۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۸
مردم جامعه، تورم ۷۰ درصدی را تجربه می‌کنند
وزیر اسبق بازرگانی:

مردم جامعه، تورم ۷۰ درصدی را تجربه می‌کنند

آل اسحاق، وزیر بازرگانی دولت هاشمی با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم در حوزه پوشاک، خوراک، مسکن و معیشت، از تورم ۷۰ درصدی در تامین الزامات ضروری زندگی خبر داد.

به گزارش بازار، یحیی آل اسحاق در رابطه با الزامات حوزه اقتصادی در ماه های نخستین استقرار دولت سیزدهم اظهار کرد: ما با عامه مردم و نیز افرادی سر و کار داریم که تحت فشار هستند. ۶۰ میلیون نفر از سطح متوسط جامعه پایین تر هستند که در معرض بیشترین فشارها می باشند.

وی قدرت خرید مردم را در تطابق درآمد و هزینه ها دانست و افزود: آمارهای رسمی خبر از تورم ۴۰ درصدی می دهد و مردم متوسط و به پایین تورم بالای ۷۰ درصدی را تجربه می کنند.

آل اسحاق خوراک، معیشت، مسکن، بهداشت و پوشاک را برای مردم متوسط رو به پایین دارای تورم رسمی ۷۰ درصد عنوان کرد و گفت: یک راه علاج بالا بردن قدرت خرید است و دیگری، کنترل تورم ۴۰ و ۷۰ درصدی است.

وی ادامه داد: راه دیگر جمع آوری حجم نقدینگی در جامعه است که امروز در رتبه ۶ برابری نسبت به گذشته ایستاده است و در مقابل کالاهای تولیدی و وارداتی نه تنها رشد نکرده، بلکه عقبگرد داشته است.

آل اسحاق با بیان اینکه دولت جدید حالی کشور را تحویل می گیرد که بیشتر از نصفِ درآمد خود هم پول در بساط ندارد، گفت: دولت فقط تا ۶ ماه بودجه لازم را در اختیار دارد؛ لذا باید تورم را کنترل کند.

وی در خصوص امکان پذیر بودن کنترل نرخ تورم گفت: این مسئله بنا به شرایطی امکان پذیر است؛ کما اینکه کشورهای دیگر تورم را تک نرخی کرده اند و ایران جز کشورهایی است که این کار را نکرده است.

آل اسحاق بالا بردن قدرت خرید مردم را در صورت رشد اقتصادی و شاغل شدن میسر دانست و افزود: در اینجا باید موانع تولید را بر طرف کرد و از طرفی این تولید باید به صرفه باشد.

این کارشناس حوزه اقتصاد در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، نخستین نقطه قوت دولت جدید را همدلی تصمیم سازان و تصمیم گیران کشور دانست و افزود: در اینجا تعارضی وجود ندارد.

آل اسحاق کارنامه رئیس جمهور منتخب را از نظر توانایی مورد اعتماد عامه مردم دانست و خاطرنشان کرد: ما یکسری امکانات بالقوه داریم که نمی توان از آن بهره برد؛ مثلا ۱۶۰ میلیارد بودجه در خارج کشور داریم که محدودیت ها اجازه استفاده از آن را نمی دهد ولی از طرفی در داخل کشور شاخص های اقتصادی نظیر نیروی انسانی و ظرفیت ها را دارا می باشیم.

وی در عین حال گفت: مردمی که باید از داشته ها منتفع شوند، باید به دولت اعتماد کنند و گارد خود را باز کنند. لذا تا زمانی که فعالین اقتصادی اعتماد حاصل نکنند که دولت همراه آن هاست، گارد خود را باز نمی کنند.

آل اسحاق تقویت اعتماد میان دولت و مردم را الزامی دانست و گفت: اگر تمام ظرفیت اقتصادی به صحنه نیاید، هیچ مسئله ای قابل حل نیست؛ لذا دولت باید اعتماد فعالین اقتصادی را جلب کند و انگ گروه و دسته و جریان فکری را از میدان خارج کند.

کد خبر: ۹۶٬۵۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha