۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰
دلار ۲۴ هزار و ۵۲۰ تومان شد| خودمختاری بانک مرکزی در تعیین نرخ ارز
«بازار» گزارش می دهد

دلار ۲۴ هزار و ۵۲۰ تومان شد| خودمختاری بانک مرکزی در تعیین نرخ ارز

با وجودی که خیلی ها پیش بینی می کردند؛ انتخابات ریاست جمهوری قیمت ارز را دچار نوسان شدید می کند اما قیمت این کالا خیلی تغییر نکرد طوری که مدت هاست نرخ دلار حول محور ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان می چرخد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بازار ارز و طلا طی یکماه اخیر با نوسان قیمت همراه است اما هیچ سرمایه گذاری راغب به خرید دلار یا سایر ارزهای خارجی برای کسب سود نیست چرا که معامله گران و فعالان چنین بازاری به درستی می دانند ارز چون گذشته بازاری سودآوری نخواهد بود و سرمایه گذاری در این بخش ریسک بالایی دارد.

افزایش بی منطق قیمت ارز در بازار
هرچند قیمت ارز طی یک هفته گذشته از کانال ۲۳ هزار تومان به کانال ۲۴ هزار تومان آمده است اما این رشد نه چندان بالا حاصل جو روانی و هیجانی بازار است زیرا هنوز هیچ اتفاق خاص اقتصادی در کشور رخ نداده است و از طرفی تصمیم گیری و یا برنامه ریزی برای ساماندهی قیمت ها در بازار ارز و یا سایر بازارهای سرمایه گذاری ترسیم و اجرایی نشده است.

ازآنجایی که روند مذاکرات به درازا کشیده شده است و خبرهای داغ امیدوار کننده ای در این زمینه به گوش نمی رسد، بنابراین قیمت ها در بازار سکه و ارز خیلی با فراز و نشیب همراه نشده است

البته خیلی ها همچنان به انتظار انجام توافق در مذاکرات برجامی وین نشسته اند و چشم به راه رفع تحریم ها هستند. این گروه معتقد هستند با رفع تحریم های بین المللی قیمت ها در بازار سکه و ارز بشدت کاهشی می شود اما از آنجایی که روند مذاکرات به درازا کشیده شده است و خبرهای داغ امیدوار کننده ای در این زمینه به گوش نمی رسد بنابراین قیمت ها در بازار سکه و ارز خیلی با فراز و نشیب همراه نشده است.

قیمت ها در بازار سکه و ارز تا پایان فعالیت دولت دوازدهم ادامه دارد
برخی کارشناسان پیش بینی می کنند نرخ ارز در پی رفع تحریم ها هم با شیب تندی نزولی نخواهد شد و چنانچه کاهش چشم گیری داشته باشد به دلیل نرخ تعادلی و واقعی دلار(بین ۲۲ تا ۲۴ هزارتومان) دوام چندانی نخواهد داشت و پس از چند روز دوباره افزایشی می شود.

همه بازارهای سرمایه گذاری تا استقرار دولت جدید خیلی فعال و پررونق نخواهند بود و منتظر تصمیمات جدید با مسئولان تازه نفس هستند

کارشناسان بازار ارز براین باورند؛ همه بازارهای سرمایه گذاری تا استقرار دولت جدید خیلی فعال و پررونق نخواهند بود و منتظر تصمیمات جدید با مسئولان تازه نفس هستند.
«آلبرت بغزیان» کارشناس اقتصادی و بازار در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره علل نوسانات نرخ ارز در هفته های اخیر گفت: بالا و پایین شدن نرخ ارز در بازار توسط بانک مرکزی انجام می شود چرا که این بانک هر روزه ساعت ۱۰ صبح نرخی دلخواه خود را به صرافی های مجاز اعلام می کند و بازار آزاد نیز با مشاهده نرخ رسمی ارز قیمت های خود را با قیمت روز ارز صرافی ها تطبیق می دهند.

اینکه می گویند بازار، قیمت  ارز را افزایش داد تفکری اشتباه است چرا که تعیین نرخ ارز در دست بانک مرکزی است و اگر چنین اتفاقی بیفتد بانک مرکزی به راحتی می تواند قیمت ها را با اعلام نرخ پایین تر در صرافی ها اصلاح کند

وی با بیان اینکه نرخ ارز در بازار آزاد معمولا رقمی بالاتر از بازار رسمی تعیین و اعلام می شود گفت: اینکه می گویند بازار، قیمت  ارز را افزایش داد تفکری اشتباه است چرا که تعیین نرخ ارز در دست بانک مرکزی است و اگر چنین اتفاقی بیافتند بانک مرکزی به راحتی می تواند قیمت ها را با اعلام نرخ پایین تر در صرافی ها بشکند.
بغزیان خاطر نشان کرد: ثبات نرخ ارز بهتر از کاهش قیمت این کالا در بازار است اما بانک مرکزی در برخی مواقع برای کسب منابع، قیمت ها را بالا در نظر می گیرد و یا با بالا رفتن نرخ این کالا در بازار آزاد اقدام قابل توجهی در پایین آوردن قیمت آن بکار نمی گیرد.

دلار گران و وسکه ارزان شد!
بنا به این گزارش، در بازار ارز هم اکنون،  قیمت دلار ۲۴ هزار و ۴۵۲۰ تومان، قیمت یورو ۲۹ هزار و ۶۰ تومان علام شده است.  همچنین در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نیز نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است.

بر همین اساس، قیمت فروش دلار ۲۴ هزار و ۳۸ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۳ هزار و ۵۶۲ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۸  هزار و ۶۰۶ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۸ هزار و ۴۰ تومان اعلام شده است. هر چند قیمت ارز امروز به نسبت قیمت آن در روز گذشته اندکی افزایش یافته است اما قیمت طلا و سکه تا حدودی به نسبت روز گذشته کاهشی است.

هم‌ اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک میلیون و ۵۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است

طوری که هم‌ اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک میلیون و ۵۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.
علاوه بر این قیمت نیم‌ سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، ربع‌ سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت ارز به چه سرنوشتی تبدیل می شود؟
قیمت طلای ۲۴ عیار نیز در هر گرم یک‌ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۵۴۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.
بنا به این گزارش، قیمت طلا و ارز مدتی است در بازار نوسانی است اما این نوسان قیمت خیلی بر روی بازار تاثیر گذار نشده است. کارشناسان بازار ارز و طلا می گویند، نوسان قیمت ها در این بازار تا استقرار دولت سیزدهم ادامه دارد و معلوم نیست سیاست گذاریها برای ساماندهی این بازار در دولت آینده چگونه باشد.

کد خبر: ۹۵٬۸۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha