۷ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۷
آیا واکسن ها در مقابل جهش دلتای ویروس کرونا کارایی دارند؟
جهش تازه کرونا چالش تازه ای ایجاد کرد؛

آیا واکسن ها در مقابل جهش دلتای ویروس کرونا کارایی دارند؟

در این روزها که اغلب کشورها شاهد ابتلا به جهش دلتای کرونا هستند و خبرهایی در مورد قرنطینه های مجدد شنیده می شود، سوال اصلی این جاست که ایا واکسن ها در مقابل این جهش کارایی دارند؟

بازار؛ گروه بین الملل: در این روزها در اغلب کشورها نشانه هایی از ابتلای به ویروس جهش یافته کرونا یعنی جهش دلتا مشاهده می شود. جهشی که برای اولین بار در کشور هند مشاهده شد و باعث شد تا شمار زیادی از مردم این کشور در اثر ابتلا به ویروس جان خود را از دست بدهند.

نکته مهم در مورد این جهش تازه از ویروس کرونا سرعت بالای انتقال آن است که سبب می شود تا بر شمار مبتلایان روزانه کرونا اضافه شود. آمارهای رسمی نشان می دهد سرعت انتقال جهش دلتای کرونا ۶۰ درصد بیش از جهش آلفا است و همین مساله بر ضرورت رعایت فاصله گذاری اجتماعی و اصول مراقبت های بهداشتی مرتبط با کرونا حتی در صورت دریافت واکسن تاکید دارد.

از جمله کشورهایی که اخیرا با افزایش نرخ ابتلا به این جهش کرونا روبرو بوده است کشور بریتانیا است که در گزارشهای رسمی آمده است ۹۴ درصد از افراد مبتلا به کرونا در کشور به جهش دلتا مبتلا شده اند.

در کشور استرالیا که در زمره موفق ترین کشورها در مقابله با کرونا و مدیریت این بحران در دنیا بود، اخیرا خبر از شناسایی بالغ بر ۱۰۰ مورد ابتلا در ایالت نیوساوث ولز و چند ده مورد ابتلا در دیگر ایالتها شنیده می شود و همین مساله زمینه را برای قرنطینه دو هفته ای سیدنی فراهم کرد.

در دیگر کشورها هم کم و بیش گزارشهای مشابهی وجود دارد. حال سوالی که پرسیده می شود این است که ایا واکسن ها می توانند در مقابل این جهش ویروس کارایی داشته باشند؟ سوال دیگر این است که آیا دنیا باید انتظار جهش های دیگری را هم داشته باشد؟

واکسن ها در مقابل جهش دلتا مقاوم هستند
گاردین در گزارش اخیر خود در پاسخ به این سوال که آیا واکسن ها در مقابل جهش دلتا مقاوم هستند نوشت: «بررسی ها نشان داده است واکسن ها باعث می شوند تا نرخ بستری شدن و مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس نوع آلفا و دلتا کاهش یابد. به تعبیر دیگر در کشور بریتانیا که روزانه بالغ بر ۱۱ هزار نفر به جهش دلتا مبتلا می شوند، کمتر از ۲۰ گزارش مرگ ثبت می شود در حالیکه در هند  به ازای هر ۱۱ هزار نفر ابتلا بالغ بر ۳۷۰ نفر جان خود را از دست می دهند.این نشان می دهد واکسن ها کارامد هستند و می توانند از مرگ و میر ناشی از کرونا جلوگیری کنند.»

 بر مبنای این گزارش  افرادی که در دوز واکسن فایزر را دریافت کرده اند  با احتمال ۹۶ درصد در صورت ابتلا به کرونا ، بستری نمی شوند و به احتمال ۹۸ درصد جان خود را از دست نمی دهند و  افرادی که واکسن استرازنکا را دریافت کرده اند به احتمال ۹۲ درصد بستری نمی شوند و به احتمال ۹۵ درصد جان خود را از دست نمی دهند.

از طرف دیگر بررسی ها نشان داده است افراد واکسینه شده تا ۶۰ درصد کمتر از افراد واکسینه نشده، ویروس به دیگران منتقل می کنند که بازهم نشان است تاثیرگذاری بالای واکسن در کنترل بحران دارد.

این رسانه بریتانیایی به نقل از مقامات بهداشتی در مورد احتمال بروز جهش های دیگر نوشت: «تا زمانیکه تمامی جهان در برابر این ویروس واکسینه نشده اند، احتمال جهش های تازه ویروس وجود دارد زیرا این جهش ها در نتیجه ورود ویروس به بدن افراد مختلف و تغییر شکل و عملکرد آن در نتیجه هر بار وروی به بدن انسان ایجاد می شود و اگر با افزایش نرخ واکسیناسیون احتمال انتقال ویروس را کاهش دهیم یا حذف کنیم، خواهیم توانست از جهش های دیگر مصون باشیم.»

چه تعداد واکسن در دنیا تزریق شده است
این رسانه در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به این مطلب که تاکنون بالغ بر ۲.۹۲ میلیارد دوز واکسن در دنیا تزریق شده است نوشت: «چین رکورددار واکسیناسیون در دنیا است و ۱.۱۶ میلیارد دوز واکسن در این کشور تزریق شده است.

امریکا با تزریق ۳۲۲.۱۲ میلیون دوز واکسن در جایگاه دوم قرار دارد و هند با تزریق ۳۲۱.۷۶ میلیون دوز واکسن جایگاه سوم دنیا را به خود اختصاص داده است. تا روز ۲۸ ژوین سال ۲۰۲۱ میلادی ۹۲.۹۲ میلیون دوز واکسن در برزیل، ۷۹.۳۲ میلیون دوز در بریتانیا، ۷۱.۴۴ میلیون دوز در آلان، ۵۰.۹۹ میلیون دوز در فرانسه و ۴۹.۴۷ میلیون دوز واکسن در ایتالیا تزریق شده است. شمار واکسن های تزریق شده در ترکیه برابر ۴۷.۱۴ میلیون دوز است و کشورهای مکزیک و اندونزی و اسپانیا از نظر شمار واکسن های تزریق شده در جایگاه های بعدی قرار دارند.»

 با این وجود هنوز مساله توزیع ناعادلانه واکسن در دنیا معضلی جدی و بزرگ محسوب می شود که باید برای برطرف کردن آن چاره ای اندیشید.

کد خبر: ۹۵٬۹۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha