۵ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
دستیابی به توافق هسته ای تا ۲۴ تیرماه خوشبینانه است| آغاز گفتگوهای وین از هفته آینده
مدیرارشد پیشین آژانس در گفتگو با بازار:

دستیابی به توافق هسته ای تا ۲۴ تیرماه خوشبینانه است| آغاز گفتگوهای وین از هفته آینده

«طارق رئوف» معتقد است اظهارات مقامات ایرانی مبنی بر دستیابی به توافق هسته ای تا ۲۴ تیرماه خوشبینانه است.

بازار؛ گروه بین الملل: خبرنگار وال‌استریت ژورنال به نقل از منابعی اعلام کرده است که احتمالا روز ۱۵ جولای (۲۴ تیرماه، ششمین سالگرد برجام) پایان گفت‌وگوهای برجام است.

«میخائیل اولیانوف» سرپرست هیات روسیه در مذاکرات برجامی وین نیز تلویحا از احتمال دستیابی طرف های مذاکرات هسته ای ایران به توافق تا روز ۱۵ جولای (۲۴ تیر) و تقریبا همزمان با ششمین سالگرد توافق برجام خبر داده بود.

در همین ارتباط نیز خبرنگار بازار مصاحبه ای با «طارق رئوف» رئیس سابق بخش امنیت سیاسی و شفاف سازی آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام داده که در ادامه آمده است.

وی مشاور پیشین هسته ای هیات کانادا و در حال حاضر رئیس برنامه خلع سلاح، کنترل سلاح و عدم اشاعه موسسه صلح استکهلم(سیپری) است.

*گفتگوهای هسته ای از اواسط ماه جولای در وین شروع می شود و روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرده که روز ۱۵ جولای توافق اعلام می شود. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟
گزارش وال استریت ژورنال در مورد توافق در ۱۵ ژوئیه نیاز به بررسی بیشتر و بررسی واقعیتهای موجود دارد. برخی گزارش ها حاکی از آن است که ایالات متحده اکنون موافق توافق با رئیس جمهور جدید است یا خیر. برخی از افراد حاضر در مذاکرات وین می گویند گفتگوهای برجام هفته آینده در وین از سر گرفته می شود.

*در حالی وال استریت ژورنال این زمان را به عنوان اعلام توافق اعلام کرده که مقامات ایرانی نیز احتمال بسیار بالایی داده اند که که در این دور از گفتگوها توافق حاصل شود. اما امریکا اعلام کرده که بازه زمانی برای مذاکرات در نظر نمی گیرد. ارزیابی شما از این مواضع چیست؟
اظهارات ایران برای دستیابی به توافق خوشبینانه بوده است اما اظهارات ایالات متحده محتاطانه عمل کرده است. جالب خواهد بود که ببینیم آیا ایران مجدداً مانند توافق سال ۲۰۱۵ عمل می کند یا خیر. یعنی قبل از روشن شدن رفع کامل تحریم ها و نتایج آن گامهای مرتبط با خود را بردارد.

*«ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته توافق هسته‌ای با ایران ضروری است اما برای پرداختن به مسائلی مانند برنامه موشکی این کشور کافی نیست. آیا با به قدرت رسیدن ابراهیم رئیسی دولت امریکا رویکرد خود به توافق هسته ای با ایران را تغییر خواهد داد؟
موضوع موشکی بحث سخت و دشواری خواهد بود. ایران می گوید هیچ بحث و گفتگویی درباره موضوع موشکی انجام نخواهد داد؛ حتی اگر برجام به سرانجام برسد و احیا شود.

آمریکا در جستجوی "یک معامله طولانی تر و محکم تر" است و به دنبال این است که بعد از احیای برجام سریعاً و فوراً گفتگو درباره موضوع موشکی و مسائل منطقه ای را آغاز کند.

بر این اساس برجام برای آمریکا اولین گام جهت تحقق تواقفی قویتر و طولانی تر و در خصوص مسائل موشکی و سیاستهای منطقه ای ایران است.

*بر اساس برخی اخبار عمده تحریمهای ایران توسط امریکا برای ۱۲۰ روز یا ۱۸۰ روز موقتا متوقف می شود. این موضوع باعث می شود تا ایران بهره لازم را از رفع تحریمها نبرد. ارزیابی شما چیست؟
بایدن با مخالفت شدیدی در کنگره در زمینه رفع تحریم های ایران روبرو خواهد شد. وی برای برنامه احیای اقتصاد داخلی خود به آرای جمهوری خواهان احتیاج دارد و بنابراین در وضعیت دشواری قرار دارد.

*دوره بازرسی طولانی مدت توافق شده ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیست و چهارم ژوئن منقضی می شود. به نظر شما این توافق تا رسیدن به توافق نهایی در وین تمدید خواهد شد؟
هنوز هیچ خبری در مورد تمدید ترتیبات فنی مورد تأیید آژانس بین المللی انرژی هسته ای  و آژانس بین المللی انرژی هسته ای ایران مخابره نشده است و هیچ تمدیدی تاکنون صورت نگرفته است.

نامه «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس در خصوص ضرورت تمدید این توافق نیز از سوی ایران هنوز پاسخ داده نشده است.

کد خبر: ۹۵٬۵۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha