۵ تیر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۸
بازاریابی نیاز صنایع لبنی خراسان جنوبی؛ خالی بودن قفسه فروشگاه ها از تولیدات داخلی
گزارش خبری؛

بازاریابی نیاز صنایع لبنی خراسان جنوبی؛ خالی بودن قفسه فروشگاه ها از تولیدات داخلی

بیرجند- بررسی مشکلات دامداران و کارخانجات لبنیاتی خراسان جنوبی در زمینه قیمت گذاری، فروش و بازاریابی در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بازار؛ گروه استان ها: لبنیات از کالاهای اساسی برای تمام اقشار جامعه فارغ از هر طبقه اقتصادی، تلقی می‌شود زیرا مصرف منظم و نظامند لبنیات ارتباط مستقیم با افزایش سرانه سلامت جامعه دارد.

مردم به حق به جیب و درآمد خود نگاه می‌کنند و دامداران و دام پروران نیز به درستی به مشکلاتی چون افزایش قیمت علوفه دامی و کرایه‌های حمل و نقل اشاره دارند و بیان می‌کنند دامپروری دیگر به صرفه نیست.

فعالان این بخش در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان که با محوریت بررسی مشکلات صنایع لبنی برگزار شد از مشکلات عدیده‌ای چون افزایش کرایه حمل و نقل و عدم فرآوری شیر خام به واسطه عدم حمایت بخش دولتی  و به روز نبودن قیمت‌ها و خروج شیر تولیدی به خارج از استان گلایه مند هستند.

بازاریابی و فروش نیاز صنایع لبنی استان
محسن احتشام رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند عصر شنبه در بیست و هفتمین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در محل استانداری خراسان جنوبی اظهار کرد: باید به موضوع توانمندسازی واحدهای موجود توجه شود تا با ایجاد برندهایی، در بازار توان رقابت داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: هزینه های برندسازی خیلی بالا است که در این زمینه باید از صنایع حمایت شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با گلایه از عدم شفافیت شرکت توزیع برق، گفت: روز گذشته پیام قطعی برق برای شهرک صنعتی آمده است ولی برق قطع نشده و باعث شده برخی از واحدها با حجم تقاضای بالا بخوابند.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: تمام قفسه های فروشگاه های خراسان جنوبی از برندهای دیگر استان ها پر شده است و جای برندهای استانی خالی است.

علیرضا خامه زر تأکید کرد: باید با دستورات حاکمیتی، حمایت از برندهای داخلی استان انجام شود تا فروشگاه ها ملزم شوند برندهای استان را هم در قفسه های خود جای دهند.

تمام قفسه های فروشگاه های خراسان جنوبی از برندهای لبنیاتی دیگر استان ها پر شده است و جای برندهای استانی خالی است باید با دستورات حاکمیتی، حمایت از برندهای داخلی استان انجام شود تا فروشگاه ها ملزم شوند

بازاریابی نیاز صنایع لبنی خراسان جنوبی؛ خالی بودن قفسه فروشگاه ها از تولیدات داخلی

قیمت بالای برندهای کشوری لبنیات نسبت به برندهای استانی
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند مشکل کارخانه های شیر استان را قیمت بالاتر برندهای کشوری نسبت به برندهای استانی دانست و گفت: باید قیمت ها به صورتی تعیین شود که این تفاوت قیمتی کاهش یابد.

سیدحسین خیریه اظهار کرد: اگر قیمت ها به نوعی مشخص شود که تفاوت آنچنانی نداشته باشد، دامدار و کارخانه ها به سوددهی خوبی می‌رسند و انگیزه ادامه راه را دارند.

وی ادامه داد: باید قیمت ها به نوعی باشد که سود آن بیشتر از هزینه هایی باشد که دامدار برای خروج شیر خود و حمل و نقل پرداخت می کند.

به گفته وی در این زمینه ستاد تنظیم بازار قیمت گذاری کند و تدابیری بیندیشد تا کارخانه ها با افزایش ظرفیت و تولید خود فعال تر شوند.

بازاریابی نیاز صنایع لبنی خراسان جنوبی؛ خالی بودن قفسه فروشگاه ها از تولیدات داخلی

افزایش قیمت امکان پذیر نیست
حمید ملانوری، استاندار خراسان جنوبی در پاسخ به این پیشنهاد گفت: افزایش قیمت امکان پذیر نیست، چرا که در بازار به آن پاسخ داده نخواهد شد.

به گفتۀ وی با وجود همین قیمت ها کارخانه هایی هستند که سودآوری دارند و دلیل آن این است که هزینه های جانبی را کاهش می دهند.

عباس جرجانی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم در این زمینه عنوان کرد: قیمت گذاری های دولتی ستاد تنظیم بازار کشور فقط بر ده قلم محصولات شیری است.

وی تصریح کرد: کارخانه های دیگر سودآوری آنها از دیگر اقلام فرآوری شده مانند ماست های میوه ای و دیگر موارد است و این در حالی است که در خراسان جنوبی فقط به سه محصول اولیه تکیه کرده اند.

علی ناصری، فرماندار شهرستان بیرجند هم در این جلسه با بیان اینکه کارخانه های شیر استان در حد واحد هستند، پیشنهاد داد: از سرمایه های خرد برای برندسازی استفاده شود.

وی تصریح کرد: می توان از سرمایه سهام عدالت استفاده کرد تا یک برند خوب در حوزه شیر استان ایجاد شود.

نبود حمایت در پرداخت تسهیلات
رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: تاکنون از ۱۱ کارخانه شیر خراسان جنوبی حتی یک مورد هم یک ریال تسهیلات حمایتی دریافت نکرده اند.

محمدعلی رمضانی با بیان اینکه از سال ۹۲ تاکنون ۱۳۰ تن شیر جمع آوری و ۹۰ تن فرآوری شیر در استان داشته ایم، اظهار کرد: برای فرآوری شیر به شیرخشک روزانه نیاز به ۵۰۰ تن شیر داریم که کمبود ظرفیت وجود دارد و امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه ۴ کارگاه و ۱۱ کارخانه در استان وجود دارد، عنوان کرد: از ۱۱ کارخانه فقط یک کارخانه تاکنون درخواست تسهیلات یک میلیاردی داشته است که هنوز پرداخت نشده است و ۱۰ کارخانه دیگر نیز یک ریال تسهیلات دریافت نکرده اند.

به گفتۀ وی جهاد کشاورزی که مجوز راه اندازی این کارخانه ها را داده، تاکنون حمایت مالی نکرده است.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند تصریح کرد: سرمایه در گردش کارخانه با وجود افزایش تورم‌ها رشد نکرده است و هر روز کمتر از قبل شده است که باید در این زمینه حمایت شوند.

بازاریابی نیاز صنایع لبنی خراسان جنوبی؛ خالی بودن قفسه فروشگاه ها از تولیدات داخلی

پرداخت تسهیلات به ۴ کارخانه لبنیاتی استان
جواد غنچه، معاون اعتباری بانک کشاورزی خراسان جنوبی نیز با اشاره به اینکه ۱۴۰ میلیارد تومان برای گلخانه ها پرداخت شده است، عنوان کرد: برای پرداخت تسهیلات باید واحدها تشکیل پرونده بدهند.

وی ادامه داد: تاکنون ۴ کارخانه شیر استان وام دریافت کرده اند که یکی از آنها پایان سال گذشته پرداخت و سه مورد دیگر هنوز به بانک بدهی دارند.

به گفتۀ وی به یکی از کارخانه ها نیز ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات داده شد که ۸ میلیارد تومان از طرف بنیاد برکت تأمین شده بود ولی کارخانه شیری همکاری انجام نداد و پیگیر نشد.

تسهیلات مناسب علم روز تقسیم بندی شود
مشیرالحق عابدینی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی هم در زمینه شیرخشک، گفت: میزان تولیدی شیر استان باید مشخص شود که بر چه اساسی است، که آیا براساس تعداد دام ها است یا اختلافی وجود دارد.

به گفتۀ وی ظرفیت اسمی کارخانه های موجود استان ۵۰۰ تن است که باید تدابیری اندیشیده شود تا به آن حجم برسند.

وی در زمینه کمبود نقدینگی کارخانه ها هم عنوان کرد: باید تسهیلات داده شده به روز شود و براساس علم روز به سه دسته سرمایه در گردش، سرمایه ثابت و سرمایه برند سازی تقسیم می شود.

کد خبر: ۹۵٬۷۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha