع و انقلابی سیزدهم نسبت به این اصلاحات وارد عمل شوند ولی تاکنون هیچ یک از مسئولان شجاعت اجرای اصلاحات را در بازار خودرو نداشت. از طرفی بازار کنونی خودرو بسیار راکد بوده و هیجان پذیر نیست.

کد خبر: ۹۶٬۵۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha