۹ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۰
ظرفیت بنادر کشور ۱۰۰ میلیون تن افزایش یافت
وزیر راه و شهرسازی:

ظرفیت بنادر کشور ۱۰۰ میلیون تن افزایش یافت

اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفت: ظرفیت بنادر کشور در هشت سال گذشته ۱۰۰ میلیون تن افزایش یافت و با توسعه پسکرانه ها، بنادر کشور برای تبدیل به بنادر نسل سوم مهیا شده اند.

به گزارش بازار، محمد اسلامی در مراسم روز جهانی دریانورد همچنین از جذب ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید در یک سال و نیم گذشته خبر داد و افزود: هرچقدر در این بخش سرمایه گذاری کنیم به یکی از مولفه‌های قدرت نرم خود توجه کرده و توان ملی خود را افزایش داده ایم و تراز و جایگاه خود را ارتقا داده ایم.

وی افزود: با وجود تلاش برای سرمایه گذاری در دریا و بنادر، همچنان ظرفیت نامحدودی پیش روی کشور است و برای تحقق اقتصاد دریا محور که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است و

موجب افزایش قدرت بازدارندگی دفاعی کشور نیز می‌گردد باید با توجه به استعدادها و علاقه مندی و عشق به خدمت در این حوزه عمل کنیم و با سیاست‌های درست و پابرجا، فرصت را برای توسعه این بخش برای مردم و کشور فراهم کنیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: هم در بحث دریانوردی و هم در بحث صنایع و خدمات دریایی فرصت‌های کاملا دست نخورده و حتی از دست رفته‌ای وجود دارد که باید به آن‌ها بپردازیم و برنامه اجرایی دقیق و واقع بینانه‌ای داشته باشیم.

اسلامی همچنین افزود: در بخش نظامی دریاها نیز با مسیری که فرمانده معظم کل قوا ترسیم کرده اند، اقتدار ما در اقصی نقاط دنیا برای همه کشورها آشکار شده است و در بخش تجاری دریایی هم باید فرصت سازی کرده و با برخورداری شایسته از نیروی انسانی تربیت شده، شعار ناوگان ایرانی- دریانورد ایرانی را محقق سازیم.

وی تحریم‌ها را موجب برکت برای کشور و توجه صنایع کشتیرانی کشور به توان و ظرفیت‌های داخلی دانست و افزود: به برکت تحریم ها، سال‌های ۹۸ و ۹۹ به پرکارترین سال‌های تاریخ شرکت‌های صنایع کشتیرانی و کشتی سازی و تعمیر و خدمات کشتی تبدیل شد.

وزیر راه و شهرسازی با تجلیل از ناوگان شرکت ملی نفتکش برای استفاده از ظرفیت‌های داخلی صنایع دریایی از شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم خواست مانند شرکت ملی نفتکش به ظرفیت‌های داخلی توجه کند تا ایران سهم بیشتری از اقتصاد جهانی تحصیل کند.

اسلامی همچنین در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: هم اکنون ۱۳۰ هزار نفر از هموطنان ما در اقصی نقاط جهان روی دریاها مشغول به کار هستند و این حضور کمک کرد برغم تحریم‌های ظالمانه و شیوع بیماری کرونا در جهان، فرایند صادرات و واردات کشور تداوم یابد.

وی از افزایش ۷ درصدی مجموع تخلیه و بارگیری در بنادر در سه ماه اول سال در مقایسه با سال گذشته خبر داد و افزود: در سال گذشته هم حجم تخلیه و بارگیری بار در بنادر کشور در مقایسه با سال قبل از ان افزایش داشت که این امر، نشان از اقتدار و عزم جدی ما در توسعه بنادر دارد و اجازه ندادیم خللی در تردد بار و کالا و کشتیرانی ایجاد شود.

وی افزود: تعمیق باور به ظرفیت داخل ناوگان ایرانی را در جهان گسترش خواهد داد و کارخانه‌های صنایع دریایی ما در دو سال گذشته بزرگترین ضریب اشغال فضای کاری را تجربه کردند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص سانحه رانندگی اتوبوس‌های خبرنگاران و سرباز معلم‌ها در دو استان کشور گفت: در این خصوص هم گزارش کمیسیون عالی ایمنی راه‌ها و هم گزارش پلیس راه کشور منتشر شد که هر دو ابعاد مختلف این دو سانحه را بیان و تحلیل کرده اند.

وی افزود: در مورد اتوبوس خبرنگاران می‌توان گفت: اتوبوس صورت وضعیت تردد به خارج شهر را نداشته و مسیری که راننده انتخاب کرده مسیر فرعی کوهستانی بوده و راننده نتوانسته است سرعت مطمئن را حفظ کند که در نتیجه، منجر به فوت دو خبرنگار عزیز ما شده است.

اسلامی افزود: در موضوع اتوبوس سرباز معلم‌ها هم مسئول فنی شرکت باید اتوبوس را کنترل و مشکلات را برطرف می‌کرد که انجام نشده است.

وی افزود: راننده هم نخستین بار در مسیر یزد - آباده تردد کرده که این امر نیز خلاف آیین نامه است و نتوانست اتوبوس را کنترل کند و با ۱۴۹ کیلومتر سرعت وارد روستای دهشیر شده و با تریلی متوقف در جاده برخورد کرده است.

اسلامی افزود: پرونده تخلف هر دو شرکت به کمیسیون‌های ماده ۱۱ و ۱۲ ارجاع شده است و با تخلفات رانندگی راننده و شرکت‌ها برخورد خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص تامین مسکن دریانوردان که مورد خواست این قشر است، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی بزودی فراخوان از دریانوردان فاقد مسکن انجام می‌دهد و فهرست اسامی دریانوردان را برای استفاده از تسهیلات طرح ملی مسکن، به معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی ارسال خواهد کرد تا دریانوردان نیز در اسرع وقت از امتیازات طرح ملی مسکن بهره‌مند شوند.

وی همچنین اخبار مربوط به مذاکره با چینی‌ها برای ساخت بندر جدید جاسک در کوه مبارک را تکذیب کرد.

کد خبر: ۹۶٬۳۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha