۱۱ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۴
راه اندازی صندوق پروژه نسخه علاج پروژه های نیمه تمام
یادداشت؛

راه اندازی صندوق پروژه نسخه علاج پروژه های نیمه تمام

همدان- راه اندازی صندوق پروژه نسخه علاج اتمام و تکمیل پروژه های نیمه تمامی است که سال ها چشم انتظار بهره برداری هستند؛ این جملات بخشی ازیادداشت فاطمه بختیاری برای بازار است که می خوانید.

فاطمه بختیاری*؛ بازار: چند سالی است که به رغم تخصیص بودجه سالانه از طرف دولت به استان ها باز هم شاهد پیشروی کند و لاک پشتی پروژه های عمرانی در همدان هستیم؛ پروژه های بلاتکلیفی که علاوه بر مضمحل کردن پول و سرمایه باعث مشکلات فرهنگی و اجتماعی نیز شده و از منظر زیبا شناختی، شهر را در شلختگی مزمن فرو برده است.  

سوالی که به وجود می آید اینکه در این اوضاع نابسامان که چهره شهر اینگونه در اثر قد علم کردن پروژه های ناتمام به هم ریخته است چطور می خواهیم که آن را برای گردشگری آماده کنیم؟ چگونه انتظار داریم مسافر و گردشگر به شهر  قدم بگذارد؟شهروندان همدانی خود دل چرکین هستند که با فراغ بال در شهر چرخ بزنند! حال چگونه انتظار داریم که یک مسافر که شاید اولین بار است به شهر همدان سفر می کند، بتواند چهره به هم ریخته شهر را تحمل کند.

یا پروژه ای برای شهر تعریف نکنید یا اگر قصد راه اندازی پروژه ای را دارید با برنامه ریزی دقیق در اسرع وقت آن را به اتمام برسانید

اینجاست که باید عنوان کنیم به مصداق ضرب المثل معروف «یا رومی روم یا زنگی زنگ» یا پروژه ای برای شهر تعریف نکنید یا اگر قصد راه اندازی پروژه ای را دارید با برنامه ریزی دقیق در اسرع وقت آن را به اتمام برسانید نه اینکه مثل پل چراغ قرمز همدان که پس از ۶ سال، بتازگی تنها فاز اولش آن هم با ده ها مشکل ناشی از مطالعات اشتباه به بهره برداری رسیده است.

همین یه پروژه کافی است تا تفکر شود که در این ۶ سال چه میزان پول و سرمایه هدر رفته که آن هم فقط خدا می داند و بس و یا چقدر شهروندان در مسیر رفت و برگشت در ترافیک مانده اند و چه هزینه های گزافی برای طی مسیری از این محدوده که بساط پروژه پهن بود متحمل شده اند.

و باز این سوال در ذهن نقش می بندد که شهروندان در انتظاری باید لحظه شماری کنند تا مسئولین پروژه ها را آرام آرام و قطره چکانی پیش ببرند؛ شاید اگر یکی از مسئولین ساکن این محدوده بود و در این مسیر رفت و آمد می کرد تمام هم و غم خود را بکار می گرفت و در فرصت زمان اندک مجبور می شد تا پروژه را تعیین تکلیف کند.

متأسفانه کار که به دقیقه نود یا بنوعی به وقت اضافه می کشد انگار حوصله ها هم سر می رود و پروژه آنگونه که باید و شاید به ثمر نمی نشیند و با نواقصی دست و پنجه نرم می کند؛ مصداق این ماجرا ریزش بخشی از تقاطع غیرهمسطح همدان است که چندین بار دچار آسیب شده هرچند منجر به صدمات جانی نشده اما این ماجرا یک هشدار و آژیر خطر است که اجرای پروژه های عمرانی با بی حوصلگی انجام نپذیرد و در ساخت و ساز پروژه ها از مواد یک و دست اول استفاده شود نه اینکه برای صرفه جویی یا به عناوین دیگر که عنوان آن در این مجال نمیگنجد، از مواد دست دوم و از رده خارج استفاده شود.

دیگر تاب و توانی برای شهروندان باقی نمانده که مدام با مشکلات عدم اتمام پروژه های شهری مواجه شوند بلکه باید فکری برای این ماجرا شود

از این ماجراها که بگذریم باید بگوییم که دیگر تاب و توانی برای شهروندان باقی نمانده که مدام با مشکلات عدم اتمام پروژه های شهری مواجه شوند بلکه باید فکری برای این ماجرا شود؛ از این رهگذر راه اندازی صندوق سهام پروژه راهی برای اتمام و تکمیل پروژه های نیمه تمام عمرانی است.

استفاده از روش صندوق سهام پروژه علاوه بر اینکه می تواند نیاز کشور به ساخت پروژه های عمرانی را که هم اکنون به واسطه شرایط نامناسب اقتصادی با مشکل مواجه شده اند مرتفع کند به ایجاد اشتغال در سطح وسیع و کلان نیز می انجامد ضمن اینکه انجام این مهم می تواند افزایش رشد اقتصادی را به دنبال داشته باشد.  

ارکان صندوق شامل مجمع صندوق، هیت مدیره صندوق، مدیر صندوق، متولی، ناظر فنی و حسابرس متعهد به پذیره نویسی و بازگرداندن الباقی سرمایه است به نحوی که هیئت مدیره و مدیر صندوق در واقع اداره صندوق را برعهده دارند، متولی صندوق ناظر فنی و امور نظارتی و حسابرسی صندوق محسوب می شود و در این مجموعه بازار گردانانی هستند که معاملات  واحدهای سرمایه گذاری در بازار را در یک چهارچوب مشخص تسهیل می بخشند.

اما واحد سرمایه گذاری که در واقع کوچکترین جزء سرمایه صندوق محسوب می شوند در ازای سرمایه گذاری در صندوق، برای افراد گواهی سرمایه گذاری صادر می کند و بنابر گواهی سرمایه گذاری، تعداد واحدهای سرمایه گذاری هر سرمایه گذار درج می شود و با شروع فعالیت صندوق، ارزش هر واحد سرمایه گذاری در صندوق بر اساس خالص ارزش دارایی ها تعیین می شود که با عرضه عمومی، واحدهای صندوق سرمایه گذاری قادر به خرید و فروش واحدهای صندوق پروژه در بازار اوراق  بهادار خواهند بود ضمن اینکه قیمت این اوراق در بازار رابطه منطقی با خالص ارزش دارایی های هر واحد خواهد داشت.

دارندگان سهام شرکت می توانند نسبت به نگهداری و یا فروش سهام خود تصمیم گیری کنند
ساز و کار صندوق پروژه به این ترتیب است که یک شرکت سهامی خاص بنام شرکت پروژه ایجاد می شود که این شرکت عملیات اجرایی پروژه را بر اساس طرح توجیهی بر عهده می گیرد که در این راستا تامین مالی شرکت پروژه توسط صندوق پروژه و نیز از طریق عرضه عمومی واحدهای صندوق به صورت عمومی منتشر می شود که تاقبل از پایان پروژه مالکیت شرکت پروژه، با صندوق خواهد بود و با اتمام پروژه، شرکتی که انجام پروژه را برعهده داشته از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل می شود و در این حین واحدهای سرمایه گذاری صندوق به سهام شرکت پروژه مبدل می شود و در این راستا صندوق سرمایه گذاری که حد واسط سرمایه گذاران و شرکت پروژه بوده در واقع حذف می شود و با ساز و کار انجام گرفته، دارندگان سهام شرکت می توانند نسبت به نگهداری و یا فروش سهام خود مبادرت و تصمیم گیری کنند.

در خصوص اطلاع رسانی این مجموعه باید اذعان داشت که هر صندوق پروژه، دارای تارنمای رسمی است که اطلاعات مربوط به صندوق از طریق آن منتشر می شود و سرمایه گذار آن از طریق این تارنمای تعبیه شده به اطلاعاتی چون متن اساسنامه و امیدنامه صندوق و تغییرات اعمال شده بر روی آنها، طرح توجیهی پروژه، تصمیمات هیئت مدیره، برنامه های افزایش سرمایه و نتایج مربوط به اجرای مرحله به مرحله آن، گزارش پیشرفت پروژه و نیز گزارش عملکرد و صورت های مالی دوره ای صندوق دسترسی دارد.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که هر برگه سهم از صندوق پروژه باید توسط یکی از نهادهای تضمین گر همانند بانک ها تضمین شده و نرخ سود متناسب با نرخ بانکی برای آن در نظر گرفته شود؛ با این روش علاوه بر اینکه نیاز دولت به تامین نقدینگی جهت احداث و بهره برداری از پرو ژه های زیر ساختی، مرتفع می شود مردم نیز می توانند در ساخت پروژه های عمرانی و شهری مشارکت کرده و در عین حال از سود حاصل شده تضمینی به علاوه سود عملکردی بهره مند شوند.

* پژوهشگر و فعال رسانه ای

کد خبر: ۹۵٬۶۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha