۵ تیر ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۰
رنجنامه دشت‌های سبز مازندران، زخم ویلاسازی در شمال
بازار گزارش می‌دهد؛

رنجنامه دشت‌های سبز مازندران، زخم ویلاسازی در شمال

سوادکوه- دشت و مزارع مازندران زخم خورده از رنجی است که در پی ساختمان های ویلایی و بتنی در آن سبز می شود و اراضی بکر و حاصلخیز را به زیرتیغ ساخت و ساز می برد.

بازار؛ گروه استان‌ها: بسازبفروش‌ها مناطق بکر و اراضی حاصلخیز مازندران را نشانه رفته اند و هر روز بر سطح این مزارع و اراضی کاسته و بر تعداد ویلاها افزوده می‌شود.

گرانی مصالح و روند رو به رشد قیمت‌ها هم نتوانسته عطش بسازبفروش‌ها را برای ویلاسازی فروبنشاند، حساب و کتاب آنان با فرمول‌های ساده همیشه سازگار است و اراضی کشاورزی را مفت و ناچیز می خرند و پس از مدتی با قیمت‌های گزاف و سودهای چندین برابری به خوش نشینان می‌فروشند.

بسازبفروش‌ها به ییلاقات آمده اند
ساخت و ساز غیرمجاز پدیده شوم همه مناطق مازندران از جمله ییلاقات و کوهستان ها به شمار می‌رود، محمد کرمی یک روستایی سوادکوه با بیان اینکه دشت‌های سبز و روستاها از پدیده ساخت و ساز غیرمجاز ضربه خورده است، در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: بسازوبفروش‌ها به روستاهای استان کوچ کرده اند و اراضی بکر و حاصلخیز را هدف قرار داده اند.

وی با بیان اینکه آب وهوا و طبیعت خوب روستاهای مازندران سبب شده تا سازندگان ویلاها و ساختمان ها به این مناطق مراجعه کنند، افزود: روستاهای استان از حالت طبیعی و سنتی خارج شده و دامداران و روستاییان دیگر قادر به پرورش دام شامل گاو و گوسفند نیستند.

وی افزود: در حال حاضر پرورش دام اهلی، گاو و گوسفند در روستاها سخت شده وبا مخالفت ویلا نشینان روبرو می‌شود و از مسئولان انتظار داریم جلوی پدیده ساخت وسازهای بی رویه را بگیرند.

در حال حاضر پرورش دام اهلی، گاو و گوسفند در روستاها سخت شده وبا مخالفت ویلانشینان روبرو می‌شود و از مسئولان انتظار داریم جلوی پدیده ساخت وسازهای بی رویه را بگیرند

هر گوشه از مازندران زخم خورده از بیل‌های مکانیکی و ساختمان‌های بتنی و قوطی کبریتی است که توسط سازندگان غیرمجاز با دورزدن قانون و زیر سایه ضعف نظارت‌ها احداث شده است. محمد الهی یکی از اهالی سوادکوه و مالک بنگاه املاک با بیان اینکه اراضی بکر منطقه با قیمت‌های ناچیز توسط غیربومی‌ها و یا تهرانی‌ها خریداری و تبدیل به ویلا شده است، افزود: بسیاری از کشاورزان به دلیل بی پولی و بالابودن هزینه‌های تولید، مزارع خود را به قیمت‌های ناچیز فروختند و در مزارع دیروزی امروز ویلا سبز شده است.

رنجنامه دشت‌های سبز مازندران، زخم ویلاسازی در شمال

وی با بیان اینکه پدیده ویلانشینی در گوشه و کنار روستاهای منطقه رواج دارد، افزود: به رغم افزایش هزینه‌ها، همچنان شاهد رشد قارچ گونه ساخت ویلا و ساختمان‌های بلندمرتبه در مناطق روستایی هستیم و طبیعت منطقه زیر تیغ ساخت وسازها از بین رفته است.

ویلاهای غیرمجاز بلای جان طبیعت بکر و جنگل‌ها و مزارع مازندران شده است و تداوم روند کنونی ساخت و ساز، دشت‌های سبز استان را به تدریج به نابودی می‌کشاند. در مناطق خوش و آب و هوای استان نظیر دو هزار و سه هزار تنکابن، ارتفاعات کجور و غیره، ساخت وسازهای بی رویه و شتابان، نگران کننده شده است.

ساخت ویلا رو به افزایش است
سید امیر حسینی جو فرماندار تنکابن در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه تمایل برای ساخت خانه‌های دوم در استان روبه افزایش است، افزود: این درحالی که نظارت بر ساخت و سازها به صورت مستمر توسط فرمانداری و دستگاه‌های تابعه در حال انجام است.

وی با بیان اینکه تاکنون آرای زیادی منجر به تخریب ساخت و سازها و ویلاهای غیرمجاز در منطقه صادر شده است، افزود: در غرب استان باید متولی مشخصی برای مقابله با ساخت وسازهای غیرمجاز وجود داشته باشد تا شاهد تعدد تصمیم گیری ها در این بخش نباشیم.

وی افزود: همچنین باید محدودیت متراژ برای ساخت و سازها تعریف شود تا هرکسی که توان مالی بالایی دارد اجازه ساخت مسکن به هر متراژ و ابعاد را نداشته باشد.

۳۵۱ هکتار تغییر کاربری غیرمجاز شناسایی شد
رؤیای داشتن ویلا در شمال، شمار زیادی از پایتخت نشینان و ساکنان استان‌های مختلف را به مازندران و مناطق بکر آن کشانده است و با خرید زمین‌های زراعی و کشاورزی، تیشه بر ریشه این بخش زده اند. بهرام درخشان مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ۳۵۱ هکتار تغییر کاربری غیرمجاز در قالب بیش از ۴۶۰۰ فقره در اراضی استان شناسایی شده است، رشد آن را نسبت به سال ۹۸ حدود سه برابری دانست.

رنجنامه دشت‌های سبز مازندران، زخم ویلاسازی در شمال

وی از تشدید مقابله با ساخت وسازهای غیرمجاز خبر داد و گفت: در سال قبل سه هزار و ۴۰۰ مورد احکام قضائی برای مقابله با ساخت وسازها در استان اجرا شده است.

به گفته وی، از نظر اجرای احکام مقابله با ساخت وسازهای غیرمجاز نیز با رشد ۳۰ درصدی در استان روبرو بودیم.

طبیعت بکر مازندران و آب و هوای مطلوب آن سبب شده تا این استان رتبه سوم تغییر کاربری اراضی را بعد از تهران و البرز داشته باشد و متخلفان برای ساخت وساز ابتدا در قالب برداشت شن و ماسه و حفاری و سپس ویلاسازی اقدام می‌کنند.

بازدارنده نبودن قوانین از یکسو، موانع متعدد فراروی تولید محصولات کشاورزی و زراعی از سوی دیگر و ضعف نظارت سبب شده تا مزارع و دشت‌های بکر استان یکی پس از دیگر به زیر تیغ ویلاسازی رود، پدیده‌ای که با تداوم آن تا چندسال دیگر، ردی از کشاورزی در استان مازندران نخواهد گذاشت.

کد خبر: ۹۵٬۴۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha