۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
رشد تقاضا قیمت نفت را به بیش از ۷۶ دلار رسانید
رکورد شکنی در بازار نفت؛

رشد تقاضا قیمت نفت را به بیش از ۷۶ دلار رسانید

افزایش قیمت نفت بعد از افزایش تقاضا و از سر گیری فعالیتهای اقتصادی و سفرهای بین المللی موضوع اصلی رسانه ها بود. در روز گذشته قیمت هر بشکه نفت در بازار جهانی به بیش از ۷۶ دلار رسید.

بازار؛ گروه بین الملل:به دنبال انتشار گزارشهایی در مورد افزایش میزان تقاضای نفت در دنیا و رشد بیش از انتظار میزان خرید در ماه گذشته در کنار کاهش  ذخایر نفتی در امریکا که می تواند زمینه را برای تنزل توان تولید این کشور در ماه هایی اتی فراهم کند، قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یافت.

در روز چهار شنبه قیمت هر بشکه نفت برنت در بازار جهانی به ۷۶ دلار رسید که بالاترین قیمت از سال ۲۰۱۸ تا کنون بود  و قیمت هر بشکه نفت  امریکا با قیمت ۷۴ دلار در بازار مبادله شد.

گزارشهای رسمی در امریکا حکایت از افزایش تقاضای نفت در این کشور بعد از کاهش محدودیتهای  کرونایی دارد. با افزایش سرعت واکسیناسیون در امریکا و واکسینه شدن سهم زیادی از جمعیت این کشور، زندگی در شهرهای بزرگ امریکا به وضعیت عادی بازگشته است و محدودیتهایی از قبیل حضور در رستوران ها و کافی شاپ ها کاهش یافته است.

از طرف دیگر در بسیاری از کشورهای غربی سفر برای افراد واکسینه شده، آزاد است و آنها می توانند بدون نیاز به رعایت فاصله اجتماعی یا قرنطینه در کشور و شهر مقصد، سفر کنند. رشد تقاضای سفر زمینه را برای افزایش تقاضا و در نهایت قیمت نفت در بازار فراهم کرده است.

ذخایر استراتژیک نفتی امریکا کاهش یافت
 گزارشهای ارایه شده در هفته سوم ماه ژوین سال ۲۰۲۱  نشان داد حجم ذخایر  استراتژیک نفتی امریکا به ۴۵۹.۱ میلیون بشکه رسیده است که ۷.۶ میلیون بشکه  کمتر از هفته دوم همین ماه است.

دلیل کاهش ذخایر استراتژیک نفتی در امریکا رشد تقاضا در این کشور در شرایط ثبات نسبی میزان عرضه است و از این امار می توان به عنوان شاخصی مهم برای  نمایش رشد تقاضا در امریکا نام برد.

البته پیش از این هم انتظار می رفت در این هفته از ذخایر استراتژیک در امریکا استفاده شود ولی حداکثر استفاده از این ذخایر ۳.۹ میلیون بشکه پیش بینی شده بود. انتشار گزارشهای رسمی که حکایت از دو برابر شدن میزان برداشت از ذخایر رسمی داشت، باعث شد تا قیمتها رشد کند.

از طرف دیگر تقاضا برای بنزین هم در امریکا و اروپا به شدت افزایش یافته است. دلیل این مساله هم افزایش نرخ واکسیناسیون در این کشورها، کاهش نرخ ابتلا و در نهایت افزایش تقاضا برای سفرهای جاده ای است. فیل فلین، تحلیل گر بازار نفت در گزارش خود نوشت: «مردم بازهم سوار خودروهای خود شدند و به جاده های کشورها آمده اند. به نظر می رسد روزهای سخت قرنطینه و دوری از جامعه در بسیاری از کشورها به پایان رسیده باشد و در این شرایط روند افزایشی تقاضای نفت و فراورده های نفتی ادامه خواهد داشت.»

جلسه اوپک پلاس می تواند ورق را در بازار نفت برگرداند
اما در این شرایط  تنها در صورتی می توانیم منتظر ثبات در بازار نفت باشیم یا سرعت افزایش قیمت را کاهش دهیم که تولید افزایش پیدا کند.از یک طرف باید امریکا تولید خود را افزایش دهد که با توجه به مشکلاتی که گزارش می شود، احتمال افزایش تولید در اینده نزدیک در امریکا وجود ندارد. از طرف دیگر  اوپک پلاس بازیگر مهم دیگری در بازار نفت است که  می تواند با افزایش میزان تولید  بازار نفت را کنترل کند.

رویترز در این مورد نوشت: «اوپک پلاس در روز اول جولای جلسه بعدی خود را برگزار خواهد کرد و در این جلسه مشخص می شود که ایا تولید افزایش خواهد یافت یا خیر.هر تصمیمی که در این جلسه اتخاذ شود از اول اوت امسال اجرایی خواهد شد و می تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد.»

در  ادامه این گزارش آمده است: «اوپک پلاس می تواند به عنوان بازیگری مهم در بازار نفت نقش ایفا کند. اگر  تولید را افزایش دهد قیمت نفت کاهش خواهد یافت ولی اگر تصمیم به افزایش تولید نگیرد، ما شاهد رشد قیمت نفت خواهیم بود و حتی احتمال سه رقمی شدن قیمت هم وجود دارد. برخی بر این باورند اوپک پلاس در این جلسه تولید را افزایش نمی دهد تا از طریق افزایش قیمت نفت در بازار بخشی از زیان های مالی سال های کرونا را جبران کند. بر مبنای این نظریه، افزایش قیمت نفت به جلسه  اوپک پلاس در فصل پاییز موکول خواهد شد.»

آمارها نشان می دهد از ابتدای سال جاری تا کنون قیمت نفت در بازار جهانی ۴۵ درصد رشد کرده است که اصلی ترین دلیل این رشد قیمت، عدم افزایش تولید نفت اوپک پلاس بعد از شروع واکسیناسیون در غرب و از سرگیری فعالیتهای اقتصادی بود. بسیاری از مدیران ارشد نفتی در یک نظرسنجی به رویترز اعلام کرده اند که انتظار دارند در فصل سوم امسال قیمت نفت به بیش از ۱۰۰ دلار برسد و در صورت تحقق این پیش بینی،  اولین بار بعد از سال ۲۰۱۴ است که قیمت نفت سه رقمی می شود.

کد خبر: ۹۵٬۳۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha