۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
پیش خور کردن تورم، قیمت ها را در بازار صعودی کرد| دلار در کانال ۲۵ هزار تومان
تحلیل «بازار» از آینده نرخ ها در بازار طلا و ارز

پیش خور کردن تورم، قیمت ها را در بازار صعودی کرد| دلار در کانال ۲۵ هزار تومان

قیمت ها در بازار طلا و ارز در حالی روندی رو به رشد به خود گرفته اند که کارشناسان اقتصادی می گویند؛ پیش خورکردن تورم بالا موجب شده است تا بازار هوشمندانه عمل کند و قیمت ها بر مدار رشد قرار گیرند.

اسدالله خسروی؛ بازار: قیمت طلا و ارز که از اول سالجاری با نوسان قیمت همراه است چند روزی است در مسیر رشد قرار گرفته که به گفته محمد کشتی آرای نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران رشد نرخ ارز در بازار قیمت طلا و سکه را افزایشی کرده است.

رشد قیمت انواع ارز، سکه و طلا در بازار
وی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» اعلام کرد: دلار امروز به بیش از ۲۵ هزار تومان رسید و این افزایش قیمت تاثیر خود را بر روی رشد قیمت ها در باز سکه و طلا به جای گذاشت تا جایی که هم اکنون هر قطعه سکه طرح جدید بهار آزادی ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۷۵۰ هزارتومان و سکه گرمی نیز ۲ میلیون و ۳۰۰ هزارتومان شده است. همچنین هر مثقال طلا امروز دز بازار ۴ میلیون ۱۷۰ هزار تومان و هرگرم طلای ۱۸ عیار نیز ۱ میلیون و ۷۳۵ هزارتومان شده است.

پس از انتخابات ریاست جمهوری نرخ دلار در بازار در کانال ۲۳ هزار تومان بود اما اکنون قیمت این کالا ۲۵ هزار ۲۰۰ تومان شده است، همچنین افزایش میزان تقاضا برای خرید سکه و طلا باعث بازگشت حباب قیمت این کالاها در بازار شده است 

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه پس از انتخابات ریاست جمهوری نرخ دلار در بازار ۲۳ تا ۲۴ هزارتومان بود و اکنون قیمت این کالا در بازار روندی افزایشی به خود گرفته است، تصریح کرد: البته افزایش میزان تقاضا برای خرید سکه و طلا باعث بازگشت حباب قیمت این کالاها در بازار شده است و از آنجایی که نرخ طلا و سکه از قیمت ارز تبعیت می کنند، بنابراین افزایش نرخ ارز نیز بر رشد قیمت این کالا تاثیر خود را بر جای گذاشته است.

رونق بازار معاملات طلا و ارز در شرایط افزایش قیمت ها در بازار
وی افزود:‌ مدتی است که بازار داد و ستد ارز و سکه در بازار به دلیل فصل مسافرت هاٰ به خارج از کشور، انجام مراسمات ازدواج قبل از ماه محرم و بعضا سرمایه گذاری ها گرم شده است که این موضوع در کنار به دراز کشیده شدن روند مذاکرات برجامی موجب شده است تا میزان تقاضا برای خرید در بازار افزایش و قیمت ها دچار تغییر شوند.
کشتی آرای خاطرنشان کرد:‌ از آنجایی که افزایش نرخ ارز و قیمت انس جهانی بر قیمت نرخ طلا و سکه در بازار تاثیر می گذارند و این کالاها تابع نوسان قیمت ارز و اونس هستند اما با وجود سطح کاهشی مختصر قیمت جهانی طلا در چند روز اخیر اما قیمت سکه و طلا در بازار داخلی به دلیل رشد نرخ ارز افزایشی شده است.  

چنانچه بازار ارز همچون ۲ و ۳ روز اخیر همچنان بر مدار رشد قیمت حرکت کند بی تردید قیمت سکه حبابی افزایش و احتمال رشد بهای هر قطعه سکه بهار آزادی تا ۱۱ میلیون تومان نیز محتمل خواهد بود

وی ادامه داد: چنانچه بازار ارز همچون ۲ و ۳ روز اخیر همچنان بر مدار رشد قیمت حرکت کند بی تردید قیمت سکه حبابی در بازار افزایش و احتمال رشد بهای هر قطعه سکه بهار آزادی تا ۱۱ میلیون تومان نیز محتمل خواهد بود.
بنا به این گزارش قیمت دلار امروز در بازار آزاد ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان و قیمت یورو ۲۹ هزار ۳۰۰ تومان است. ‌

صرافی ها هم گران کردند
در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ بر همین اساس، قیمت فروش دلار ۲۴ هزار و ۷۰۵ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۴ هزار و ۲۱۵ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۹ هزار و ۱۹۴ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۸ هزار و ۶۱۶ تومان اعلام شده است.

خیلی ها مننتظر برداشته شدن تحریم ها بودند اما با توجه به طولانی شدن روند مذاکرات، متقاضیان و بعضا سرمایه گذاران به دلیل وجود تورم بالا در کشور برای جلوگیری از کاهش ارزش سرمایه هایشان اکنون وارد بازار خرید سکه،  طلا و ارز شده اند

گفتنی است که نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند. البته خیلی ها به انتظار انجام توافقات برجام از خرید و فروش ارز و طلا تا حدودی حذر می کردند و منتظر برداشته شدن تحریم ها بودن اما با توجه به طولانی شدن روند مذاکرات برجام در وین و ابهام در نتیجه بخش آن متقاضیان و بعضا سرمایه گذاران به دلیل وجود تورم بالا در کشور برای جلوگیری از کاهش ارزش سرمایه هایشان  اکنون وارد بازار خرید سکهٰ طلا  و ارز شده اند که این رویکرد باعث تحرک بازار، رونق معاملات و در نهایت افزایش قیمت ها در این بازار شده است.
پیش خورکردن تورم

علی حیدریٰ، کارشناس خبره بازارهای مالی نیز در گفگو با خبرگزاری «بازار» درباره علت افزایش قیمت ها در بازار طلا و ارز گفت:‌ افزایش قیمت دلار یا سایر ارزها همچنین سکه و طلا به دلیل پیش خورکردن تورمی است که به زودی به جامعه حاکم می شود، چرا که بودجه ۱۴۰۰ کسری سرسام آوری دارد بنابراین حرکات اقتصادی دولت بعدی به احتمال قوی تابع اقتصاد دستوری است.

وی در ادامه گفت: از آنجایی که مذاکرات بین تیم «بایدن» و مقامات جمهوری اسلامی ایران در هاله ای از ابهام است و معلوم نیست سرانجام این مذاکرات به کجا ختم شود در چنین شرایطی می توان نتیجه گرفت که حرفی از عملکرد مثبت اقتصادی نیست پس بنا به تجربه از سال ۱۳۵۰ خورشیدی تاکنون پس از تغییر دولت ها همیشه تورم پیش رو با تغییراتی که در برخی کالاهای مهم اقتصادی روی می دهد تورم پیش خور می شود.

بازارهوشمند بوده واکنون فهمیده است که میانگین نرخ تورم در کشور بالا و بیش از ۳۵ درصد رسمی است بنابراین کالاهایی چون دلار، سکه، ارز، مسکن و بورس آرام آرام به سمت این عدد حرکت خواهند کرد

این کارشناس بین المللی بازار مالی خاطر نشان کرد:‌ بازار هوشمند بوده و اکنون فهمیده است که میانگین تورم در کشور بالا و بیش از ۳۵ درصد سالهای قبل است بنابر این کالاهایی چون دلار، سکه، ارز، مسکن و بورس آرام آرام به سمت این عدد حرکت خواهند کرد.

پول داغی که برای حفظ ارزش آن تبدیل به کالا می شود
حیدری در ادامه افزود:‌ با نگاه احتیاطی به شیوه مدیریتی دولت بعدی (دستوری پلیسی) زمانی که تورم سپس ابر تورم در بازار حاکم بوده منطقی است که سرمایه گذار پول ملی خود را به هر کالایی تبدیل کند تا مانع از ذوب شدن ارزش سرمایه خود شود. در علم اقتصاد به این پول پول داغ می گویند. پس در شرایط فعلی جهش احتمالی بیشتر بازارها قیمت کالاها در بازار محتمل است.

حتی با نگاه خوشبینانه به مذاکرات برجام حتی اگر مذاکرات در تهران هم صورت گیرد و یک سمت میز شخص بایدن رئیس جمهور آمریکا باشد باز هم معجزه‌ای برای اقتصاد به هم ریخته کشور به این زودیها  رخ نمی دهد

وی به آشفتگی اقتصاد کشور به دلیل برخی تصمیمات غلط و سیاست گذاریهای ناکارآمد اشاره کرد و گفت: حتی با نگاه خوشبینانه به مذاکرات برجام حتی اگر مذاکرات در تهران هم صورت گیرد و یک سمت میز شخص بایدن رئیس جمهور آمریکا باشد باز هم معجزای برای اقتصاد به هم ریخته کشور به این زودیها رخ نمی دهد.

چه زمانی اقتصاد ایران از کما خارج می شود؟
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: تا زمانی که نگاه و رویکرد مسئولین و منصوبین به اقتصاد، علمی و دانش پایه نباشد و از سوی دیگر عدم تصویب اف ای تی اف یعنی عدم حضور در سیستم پولی با حفظ چارچوب ها اتفاق نیفتد، سود حاصل از برجام فقط تهاتر است که در کوتاه مدت برای اقتصاد در کمای ایران حکم تنفس مصنوعی دارد و زمانی این اقتصاد از کما خارج می شود که پروند اف ای تی اف بسته شود.
بنا به این گزارش، چند روزی است قیمت سکه و ارز در بازار روندی افزایشی به خود گرفته است اما معلوم نیست که سیاست گذاران ارزی در صورت تداوم بی منطق رشد قیمت ها دربازار طلا و ارز چه سیاستی را برای مهار قیمت ها و ساماندهی بازار را در پیش بگیرند، چرا که بازار ارز بازاری پرریسک است و هر لحظه ممکن است قیمت ها در این بازار دچار تغییر شود.

کد خبر: ۹۶٬۲۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha