۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۶
 عملکرد نامطلوب نظام بانکی موجب رشد نقدینگی و تورم شده است
عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی:

عملکرد نامطلوب نظام بانکی موجب رشد نقدینگی و تورم شده است

شقاقی، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی با اشاره به مطالبات معوق انباشت شده، آن را ناشی از عملکرد نامطلوب سیستم بانکی دانست و گفت: نتیجه این وضعیت، خلق نقدینگی بی ضابطه در سیستم بانکی و تورم است.

به گزارش بازار، وحید شقاقی نظام بانکی را یکی از مهم‌ ترین نظامات ارکان اقتصادی دانست و گفت: در اقتصاد چند نظام کلیدی داریم که شامل نظام بانکی، نظام یارانه و نظام مالیاتی می شوند که اگر هماهنگ، منسجم و درست عمل نکنند، باز توزیع ثروت و منابع به غلط اتفاق می افتد و شاهد نارضایتی و اعتراضات و همچنین شکاف طبقاتی و البته اصراف منافع خواهیم بود.

وی از معیوب بودن نظام بانکی در کشور گفت و بیان کرد: اثرات معیوب بودن این نظام در خلق نقدینگی قابل مشاهده است زیرا اساساً یکی از موتورهای رشد نقدینگی نظام بانکی در کنار بی انضباطی های مالی دولت و ناترازی بخش تجارت خارجی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی تصریح کرد: نظام بانکی متأسفانه ناترازی تجاری را به صورت مداوم تشدید می کند و اگر ترازنامه بانک ها را واقعی سازی و ابهام زدایی کنیم، متوجه وجود یک ناترازی بیش از هزار هزار میلیارد تومانی خواهیم بود. این ناترازی ماحصل انباشت سالیان سال اشکالات و فساد است.

وی با اشاره به مطالبات معوق انباشت شده، آن را ناشی از عملکرد نامطلوب سیستم بانکی دانست و تصریح کرد: نتیجه این وضعیت، خلق نقدینگی بی ضابطه در سیستم بانکی و تورم است که این تورم بدون وجود نظام کلیدی بازتوزیع ثروت، بر هفت دهک کم درآمد جامعه فشار می آورد و هر روز سفره ها و معیشت مردم را کوچک تر می کند.

شقاقی از مطالعات گسترده برای جراحی نظام بانکی گفت و بیان کرد: این اصلاحات و جراحی ها باید با یک مدیریت توانمندی بتواند به سرانجام برسد. این اقدامات الزاماتی را در حین کار و دوران پس از جراحی نیازمند است و بدون در نظر گرفتن آن ها، نتیجه مناسبی نخواهیم داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی با اشاره به بانک هایی که انباشت ناترازی دارند و عملکرد آن ‌ها معیوب بوده است، تصریح کرد: این شرایط ناشی از ضعف نظارت بانک مرکزی در طول پنجاه سال گذشته است. در کنار ضعف نظارت، مطالبات معوق بانکی و فساد سبب شرایط بد امروز شده است و به همین جهت اصلاح نظام بانکی باید یکی از اولویت های دولت سیزدهم باشد.

کد خبر: ۹۵٬۹۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha