۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۰
گذر از خام فروشی، ضرورتی غیرقابل اغماض برای وزارت نفت دولت سیزدهم
عضو کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد

گذر از خام فروشی، ضرورتی غیرقابل اغماض برای وزارت نفت دولت سیزدهم

شکرالهی، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: جلوگیری از خام‌فروشی و تبدیل محصولات پایه به محصولات با ارزش‌افزوده از جمله اقداماتی است که وزارت نفت دولت سیزدهم باید در اولویت‌کاری خود قرار دهد.

 به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، منصور شکرالهی به موضوعاتی که وزارت نفت آینده باید در اولویت کاری خود قرار دهد اشاره کرد و گفت: وزارت نفت باید یکسری اقدامات و برنامه‌های کوتاه مدت و فوری و ضربتی داشته باشد و یکسری برنامه‌های بلندمدت و دسته‌بندی شده را در دستور کار قرار دهد و هر دو را با هم پیش برد، در این بین، جلوگیری از خام فروشی و تبدیل محصولات پایه به محصولات با ارزش افزوده، جذب سرمایه گذاری خارجی و استفاده از ظرفیت‌های داخلی به منظور توسعه میدان‌های مشترک ازجمله این اقدامات ضروری به شمار می‌آیند.

نماینده مردم کهنوج و منوجان و رودبارجنوب و قلعه گنج و فاریاب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: افزایش ضریب بازیافت میدان‌های در حال بهره‌برداری و تامین سرمایه‌گذاری مربوطه و دستیابی به فناوری مورد نیاز در این خصوص با تدوین برنامه‌های مدون و زمانبندی شده به نحویی -که قابل رصد و پی گیری باشد- از دیگر اقداماتی است که وزارت نفت دولت آینده باید به آن توجه کند.  

به گفته وی همچنین نباید برطرف کردن ناترازی گاز کشور نسبت تولید به مصرف و تجدیدنظر در مجوزهای صادر در حوزه پتروشیمی برای طرح‌هایی که اجرا نشده و در عین حال خوراک گاز به آن‌ها اختصاص یافته است را فراموش کرد.

شکرالهی بر جلوگیری از هدررفت گازهای همراه با فلرها و تعریف و ایجاد طرح‌های مرتبط صنعتی برای استفاده بهینه از منابع کشور تاکید کرد و گفت: ایجاد صنایع پایین دستی پتروشیمی در مناطق برخوردار ازجمله در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در عسلویه و منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر -که به جد عقب افتادگی دارد- نیز باید در اولویت کاری وزیر و وزارت نفت دولت آینده باشد.  

این نماینده مجلس همچنین معتقد است نوسازی و بازسازی تاسیسات نفتی کشور با تدوین برنامه دقیق و سرمایه گذاری مناسب و با استفاده حداکثری از توانمندهای داخلی در جهت حفظ و صیانت و بهره‌بردای بهینه از منابع کشور نیز ضروری است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بر ضرورت بهینه‌سازی مصرف سوخت با استفاده از فناوری و انرژی جایگزین ازجمله انرژی خورشیدی خودروهای برقی تاکید کرد و افزود: همچنین کمک و همگرایی در اصلاح و توسعه حمل و نقل شهری و مترو حمل و نقل بین‌شهری و کمک به گسترش ناوگان ریلی در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه و نگاه به داخل کشور و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان با اولویت ویژه و ظرفیت‌سازی با انعقاد قرارداد با شرکت‌هایی -که مراحل قانونی لازم و استانداردهای مربوطه اخذ کرده‌اند- حائزاهمیت است.

کد خبر: ۹۵٬۶۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha