۴ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
ایران بر لغو و نه تعلیق تحریمهای مهم پافشاری کند| دولت رئیسی تعامل کمتری با امریکا خواهد داشت
عضو شورای روابط خارجی آمریکا در گفتگو با بازار:

ایران بر لغو و نه تعلیق تحریمهای مهم پافشاری کند| دولت رئیسی تعامل کمتری با امریکا خواهد داشت

«شیرین هانتر» معتقد است ایران باید بر برداشتن تحریمهای مهم پافشاری کند و گرنه توافق یکجانبه خواهد بود.

بازار؛ گروه بین الملل: خبرنگار وال‌استریت ژورنال به نقل از منابعی اعلام کرده است که احتمالا روز ۱۵ جولای (۲۴ تیرماه، ششمین سالگرد برجام) پایان گفت‌وگوهای برجام است.

«میخائیل اولیانوف» سرپرست هیات روسیه در مذاکرات برجامی وین نیز تلویحا از احتمال دستیابی طرف های مذاکرات هسته ای ایران به توافق تا روز ۱۵ جولای (۲۴ تیر) و تقریبا همزمان با ششمین سالگرد توافق برجام خبر داده بود.

در گفتگو با پروفسور «شیرین هانتر» عضو شورای روابط خارجی آمریکا و استاد دانشگاه جورج تاون به بررسی این موضوع پرداخته شده که در ادامه می آید.

*گفتگوهای هسته ای از اواسط ماه جولای در وین شروع می شود و روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرده که روز 15 جولای توافق اعلام می شود. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟
رسیدن به توافق در 15 جولای(24 تیرماه) که زمان سالگرد امضای برجام هم هست بستگی به این دارد که دو طرف لااقل خواسته های مهم خود را به دست آورده باشند. اما آنطوری که به نظر می رسد هنوز فاصله زیادی بین مواضع طرفین وجود دارد. بنابراین پیش بینی دقیق تاریخ توافق مشکل است.

*در حالی وال استریت ژورنال این زمان را به عنوان اعلام توافق اعلام کرده که مقامات ایرانی نیز احتمال بسیار بالایی داده اند که که در این دور از گفتگوها توافق حاصل شود. اما امریکا اعلام کرده که بازه زمانی برای مذاکرات در نظر نمی گیرد. ارزیابی شما از این مواضع چیست؟
به نظر من تا امریکا به حداقل خواسته های خود نرسد حاضر به توافق نخواهد بود. تغییر قوه مجریه در ایران هم ممکن است تردیدات در ذهن آمریکا ایجاد کند. آنها ممکن است از اجرای دقیق توافق توسط دولت جدید اطمینان نداشته باشند. به طور کلی، تغییر تیم حکومتی هیچگاه برای رسیدن به توافق به خصوص درباره مسائل حساس نظیر برجام خوب نیست.

ضمناً بعضی ها در آمریکا ممکن است از تغییرات حکومتی(قوه مجریه) در ایران سوء استفاده کرده و مانع رسیدن به توافق شوند.

ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته توافق هسته‌ای با ایران ضروری است اما برای پرداختن به مسائلی مانند برنامه موشکی این کشور کافی نیست. آیا با به قدرت رسیدن ابراهیم رئیسی دولت امریکا رویکرد خود به توافق هسته ای با ایران را تغییر خواهد داد؟
همانطور که همیشه گفته ام مسأله هسته ای ایران بیشتر نماد اختلافات عمیق ایران و آمریکا در مورد مسائل منطقه ای و سیاستهای منطقه ای ایران بوده است.

اوباما هم انتظار داشت که پس از برجام در زمینه های دیگر هم با ایران گفتگو کند. بایدن هم همین روش را دنبال می کند. اما به نظر من نهادهایی که قدرت اصلی تصمیم گیری در ایران را دارند هنوز آماده تجدیدنظر در این مسائل نیستند. به نظر من در دولت جدید ایران، تمایل به تعامل با آمریکا کمتر خواهد بود.

*بر اساس برخی اخبار عمده تحریمهای ایران توسط امریکا برای 120 روز یا 180 روز موقتا متوقف می شود. این موضوع باعث می شود تا ایران بهره لازم را از رفع تحریمها نبرد. ارزیابی شما چیست؟
این مشکل در برجام هم وجود داشت. تحریمها علیه ایران لغو نشدند بلکه تعلیق شدند. به نظر من ایران باید بر برداشتن تحریمهای مهم پافشاری کند و گرنه توافق یکجانبه خواهد بود.

*دوره بازرسی طولانی مدت توافق شده ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیست و چهارم ژوئن منقضی می شود. به نظر شما این توافق تا رسیدن به توافق نهایی در وین تمدید خواهد شد؟
ایران در اینباره در موضع سختی قرار دارد. اگر توافق با آژانس را تمدید نکند این خطر وجود دارد که دوباره پرونده ایران به سازمان ملل فرستاده شود. از طرف دیگر اگر توافق را تمدید کند ممکن است دیگران در زنده کردن برجام شتاب نکنند.

کد خبر: ۹۵٬۴۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      0 0
      سرزمین غرب عملا یکی از استانهای سیاسی وسیع ایران محسوب میشود و گفتگو با استانداران معنی ندارد.