۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷
کرونا بازار خودرو تهران را هم کساد کرد/قیمت هایی که خریدار ندارد
گزارش بازار از تاثیر کرونا بر بازار خودرو؛

کرونا بازار خودرو تهران را هم کساد کرد/قیمت هایی که خریدار ندارد

تهران- شیوع کرونا تا حد زیادی سبب رکود بازار خودرو شده است و مردم در این شرایط ترجیح می دهند، در خانه بمانند، تا برای خرید خودرو از منزل خارج شوند.

گروه استان ها؛ خبرگزاری بازار- طبق اعلام کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، تا بعد از ظهر جمعه اول فروردین تعداد ۱۹ هزار و ۶۴۴ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده اند، که تاکنون شش هزار و ۷۴۵ نفر از این افراد بهبود یافته‌اند و متاسفانه یک هزار و ۴۳۳ نفر نیز بر اثر ابتلاء به کرونا، فوت شده‌اند.

استان تهران بیشترین موارد ابتلا به ویروس کرونا را در بین استان های کشور دارد و همین ترس از ابتلا به ویروس کرونا بر برخی از کسب و کارها به ویژه در استان تهران تاثیر گذاشته است، که یکی از این کسب و کارها بازار خرید و فروش خودرو است.

هرسال و در بهمن و اسفندماه شاهد بازار داغ خرید و فروش خودرو بودیم و اغلب افراد خود رو برای سفرهای نوروزی آماده می کردند و لذا هر چه به نوروز نزدیک تر می شدیم، شاهد داغ تر شدن این بازار خودرو بودیم، اما امسال شرایط متفاوت است و اسفند ۹۸ برخلاف سال های گذشته هر روز که به پایان خود نزدیک تر می شود، رکود بیشتری در بازار خودرو شاهد است.

کاهش سفرها عامل رکود بازار شب عید خودرو

یکی از فعالان بازار خودرو ضمن تایید کسادی بازار به خبرنگار بازار گفت: نبود مشتری و کاهش شدید تعداد معاملات سبب نشده که شاهد کاهش چشمگیری در قیمت ها باشیم، البته با قیمت های اعلامی خرید و فروشی شاهد نیستیم، اما فروشنده ها نسبت به کاهش قیمت خودروهایشان مقاومت نشان می دهند.

رضا الیکاهی ادامه داد: به نظر می رسد، جمع کثیری از مردم به دلیل شیوع ویروس کرونا قید مسافرت را زده اند و به همین دلیل توجیهی برای خرید خودرو به عنوان وسیله سفر نمی بینند و همین امر بازار شب عید را راکد کرده است، از سویی ترس از افزایش قیمت ارز و به تبع آن خودرو سبب می شود، که افرادی که خودرو دارند، نیز راضی به فروش خودروهایشان به قیمت پایین تر نمی شوند و همین امر بازار را کساد کرده است.

تعطیلی مراکز تعویض پلاک بازار خودرو را کسادتر کرد

مدیر یکی از نمایشگاه های خودرو در بهارستان نیز بسته بودن مراکز تعویض پلاک و قبل از آن نیز نگرانی مردم از شیوع ویروس کرونا و ترس از تردد متعدد به این مراکز در پی خرید خودرو را عامل رکود بازار خودرو می داند و به خبرنگار بازار می گوید: هرچند توصیه های فراوانی به ماندن در خانه شده است، اما همین که برای بازدید خودروها باید مراجعه حضوری داشت و برای نقل و انتقال خودروها باید به مراکز تعویض پلاک و دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرد، سبب تعویق خریدهای خودرو توسط خریداران دانست.

محمد میلادی گفت: با همین استدلال و نیز وعده واریز سهمیه سفر پس از پایان تهدید ویروس کرونا سبب افزایش قیمت در بازار خودرو خواهد شد و پیش بینی می شود، یک پامپ قیمتی پس از پایان ترس از کرونا را شاهد باشیم.

وی عامل دیگر رکود در بازار خودرو را وجود حباب قیمتی در این محصولات دانست و گفت: بسیاری از متقاضیان و خریداران افزایش قیمت خودرو در ماه های گذشته را ناشی از وجود حباب قیمتی می دانند و لذا ترجیح می دهند، صبر کنند، تا حباب ترکیده و کاهش قیمت رخ دهد.

میلادی گفت: عملا نه اجباری برای خرید از سوی خریداران وجود دارد و نه تمایل و فشاری بر روی فروشنده ها برای فروش خودرو مشاهده می شود و طبیعی است، که در این حالت قیمت های پیشنهادی از هم فاصله گرفته و شاهد کسادی بازار و رکود باشیم.

چک های فعالان بازار خودرو سررسید شده/خریدار نیست

عضو اتاق اصناف استان تهران و رییس اتحادیه نمایشگاه داران ورامین نیز با تایید این رکود موجود در بازار گفت: سال ۹۸ پایان خوبی بر بازار خودرو نداشت و بسیاری از فعالان این بازار که خودروهایی را در ماه های قبل به امید فروش با سود فراوان در شب عید خریداری کرده بودند، حال با چک های سررسید شده و خودروهای فاقد خریدار مواجه هستند.

ابوطالب شیرکوند اضافه کرد: در روزهای گذشته عملا خبری از مشتری در بازار نبود و تداوم این روند سبب خروج خودرو از دسته کالاهای سرمایه ای می شود.

به نظر می رسد، که ویروس کرونا به بازار خودرو نیز مانند دیگر کسب و کارهای کشور صدماتی وارد کرده است، حالا باید منتظر ماند و دید، این رکود تا کی ادامه خواهد داشت.

کد خبر: ۹٬۶۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha