۵ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
رکود در بازار معاملات محصولات فولادی| شفافیت معاملات در بازار نیازمند تک نرخی شدن است
عضو هیات مدیره انجمن فولاد در گفتگو با «بازار»:

رکود در بازار معاملات محصولات فولادی| شفافیت معاملات در بازار نیازمند تک نرخی شدن است

شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد کشور گفت: هفته گذشته تحت تاثیر انتظار تغییر و تحول دولت آینده، در بازار فولاد اتفاق خاصی نیافتاد و رکود در بازار حاکم بود.

بازار؛ گروه صنعت: «رضا شهرستانی» در پاسخ به سوال خبرنگار که هفته آینده وضعیت معاملات فولاد را چطور ارزیابی می کنید، افزود: به نظر می رسد تا زمان تغییر و تحول دولت آینده بازار فولاد به همین منوال ادامه یابد.

اختلاف ۲۰ درصدی قیمت دلار نیمایی و با قیمت دلار در بازار آزاد که حدود ۳۵ هزار تومان بود سبب شد که بازار فولاد طویل راکد بماند، ولی با توجه به سقف افزایشی و یا کاهشی ۳ درصدی قیمت ورق در بورس کالا سبب شد که تقاضا برای این محصول فولادی در بازار افزایش یابد

وی تاکید کرد: هفته گذشته اختلاف ۲۰ درصدی قیمت دلار نیمایی و با قیمت دلار در بازار آزاد که حدود ۳۵ هزار تومان بود سبب شد که بازار فولاد طویل راکد بماند، ولی با توجه به سقف افزایشی و یا کاهشی ۳ درصدی قیمت ورق در بورس کالا سبب شد که تقاضا برای این محصول فولادی در بازار افزایش یابد.

این عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد کشور بیان کرد: در صورتی که قیمت برخی از محصولات فولادی در داخل  با ارز نیمایی محاسبه نشود و قیمت ها با دلار بازار آزاد محاسبه شوند در این صورت قیمت برخی از محصولات فولادی در داخل بیشتر از قیمت بازارهای جهانی است.

با تک نرخی شدن قیمت ها ارز عرضه و تقاضای فولاد در بازارهای داخلی شفاف خواهد شد
شهرستانی اظهارداشت: این وضعیت نشان می دهد که دولت آینده باید اختلاف قیمت ها را در بازار کاهش دهد و با تک نرخی شدن قیمت ارز عرضه و تقاضای فولاد در بازارهای داخلی شفاف خواهد شد.

وی تصریح کرد: اختلاف قیمت ارز نیمایی با بازار آزاد سبب شده است که عده ای از این شرایط سوء استفاده کنند که با تک نرخی شدن قیمت ارز در کشور، راه های سوء استفاده در این زمینه از بین می رود.

یکی از مشکلات اساسی در بازار فولاد قطع برق مجتمع های فولاد سازی در کشور است که در طول شبانه روز فقط ۱۲ ساعت برق دارند و این در کاهش تولید محصولات فولادی در کشور بسیار تاثیرگذار است

عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد کشور خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اساسی در بازار فولاد قطع برق مجتمع های فولاد سازی در کشور است که در طول شبانه روز فقط ۱۲ ساعت برق دارند و این در کاهش تولید محصولات فولادی در کشور بسیار تاثیرگذار است.

فولاد سازها فقط ۱۲ ساعت برق دارند و ۶۰ درصد ظرفیت آنها خالی است
شهرستانی بیان کرد: با اجرایی شدن برق ۱۲ ساعته در فولاد سازی های کشور عملا ۶۰ درصد ظرفیت مجتمع های فولاد سازی در کشور خالی می ماند و این در کمبود شمش در بازار فولاد کشور بسیار موثر خواهد بود.

این عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد کشور یادآورشد: یکی از دلایلی که بازار را به این سمت و سو می برنند، این است که تقاضا برای خرید فولاد در کشور کاهش یابد، زیرا اگر تقاضا برای خرید فولاد افزایش یابد با توجه به کمبود برق و کاهش تولید، قیمت محصولات فولادی در کشور افزایش خواهد یافت.

عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد کشور با اشاره به قیمت میلگرد در چین اعلام کرد: هم اکنون قیمت میلگرد در چین حدود ۹۳۰ دلار در هر تن و قیمت هر تن ورق فولادی نیز حدود ۱۱۰۰ دلار است.

شهرستانی با بیان اینکه قیمت شمش با ارزش افزوده هم اکنون ۱۴ هزار تومان به ازای هرکیلوگرم است، گفت: قیمت میلگرد نیز با احتساب ارزش افزوده آن در بازار داخلی حدود ۱۵ هزار تومان ارزش دارد.

وی در خصوص قیمت ورق گرم و زیرمجموعه های آن نیز گفت: در حال حاضر قیمت ورق گرم با ۳ درصد کم و یا زیاد به ازای هرکیلوگرم ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان است و قیمت کنسانتره آهن با عیار ۶۲ درصد ۲۱۸ دلار و با عیار ۶۵ درصد ۲۵۰ دلار ارزشگذاری شده است.

تقاضا برای آهن اسفنجی حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است
عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد کشور در پایان با اشاره به قیمت آهن اسفنجی در بازارهای داخلی گفت: معاملات آهن اسفنجی بدون احتساب ارزش افزوده در بورس ۸ هزار و ۵۰۰ تومان بود و در بازار آزاد تا ۹ هزار تومان نیز قیمت خورد ولی چون در بازار کمبود وجود دارد، تقاضا حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است.

در ساخت پروژه های مختلف ساختمانی، عمرانی و صنعتی از تیراهن استفاده می شود و بسته به نوع و حجم سازه و مقدار مصرف تیراهن می توان گفت یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت تمام شده پروژه قیمت تیراهن و به طور کلی قیمت اهن آلات مصرفی در آن پروژه می باشد.

عامل دیگری که بر قیمت تیراهن و هاش در داخل ایران تاثیر میگذارد وضعیت بازار مسکن می باشد. بازار مسکن ایران نزدیک به ۱۵ درصد حجم سرمایه در گردش را به خود اختصاص داده و رونق یا رکود آن در میزان تقاضا و عرضه و همچنین قیمت تیراهن و قیمت آهن آلات ساختمانی دیگرتاثیر مستقیم دارد.

هم اکنون قیمت تیرآهن نمره ۱۲ به ازای هرکیلوگرم در بازارهای داخلی حدود ۱۸ هزار و ۷۰۰ تومان، قیمت تیرآهن ۱۴ بین ۱۹ هزار و ۵۰۰  تا ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان، تیرآهن ۱۶ بین ۲۶ تا ۲۹ هزار و ۶۰۰ تومان و قیمت هر کیلوگرم تیرآهن ۱۸ بین ۳۱ هزار و ۶۰۰ تا ۳۶ هزار و ۲۰۰ تومان است.

از پروفیل های پر کاربرد در ساختمان سازی می توان نبشی را نام برد که در اتصال پل ها به ستون ها و اتصال ستون ها به صفحات فونداسیون و ساخت ستون و خرپا از آن استفاده می شود.

نبشی در اسانسور سازی نیز کاربرد دارد و از آن به صورت قطعات خرد شده که اصطلاحا نبشی لقمه نام دارد استفاده می شود. نبشی ها به صورت پرسی و فابریک تولید و عرضه می شوند. نبشی ها با دو مشخصه اندازه بال و ضخامت شناخته می شوند. در ایران کارخانه های مختلفی تولید کننده نبشی هستند که محصولات آنها با نام خودشان شناخته می شود ازجمله، نبشی ناب تبریز، نبشی آریان فولاد، نبشی ظهوریان، نبشی نیکان، نبشی منظومه و نبشی اسپیرال.

در حال حاضر قیمت نبشی ۳ در بازار داخلی بین ۱۵ هزار و ۷۰۰ تا ۱۶ هزار و ۳۴۰ تومان قیمت دارد، قیمت نبشی ۴ بین ۱۵ هزار و ۶۵۰ تا ۱۶ هزار تومان و قیمت نبشی ۵ از ۱۵ هزار و ۹۰۰ تا ۱۶ هزار تومان در بازارهای داخلی در نوسان است.

لوله های بدون درز  در فرآیند شمش فولادی، تبدیل به لوله می گردند
لوله های بدون درز که مانیسمان نیز نامیده می شوند به صورت اکسترودینگ توسط قالب های مختلف تولید می گردند. اصولا لوله های بدون درز مستلزم فرآیندی است که طی آن یک شمش فولادی تبدیل به لوله می گردند.

این نوع لوله ها در اصطلاح علمی به سیمی لس نیز معروف هستند که در فرآیند تولید آنها از جوش فلزات استفاده نمی شود. برای تولید لوله مانیسمان از مقاطع فولادی شمش استفاده می شود که از طریق حرارت و کشش و عبور از زره به شکل لوله بدون درز در می آیند.

لوله مانیسمان دارای کاربردهای متنوعی هستند که از جمله آنها می توان به استفاده در خطوط فشار قوی، جهت خطوط صنایع غذایی و دارویی، خطوط هیدرولیک و خطوط نفت و گاز اشاره کرد.

هم اکنون قیمت هر شاخه لوله وارداتی ۱۱.۲ اینچ ۲۴ کیلوگرمی به بیش از ۷ میلیون و ۸۲۰ تومان رسیده و قیمت هر شاخه لوله ۱۱.۴ اینچی بین ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال تا ۱۱ میلیون ۷۶ هزار ریالی است.

از طرفی رئیس هیئت مدیره انجمن نوردکاران نیز معتقد است که احتمال این که فولادسازان در انبارهای خود مواد اولیه را احتکار کنند صد درصد است و بهتر است وزارت صمت طی یک برنامه ریزی منسجم در زنجیره فولاد، مجوز واحدهای نوردی را صادر نکند و سرمایه گذاری این بخش را به واحدهای بالاتر واگذار نماید.

دامپینگ در صنعت فولاد به دنبال فلج کردن اقتصادی فولاد است 
«
احمد رضوی » تصریح کرد: متاسفانه در صنعت فولاد کشور ما دامپینگ اتفاق افتاده است و دقیقا سیاستی که در پی دامپینگ است، فلج کردن اقتصاد فولاد را رقم می زند. اگر آمارها را بررسی کنیم؛ بالغ بر ۲۸ الی ۳۰ میلیون تن فولاد تولید شده است که از این مقدار ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن در بورس کالا عرضه شده و ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن صادر شده است و با فرض اینکه ۴ میلیون تن را نیز نورکاران استفاده کرده باشند باز هم این آمار با سامانه بهین یاب همخوانی ندارد.

رضوی اظهارداشت: در واحدهای فولادی احتمال دامپینگ می تواند صد در صد باشد چرا که آن واحدهایی که زنجیره کامل را دارا هستند مواد اولیه خود را احتکار کرده اند و در نتیجه تولید کنندگان شمش که میلگردهای خود را با قیمت ارزانتر به کشورهای دیگر صادر می کنند، با هدف دامپینگ و حذف واحدهای پایین تر از خود از زنجیره این فرآیند را هدف گیری می نمایند.

اما آنچه که قابل توجه است این است که تولیدکنندگان فولاد با این کار باعث می شوند نظم اقتصادی زنجیره فولاد به هم بخورد و همچنین اگر روال اینگونه ادامه پیدا کند، این احتمال وجود دارد که در سالهای ۱۴۰۱ الی ۱۴۰۴ این واحدهای نوردی موجود به واحدهای ذوبی تغییر کاربری پیدا کنند.

رضوی بیان کرد: با شرایطی که هم اکنون در بازار حاکم است واحدهای نوردکار این روزها به فکر خریداری واحدهای ذوبی هستند تا بدینوسیله بتوانند مواد اولیه خود را تامین کنند، ما با این کار موافق نیستیم و امیدواریم دولت آینده و وزارت صمت این زنجیره را به گونه ای انسجام بخشند که مجوزهای پایین‌دستی صادر نشود.

رئیس هیئت مدیره انجمن نوردکاران اظهارداشت: همانطور که مشخص است مواد اولیه به اندازه کافی در دسترس تولید کنندگان نیست و ناچار می شوند روی سنگ آهن سرمایه گذاری نمایند، چرا که کمبود سنگ آهن در سال ۱۴۰۴ احساس خواهد شد.  

کد خبر: ۹۵٬۵۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha