۱۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۷
تلاش مجلس برای حذف شرکت‌های پیمانکاری از نظام اداری و استخدامی کشور
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس عنوان کرد

تلاش مجلس برای حذف شرکت‌های پیمانکاری از نظام اداری و استخدامی کشور

رئیس کارگروه بررسی طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت، از اتمام بررسی این طرح در کارگروه ویژه خبر داد که در آن تلاش شده شرکت‌های پیمانکاری به منظور رفع تبعیض از نظام اداری – استخدامی کشور حذف شوند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، عباس گودرزی، از اتمام بررسی طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت در کارگروه ویژه ای که به منظور بررسی ابعاد مختلف آن تشکیل شده بود، خبر داد و گفت: یکی از مشکلات نظام اداری و استخدامی کشور وجود نابسامانی، تشتت و ولنگاری بوده که هم در نظام پرداخت، هم در کیفیت استخدام و ثبات شغلی افراد وجود داشته و باعث رنجش خاطر آحاد مردم شده است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم اکنون شیوه استخدام‌ها به بستری برای پارتی‌بازی و غلبه رابطه بر ضابطه تبدیل شده است کما اینکه در نظام اداری و استخدامی کشور واژه‌های خلق‌الساعه‌ای همچون رسمی، پیمانی، شرکتی، حجمی، قراردادی و خرید خدمت وجود دارند که عاملی برای بی‌عدالتی و تبعیض منتهی به عدم رضایت کارکنان دولتی هستند.

وی تصریح کرد: قرار بود شرکت‌های پیمانکاری برای چابک‌سازی دستگاه‌های اجرایی و کاهش هزینه‌ها وارد نظام اجرایی کشور شوند اما نه تنها در عمل این اتفاق نیفتاد بلکه به طرز فاجعه‌آمیزی هم تعداد نیروهای انسانی در دستگاه‌ها و هم هزینه‌ها به صورت غیررسمی افزایش داشته‌اند و این امر باعث سوء استفاده و ایجاد رانت برای یک عده افراد خاص و شرکت‌ها شده است.

عباس گودرزی خاطر نشان کرد: گزارشی به ما رسیده است که نشان می‌دهد یک شرکت پیمانکاری در یک حوزه مشخص سالانه بیش از ۳۰ میلیارد تومان درآمد دارد که این درآمد در واقع از جیب کارگرانی است که از حقوق پایینی برخوردار بوده و در شرایط نامطلوبی فعالیت می‌کنند. همچنین در برخی مشاغل افراد با مأموریت و تحصیلات مشابه از ثبات شغلی و دریافتی متفاوتی برخوردار هستند.

وی افزود: ما در این طرح آورده‌ایم که وضع موجود ساماندهی شود و پس از تبدیل وضعیت و سامان بخشی به وضع موجود جهت پیگیری از چالش های آتی و استقرار عدالت در نظام اداری کشور، نیروهای انسانی باید صرفاً بر اساس آزمون استخدامی جذب دستگاه‌ها شوند و هرگونه به کارگیری خارج از آن تخلف محسوب می‌شود ضمنا نیروهای انسانی صرفا به دو دسته رسمی یا پیمانی تقسیم خواهند شد.

عباس گودرزی یادآور شد: بر اساس این طرح نیروهایی که به حضور آنها نیاز مستمر می باشد و از طریق آزمون جذب دستگاه‌های اجرایی می شوند باید در یک فرآیند ۳ ساله برای استخدام رسمی تعیین تکلیف شوند؛ به این صورت که در سال اول در قالب قرارداد یک ساله به صورت پیمانی جذب شده و بعد از ارزشیابی در پایان سال توسط دستگاه اجرایی، در قالب پیمانی ۲ سال ادامه می دهند و بعد از آن در صورت تأیید نهایی به صورت رسمی در خواهند آمد.

وی تصریح کرد: نیروهای موقت نیز صرفا در قالب خرید خدمت از طریق قانون مناقصات انجام می شود و بعد از این استخدامی تحت عنوان شرکتی در دستگاه‌های اجرایی وجود نخواهد داشت.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم تأکید کرد: شرکت پیمانکاری و نیروی انسانی موجود هیچ سنخیتی با فرهنگ و آداب و باورها و اعتقادات ملت ایران ندارند چرا که این روش کاملا آمیخته با تبعیض و بی عدالتی و رانت و فساد است و در نظام جمهوری اسلامی تبعیض یک امر بسیار مذموم است.

عباس گودرزی افزود: شیوه استخدام‌های متعدد انگیزه نیروها برای فعالیت بهتر را از بین برده و باعث می‌شود تنها افرادی که دارای پارتی هستند به راحتی تبدیل وضعیت شوند که این یک ظلم آشکار است و از سوی دیگر این نوع استخدام‌ها اختیارات بی‌حد و حصری را برای این شرکت‌ها ایجاد کرده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: برخی به این بهانه که عدم استخدام دائم به اهتمام بیشتر نیروها برای ارتقاء کیفیت خدمات، منتهی می‌شود، افرادی را حتی تا ۳۰ سال به این روش به کار می‌گیرند اما ما معتقدیم تقویت نظارت‌ها می‌تواند این مهم را محقق سازد و کیفیت هم محفوظ بماند. این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: این طرح در نشست چهار ساعته روز گذشته کارگروه طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت با حضور برخی اعضای کمیسیون اجتماعی و تعدادی از نمایندگان موثر در دیگر کمیسیون‌ها نهایی شده و گزارش آن در اولین نشست آتی کمیسیون اجتماعی مطرح می‌شود و پس از تصویب در صحن علنی ارائه خواهد شد.

رئیس کارگروه بررسی طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت در مجلس تأکید کرد: دولت کنونی با این طرح مخالفت کرده است اما این طرح به دولت سیزدهم خواهد رسید و لذا از دولت سیزدهم تقاضا داریم که در جهت رفع تبعیض‌های موجود در نظام اداری و استخدامی کشور با مجلس همراهی نماید تا با حذف شرکت‌های پیمانکاری بتوانیم شاهد افزایش انگیزه و گسترش و توسعه عدالت در میان کارکنان دستگاه‌های اجرایی باشیم.

کد خبر: ۹۶٬۵۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha