۹ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۹
مصائب دامداران فارس از گرانی و کمبود نهاده| قطب تولید دام متضرر شد
گزارش بازار؛

مصائب دامداران فارس از گرانی و کمبود نهاده| قطب تولید دام متضرر شد

شیراز- مشکل نهاده های دامی در قطب کشاورزی و دامداری کشور ادامه دارد و این در حالیست که مسئولان استان فارس فقط به ارائه آمار اکتفا می کنند.

بازار؛ گروه استان ها: استان فارس به عنوان قطب کشاورزی و دامداری کشور همواره در تولید دام و طیور دارای رتبه های اول کشور بوده که علاوه بر تامین نیاز خود به استان های دیگر نیز خدمات ارائه کرده است، اما طی چند سال اخیر علاوه بر بروز مشکل خشکسالی بحث نبود نهاده های دامی نیز باعث شده دامداران با مشکلاتی مواجه شوند و از طرفی تولید شیر و لبنیات نیز با کاهش چشم گیر و افزایش قیمت مواجه شده است.

طی یک ماه گذشته در استان فارس شاهد بودیم که فعالان حوزه تولید دام و طیور چندین دفعه نسبت به عدم توزیع نهاده های دامی اعتراض کردند این اعتراضات اما حاصلی به همراه نداشته و تنها صدای مردم را خود مردم شنیده اند نه مسئولان.

صدای مردم فقط به گوش خود مردم می رسد
در آخرین تجمعی که توسط این افراد ششم تیرماه صورت گرفت، جمعی از فعالان حوزه تولید مرغ و شیر در استان فارس به عدم وجود نهاده های دامی اعتراض کردند و خواستار توزیع دولتی و عادلانه نهاده‌های دامی بودند که البته این مسئله تاکنون رخ نداده و این واحدها با مشکل نهاده‌های دامی مواجه هستند.

فعالان و تولیدکنندگان دام و طیور در استان فارس با توجه به عدم ارائه نهاده های دامی توسط دولت به این باور رسیده اند که دولت عزمی برای ارائه نهاده های دامی ندارد و استدلال آنان نیز این است که طی چهار ماه گذشته از سال ١۴٠٠ تاکنون هیچ نهاده دامی به این افراد پرداخت نشده است. این افراد همچنین از ناچیز بودن قیمت خرید محصولات دامی نظیر شیر نیز گلایه دارند.

محمدرضا احمدی از جمله تولیدکنندگان صنعتی مرغ است که در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: طی چهار ماهی که از سال ١۴٠٠ گذشته است دستگاه های متولی توزیع کننده نهاده های دامی هنوز نهاده ای در اختیار واحدهای تولیدی قرار نداده اند.

این فعال صنعت دامپروری تاکید کرد: فعالیت های تمامی واحدهای تولید کننده مرغ و دام در استان فارس تحت پایش سامانه های آنلاین است و دستگاه های دولتی متولی نظارت جامعی بر فعالیت های این واحد ها دارند. براساس سامانه ای که پیشتر معرفی شده بود بنا بود بر اساس نوع فعالیت، نسبت به ارائه نهاده های دامی اقدام شود اما همین موضوع نیز محقق نشد و هنوز نهاده ای به واحد های تولیدی ارائه نشده است.

مصائب دامداران فارس از گرانی و کمبود نهاده/ قطب تولید دام متضرر شد

احمدی ادامه داد: یکی از پیش‌نیاز های تولید مرغ وجود نهاده های دامی است و تا زمانی که نسبت به تامین نهاده ها دامی مورد نیاز واحدهای تولید کننده مرغ و دام مبادرت نشود نباید انتظار داشت که این واحدها میزان تولیدات خود را افزایش دهند.

اگر نهاده های دامی مورد نیاز واحدهای تولید کننده دام و طیور از طریق بازار آزاد تامین شود شاهد افزایش قیمت تمام شده محصولات تولیدی خواهیم بود زیرا هزینه تولید در این محصولات افزایش یافته و نباید انتظار داشت محصولات تولیدی به قیمت گذشته توزیع شود

وی معتقد است: اگر نهاده های دامی مورد نیاز واحدهای تولید کننده دام و طیور از طریق بازار آزاد تامین شود شاهد افزایش قیمت تمام شده محصولات تولیدی خواهیم بود زیرا هزینه تولید در این محصولات افزایش یافته و نباید انتظار داشت محصولات تولیدی به قیمت گذشته توزیع شود.

احمدی یادآور شد: با توجه به قیمت ثابت دولتی مرغ و افزایش هزینه‌های تولید مرغ، واحدهای تولید کننده نمی‌توانند نسبت به تولید مرغ با قیمت ثابت قبل و عرضه آن به واحدهای کشتارگاهی اقدام کنند.
مشکل دامداران فقط قیمت است
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار فارس در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به وضعیت توزیع نهاده های دامی در استان فارس، گفت: دامداران و تولیدکنندگان دام و طیور تنها یک خواسته داشتند و آن هم افزایش قیمت است.

ظفر افشون در خصوص اعتراض این افراد نیز بیان کرد: از جمله مطالباتی که تولیدکنندگان دام و طیور در سطح استان فارس دارند، یکسان سازی قیمت خرید و تولید شیر خام است که این قیمت پیشتر توسط جهاد کشاورزی استان به نظرخواهی گذاشته شده بود و بیش از ۶ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده بود.

با توجه به قیمت گذاری نامتعادلی که صورت گرفته است شاهد این هستیم که تولیدکنندگان شیر متضرر شده و در نقطه مقابل تولیدکنندگان صنعتی و کارخانه های فرآوری شیر نیز با توجه به این قیمت در حال سودآوری هستند

افشون بیان کرد: پس از نظر خواهی از فعالین این حوزه و تعیین قیمت ۶ هزار و ۴۰۰ تومان این قیمت مورد توجه اتحادیه مربوطه قرار نگرفت و نسبت به این قیمت‌گذاری اعتراض داشتند از این رو دستگاه های متولی باید قیمت یکسانی برای تمامی واحدهای تولید کننده تعیین و اجرایی کنند.

معاون استاندار فارس تاکید کرد: با توجه به قیمت گذاری نامتعادلی که صورت گرفته است شاهد این هستیم که تولیدکنندگان شیر متضرر شده و در نقطه مقابل تولیدکنندگان صنعتی و کارخانه های فرآوری شیر نیز با توجه به این قیمت در حال سودآوری هستند.

مصائب دامداران فارس از گرانی و کمبود نهاده/ قطب تولید دام متضرر شد

وی خواستار یکسان سازی قیمت در تولید شد و عرضه آن به مصرف کننده نهایی شد.

فارس به عنوان یکی از استان‌های توانمند در حوزه تولیدات کشاورزی باید بیشتر در سیاست‌گذاری‌های کلان کشاورزی اثرگذار باشد از این رو می‌توان گفت که با حمایت از واحدهای تولید کننده دام و طیور می توان آینده ای درخشان برای این صنعت در کشور متصور شد.

لازم به یادآوری است که نبود نهاده‌های دامی مشکلی کشوری است اما در استان فارس با توجه به رویکردی که در حوزه تولیدات کشاورزی وجود دارد می‌توان با اجرای سیاست گذاری های متفاوتی زمینه از بین بردن این مشکل را فراهم کرد تا از این طریق مشکل تامین مرغ، گوشت قرمز و شیر در جنوب کشور برطرف شود.

کد خبر: ۹۵٬۹۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha