۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
افت شدید تولید گندم در کرمان؛ افزایش دما و کاهش بارندگی دردسر ساز شد
گزارش بازار؛

افت شدید تولید گندم در کرمان؛ افزایش دما و کاهش بارندگی دردسر ساز شد

کرمان- خشکسالی و کاهش بارندگی تولید گندم در استان کرمان را به یک سوم میزان تولید استاندارد کاهش داده و کشاورزان خانه نشین شده اند.

بازار؛ گروه استانها: کرمان به صورت سنتی برای تامین گندم مورد نیاز وابسته به استانهای دیگر کشور است، هر چند بخشی از نیاز استان در داخل تامین می شود اما عدم سوق دادن کشاورزان به تولید محصولات استراتژیک و خشکسالی کرمان را در زمینه تولید گندم در مقایسه با استانهای دیگر عقب نگه داشته است.

این در حالیست که استان کرمان در زمینه چرخه اقتصادی در بخش کشاورزی و زمین های زیر کشت انواع محصولات جزو سه استان برتر کشور است اما در خصوص تولید محصولات استراتژیک مانند گندم کمتر مورد توجه بوده است.

۳۷ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین زیر کشت گندم است اما قیمت پایین خرید تضمینی گندم یکی از عوامل اصلی در زمینه عدم رغبت کشاورزان برای تولید این محصول است.

هر چند استاندار کرمان نیز یکی از منتقدان قیمت اندک خرید تضمینی بوده است اما پافشاری دولت روی قیمت تعیین شده گره این مشکل را باز نکرده است

همین قیمت پایین حضور دلالان برای واسطه گری در زمینه خرید و فروش گندم را بیشتر کرده و برخی از کشاورزان محصول خود را به دلالان پیش فروش کرده اند.

هر چند استاندار کرمان نیز یکی از منتقدان قیمت اندک خرید تضمینی بوده است اما پافشاری دولت روی قیمت تعیین شده گره این مشکل را باز نکرده است.

بارندگی در جنوب کرمان ۱۷ میلیمتر است
سعید برخوری مدیرکل جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: قیمت پایین خرید تضمینی گندم به کشاورزان آسیب زده است و باید برای حل این مشکل چاره اندیشی کرد، این مساله در استان درک شده و همه می دانند این قیمت مناسب نیست اما در سطح ملی تصمیم گرفته شده است.

افت شدید تولید گندم در کرمان؛ افزایش دما و کاهش بارندگی دردسر ساز شد

وی تصریح کرد: قیمت آنقدر پایین است که امکان تبدیل گندم به خوراک دام و جایگزین شدن آن با جو وجود دارد و در این صورت برای تامین گندم در سیلوها مشکلاتی ایجاد می شود.

برخوری گفت: هر چند میزان تولید گندم در استان پایین است اما گندم با کیفیت و مطلوبی در کرمان تولید می شود که می تواند در صنایع غذایی و تولید نان نقش تاثیر گذار داشته باشد.

هر چند میزان تولید گندم در استان پایین است اما گندم با کیفیت و مطلوبی در استان تولید می شود که می تواند در صنایع غذایی و تولید نان نقش تاثیر گذار داشته باشد

وی از ورود دالان به بازار خرید و فروش گندم ابراز نگرانی کرد و افزود: خشکسالی نیز در سال جاری خسارات قابل توجهی وارد کرده است به طوریکه متوسط بارندگی در جنوب کرمان فقط ۱۷ میلیمتر بوده است و مخازن آب زیر زمینی نیز به شدت کاهش یافته است.

نکته قابل توجهی که در استان کرمان روی داده است، حضور برخی از کارخانه های تولید ماکارونی و خرید گندم با قیمت بالاتر از نرخ تضمینی است، این مساله حداقل برای کشاورزان سود آور بوده است و در شهرستان ارزوئیه که قطب تولید گندم استان است، دیده می شود.

البته این نگرانی نیز وجود دارد که خرید و ذخیره سازی گندم در سیلوهای چهارگانه کرمان با مشکلاتی مواجه شود.

میزان تولید گندم یک سوم سال قبل است
سرپرست اداره‌ کل غله و خدمات بازرگانی کرمان نیز در خصوص ذخیره گندم در سیلوهای استان کرمان به بازار گفت: سال ۹۹ در مجموع ۱۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان کرمانی خریداری و در سیلوهای انبار شد و در سال جاری نیز کار خرید تضمینی شروع شده است و استقبال کشاورزان مطلوب است.

داریوش ماهری افزود: میزان تولید گندم در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال گذشته یک سوم شده است و این مساله می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

وی دلیل اصلی کاهش تولید گندم را خشکسالی و کم آبی دانست و افزود: عملا با کاهش ۷۰ درصدی بارندگی کشاورزان با مشکل تامین آب برای تولید محصولات مواجه شده اند که باید برای این مساله چاره اندیشی کرد.

عملا با کاهش ۷۰ درصدی بارندگی کشاورزان با مشکل تامین آب برای تولید محصولات مواجه شده اند که باید برای این مساله چاره اندیشی کرد

ماهری افزود: در مجموع در خصوص ذخیره گندم در سیلوها با مشکل خاصی مواجه نیستیم و روند خرید و ذخیره سازی به صورت مطلوب در حال انجام است، در زمینه توزیع گندم بین نانوایی ها هم هیچ کمبودی وجود ندارد و با توجه به برنامه ریزی انجام شده برای ذخیره گندم در ماه های آتی هم مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.

سرپرست اداره‌ کل غله و خدمات بازرگانی کرمان بیان کرد: ۹۰ هزار تن گندم به صورت خرید تضمینی از کشاورزان خریداری شده و مبلغی معادل ۴۵۰ میلیارد تومان در این راستا هزینه شده است.

وی گفت: این میزان گندم از دو حوزه اداره شمال و جنوب کرمان خریداری شده است که ۷۰ هزار تن آن مربوط به جنوب استان کرمان است و همچنان خرید ادامه دارد.

وی گفت: قیمت خرید تضمینی برای هر کیلو گندم ۵ هزار تومان تعیین شده است که در کوتاه ترین زمان ممکن این مبلغ به کشاورزان پرداخت می شود.

ماهری ادامه داد: این میزان خرید در سال گذشته بیشتر بود و در سال جاری یک سوم کاهش یافته است.

وی افزود: خرید به صورت نقدی و به روز انجام می شود و هیچ مشکلی برای پرداخت مبلغ محصول به صورت روزانه وجود ندارد.

سرپرست اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان افزود: در حال حاضر، از نظر ذخیره گندم و آرد در سیلوها و انبارهای استان مشکلی نداریم و سهمیه‌ آرد نانوایی‌ها به صورت کامل و در وقت معین توزیع می‌شود.

نبود صنایع تبدیلی در کرمان دردسر ساز شد

اما در مهمترین قطب تولید گندم در استان کرمان اوضاع کمی متفاوت است و کارخانه های ماکارونی با هماهنگی جهاد کشاورزی شهرستان گندم را خریداری می کنند.

محمد یکی از کشاورزان در این خصوص گفت: متاسفانه در کرمان کارخانه ماکارونی وجود ندارد اما مباشران این کارخانه ها از شهرهای دیگر به ارزوئیه می آیند و گندم تولیدی را بیشتر از نرخ خرید تضمینی دولت خریداری می کنند.

وی افزود: دلیل این امر هم کیفیت بسیار مطلوب گندم ارزوئیه است و این مساله موجب رضایت کشاورزان و صاحبان صنایع تبدیلی شده است.

مدیر اداره‌ جهاد کشاورزی ارزوئیه نیز به بازار گفت: برداشت گندم از اوایل اردیبهشت ماه آغاز و در سطحی حدود ۱۸ هزار هکتار این کار در دست انجام است و از این میزان سطح زیر کشت ۷۰ درصد متعلق به گندم دروم می باشد که مخصوص تولید ماکارونی ست.

محمد امیری می افزاید: به علت کیفیت بالای تولیدات گندم این منطقه، تمایل صنایع تولید ماکارونی را به خرید این محصول در دو سال اخیر بیشتر شده است. با ورود شرکت‌های تولیدی به عرصه‌ خرید گندم، کشاورزان علاوه بر دریافت قیمت بالاتر به میزان ۲۳۰ تومان به ازای هر کیلو گندم، حداکثر ۴۸ ساعته وجه خود را دریافت و از پرداخت هزینه‌ بالای کرایه‌های حمل و نقل نیز معاف شده اند.

به نظر می رسد کمبود صنایع تبدیلی در کرمان موجب شده است که خرید گندم در استان کرمان با مشکلاتی مواجه شود و در همین راستا جذب سرمایه برای ایجاد صنایع بالا دستی کشاورزی اهمیت بالایی دارد.

کد خبر: ۹۶٬۱۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha