۱۰ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
تیغ خشکسالی بر گلوی دام های مولد؛ سرمایه های ژنتیکی ذبح می شوند
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

تیغ خشکسالی بر گلوی دام های مولد؛ سرمایه های ژنتیکی ذبح می شوند

بیرجند- گران شدن و کمبود علوفه در خراسان‌جنوبی به واسطه خشکسالی‌های اخیر دامداران را علی رغم میل شان گاه مجبور به ذبح دام مولد کرده است که این موضوع زنگ هشدار کمبود دام مولد را به صدا درآورده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: این روزها در خراسان‌جنوبی قصه تلخی از بخش دامداری و صنعت دامپروری روایت می‌شود. قصه دامدارانی که زمانی داشته‌های مادی خود را در این عرصه سرمایه‌گذاری کردند تا بتوانند در تولید شیر و گوشت مورد نیاز شهر و استان خود سهیم باشند.

اما این روزها به واسطه خشکسالی بی سابقه و کمبود و گران شدن علوفه چاره‌ای جز فروختن و یا ذبح کردن دام خود ندارند و ماجرا آنجا تلخ‌تر می‌شود که برخی از این دام‌های ذبح شده، دام‌های مولد و با ارزش از منظر نژادی هستند.

به نظر می‌رسد سوء مدیریت‌ها و بی تدبیری‌ها از موضوع تأمین کالاهای اساسی و کمبود روغن و گران شدن و نایاب شدن مرغ به خوراک دام رسیده است. موضوعی که از اوایل زمستان و با کاهش بارندگی و پیش بینی خشکسالی می‌شد برای آن تدبیری اندیشید تا در اواخر بهار دامداران گلایه از کمبود علوفه برای دام خود نداشته باشند.

چرا که بخشی از دامداران خراسان‌جنوبی عشایر هستند که تنها شغل و منبع درآمدشان دامداری است و از فروش شیر، پشم و گوشت دام رزق و روزی خود را تأمین می‌کنند. به نظر می‌رسد تا شرایط بحرانی‌تر و برای دامدار سخت‌تر نشده باید چاره‌ای اندیشید.

تیغ خشکسالی بر گلوی دام های مولد خراسان جنوبی؛ سرمایه های ژنتیکی ذبح می شوند

صدای ناله دام‌ها از گرسنگی بلند است
اگر پای صحبت دامداران بنشینیم حتماً به ما خواهند گفت که آنان نیز تمایلی به ذبح دام با ارزش خود ندارند ولی وقتی علوفه‌ای برای تغذیه گله وجود ندارد و تنها صدای ناله دام را به واسطه گرسنگی می‌شنوند آیا چاره‌ای جز کشتار و ذبح دارند؟

مسئولان صحبت از افزایش سهمیه علوفه خراسان‌جنوبی می‌زنند ولی به نظر می‌رسد این سهمیه کفاف تغذیه دام خراسان‌جنوبی با توجه به شرایط سخت خشکسالی امسال را نمی‌دهد و باید تدبیر دیگری در این زمینه اندیشید.

جواد غریبی، رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی و از فعالان صنعت دام استان در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: متأسفانه قیمت اقلام علوفه ای تولید داخل نسبت به سال گذشته به طور متوسط در خراسان‌جنوبی چهار برابر افزایش داشته است.

وی بیان‌کرد: به عنوان مثال کاه پنج برابر، یونجه سه برابر و ذرت علوفه‌ای نیز سه برابر افزایش داشته است که علت این افزایش قیمت را باید در خشکسالی بی سابقه و کاهش بارندگی در سال زراعی جاری و نیاز به واردات علوفه از استان‌های شمالی و غربی جست و جو کرد.

دامداران استان به اندازه قیمت خرید علوفه خشبی و حتی بالاتر از آن  کرایه حمل پرداخت می کنند

غریبی ادامه داد: از طرف دیگر کرایه حمل نیز به شدت افزایش یافته است (از برخی نقاط کشور تا بیرجند حدود سه برابر بیشتر شده) به گونه‌ای که به اندازه قیمت خرید علوفه خشبی و حتی بالاتر باید دامدار ما کرایه حمل پرداخت کند.

رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی گفت: در مورد خوراکی که در سامانه بازارگاه و با ارز دولتی گذاشته می‌شود نیز همچنان شاهد افزایش قیمت هستیم به گونه‌ای که سبوس با قیمت دولتی نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش داشته و سویا نیز به سه هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است.

سهمیه‌ها جوابگوی دامداران خراسان‌جنوبی نیست
غریبی اظهارکرد: هر چند با پیگیری‌های انجام شده سهمیه خراسان‌جنوبی سه برابر افزایش یافته است ولی به واسطه خشکسالی‌های اخیر این سهمیه نیز جوابگوی نیاز دامداران خراسان‌جنوبی نیست.

وی یادآورشد: به واسطه خشکسالی‌ها در حال حاضر مرتعی برای دام نیست و اگر دام را به طبیعت می‌برند به واسطه نیاز طبیعی دام سبک است.

رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی گفت: مجموع شرایط باعث شده که دامداران چاره‌ای جز کشتار دام خود نداشته باشند و به راستی وقتی دامدار مشاهده می‌کند که گوسفند و گاو او گرسنه است آیا چاره‌ای جز فروش و کشتار دارد؟

غریبی ادامه‌داد: ما در یک اصطلاح می‌گوییم که دام‌ها دارند همدیگر را می‌خورند، به این معنا که دامدار ما در خراسان‌جنوبی بخشی از دام خود را می‌فروشد و با پول آن علوفه و خوراک بقیه دام‌های خود را تأمین می‌کند و این روند و این چرخه ادامه دارد.

وی افزود: کمیاب و گران شدن علوفه علاوه بر اینکه دامدار ما را مجبور به کشتار و فروش زیر قیمت دام می‌کند، موجب افزایش قیمت گوشت و شیر شده است و البته همین الان نیز شیر با ۵۰-۶۰ درصد قیمت تمام شده به فروش می‌رسد.

تیغ خشکسالی بر گلوی دام های مولد خراسان جنوبی؛ سرمایه های ژنتیکی ذبح می شوند

آینده مجبور به واردات دام مولد و شیرخواهیم شد
رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی اظهارکرد: ما الان به واسطه کمبود علوفه دام مولد خود را ذبح و کشتار می‌کنیم اما در آینده‌ای نه چندان دور باز با کمبود شیر و گوشت رو به رو خواهیم شد و مجبور به واردات دام مولد و شیر خام می‌شویم.

غریبی ادامه داد: دولت که در آینده می‌خواهد ارز برای واردات شیر و دام مولد بدهد، همین الان ارز برای تهیه نهاده دامی تخصیص داده و نهاده بیشتری وارد کند که دامدار مجبور نباشد دام خود که در حقیقت یک سرمایه ژنتیکی است را ذبح کند.

وی گفت: بخش عمده‌ای از دامداران ما روستائیان و مرزداران هستند که به نوعی مرزبانی را نیز انجام می‌دهند و از این جهت اگر دامداری آسیب ببیند و روستاها خالی از سکنه شود از نظر امنیتی نیز ما با مشکل رو به رو خواهیم شد و این مسائل نیز باید مد نظر قرار گیرد.

دولت که در آینده می‌خواهد ارز برای واردات شیر و دام مولد بدهد، همین الان ارز برای تهیه نهاده دامی تخصیص داده و نهاده بیشتری وارد کند که دامدار مجبور نباشد دام خود که در حقیقت یک سرمایه ژنتیکی است را ذبح کند

رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی اظهارکرد: همین الان خبرهایی مبنی بر تصمیم‌گیری در زمینه آزاد شدن قیمت سبوس به گوش می‌رسد که اگر این اتفاق رخ دهد، قیمت سبوس ۳۰۰ درصد افزایش خواهد یافت و مشکلات صنعت دامداری دوچندان می‌شود.

تیغ خشکسالی بر گلوی دام های مولد خراسان جنوبی؛ سرمایه های ژنتیکی ذبح می شوند

قیمت دام زنده کاهش، قیمت علوفه افزایش یافت
غریبی با اشاره به اینک قیمت دام زنده از شهریور ۹۸ حدود ۱۰ درصد کاهش داشته است، بیان کرد: این در حالی است که از آن زمان تاکنون قیمت اقلام علوفه‌ای حدود ۵۰۰ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: دامداران ما طبق گفته مقام معظم رهبری که تأکید بر رونق تولید در سال‌های متمادی داشته‌اند در این عرصه پرزحمت ورود پیدا کردند و مسئولیت شناسانه در این میدان گام برداشتند و حال انتظار دارند که مدیران نیز در این شرایط سخت خشکسالی به آنان یاری رسانند.

رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی با بیان اینکه علاوه بر مشکل تأمین علوفه برای دام و مسائل مرتبط با آن ما در حوزه تولید شیر نیز با مشکل رو به رو هستیم، یادآور شد: به عنوان مثال در خراسان‌جنوبی روزانه حدود ۱۲۰ تن شیر جمع آوری می‌شود که بخش عمده‌ای از آن به خارج از استان برای فرآوری می‌رود و مجدد به خراسان‌جنوبی برمی‌گردد.

غریبی گفت: خروج شیر از استان به معنای این است که کرایه حمل بر روی قیمت آن افزوده خواهد شد که باری مضاعف بر روی دوش تولید کننده شیر است در حالی که به یک برنامه‌ریزی می‌توان این فرآوری را در داخل استان خود انجام دهیم.

وی یادآور شد: مجموع این موارد درد دل های دامداران خراسان‌جنوبی است که بارها به گوش مسئولان رسانده‌ایم و امیدواریم در این زمینه گره‌گشایی هایی صورت گیرد.

کد خبر: ۹۵٬۷۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha