۸ تیر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۵
فراز و فرود تقاضای جهانی گاز در ۲۰۴۰

فراز و فرود تقاضای جهانی گاز در ۲۰۴۰

شرکت دولتی قطرپترولیوم پیش‌بینی کرد که تقاضای جهانی گاز در سال ۲۰۴۰ میلادی به دوران فراز و نشیب خود می‌رسد.

به گزارش بازار به نقل از شانا، شرکت بزرگ گاز طبیعی قطر پترولیوم پیش‌بینی کرد که تقاضای جهانی گاز طبیعی همچنان تا دو دهه دیگر افزایش می‌یابد، این برآورد بسیار خوش‌بینانه‌تر از پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) است.

قطر پترولیوم انتظار دارد مصرف گاز  سالانه ۱.۵ درصد افزایش یابد، این شرکت دلیل این افزایش را رشد اقتصادی و انتقال انرژی به سوی سوخت‌هایی پاک‌تر از زغال‌سنگ می‌داند.

این شرکت برآورد کرد که زمان اوج و افول تقاضای گاز طبیعی سال ۲۰۴۰ - یعنی ۱۵ سال پس از برآورد آژانس بین‌المللی انرژی - خواهد بود.

بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) جهان با برآورد آینده‌ای روشن برای این کالا، ده‌ها میلیارد دلار برای ساخت پروژه‌های توسعه‌ای ال‌ان‌جی هزینه کرده است.

گاز به‌عنوان سوخت جایگزین اصلی در انتقال به سوی انرژی‌های پاک در نظر گرفته شده است. با این حال، بعضی دولت‌ها با تسریع تلاش‌های خود برای کُند کردن روند تغییرات آب‌وهوایی، آن را هم کنار گذاشته‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد تقاضای گاز در اواسط دهه ۲۰۲۰ به دوان اوج و افول خود برسد. این نهاد در ماه مه در گزارشی درباره حذف کربن تا سال ۲۰۵۰ اعلام کرد که استفاده از گاز طبیعی در اواسط قرن کنونی ۵۵ درصد کمتر از ۲۰۲۰ خواهد بود.

برآورد قطر پترولیوم تضاد زیادی با پیش‌بینی آژانس دارد و بسیار خوشبینانه‌تر است. این  شرکت انتظار دارد تقاضای ال‌ان‌جی - حتی با کاهش مصرف گاز در بعضی کشورها - افزایش یابد.

این شرکت رشد سالانه بازار ال‌ان‌جی تا ۲۰۴۰ را ۳.۶ درصد برآورد کرد.

کد خبر: ۹۶٬۲۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha