۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
خشکسالی بلای جان باغات بام ایران؛ کم آبی و کاهش ۲۰ درصدی تولید میوه
بازار گزارش می دهد؛

خشکسالی بلای جان باغات بام ایران؛ کم آبی و کاهش ۲۰ درصدی تولید میوه

شهرکرد- خشکسالی و سرمازدگی همه ساله خسارت های قابل توجهی به باغات چهارمحال و بختیاری وارد می کند و این در حالی است این امر موجب کاهش تولید ۲۰ درصدی میوه در این استان در سال جاری شده است.

بازار؛ بهاره صمیمی: چهارمحال و بختیاری یکی از استان های جنوب غربی کشور است که در ارتفاعات زاگرس قرار دارد. شرایط اکوسیستمی خاص، خاک حاصلخیز و وجود منابع آب مناسب در سال های گذشته موجب شده است که توسعه باغات مورد توجه ویژه قرار گیرد.

استان چهارمحال و بختیاری یکی از مهمترین مراکز تولید محصولات باغی کشور به شمار می‌رود. این استان با داشتن باغات گسترده بادام، گردو، هلو و انگور، گیلاس، آلبالو، زرد آلو و... یکی از مهمترین استان‌های تولید میوه است.

بیشترین اراضی باغی استان چهارمحال و بختیاری در شهرستان سامان و بن واقع شده است. مهمترین محصول باغی چهارمحال و بختیاری بادام است و این استان توانسته با تولید بیشترین بادام در کشور برای ۱۲سال متوالی رتبه اول کشور را در تولید این محصول کسب کند.

در حال حاضر خشکسالی و سرمازدگی دو تهدید مهم برای باغات این استان به شمار می روند که طی سال های اخیر خسارت های قابل توجهی در بخش باغات وارد کرده اند.

کاهش بارش در این استان هر ساله تشدید می شود و چهره خشکسالی و کمبود منابع آب نمود بیشتری پیدا می کند.

خشکسالی در چهارمحال و بختیاری به علت کاهش بارش ها هر ساله تشدید می شود که بیشترین تاثیر آن بر روی بخش کشاورزی و باغات است

مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار در خصوص خشکسالی اظهار داشت: خشکسالی در چهارمحال و بختیاری به علت کاهش بارش ها هر ساله تشدید می شود که بیشترین تاثیر آن بر روی بخش کشاورزی و باغات است.

مهران چراغپور گفت: چهارمحال و بختیاری با خشکسالی مواجه شده است و منابع آب آن روند کاهشی دارد.

وی ادامه داد: طی بررسی های انجام شده ۱۹.۶ درصد از مساحت استان در وضعیت خشکسالی بسیار شدید، ۲۷.۹ درصد خشکسالی شدید، ۲۳.۶ درصد خشکسالی متوسط و ۲۳.۱ درصد نیز درگیر خشکسالی خفیف است.

وی تاکید کرد:  چهارمحال و بختیاری از نظر کاهش بارش رتبه دوم کشور را کسب کرده است و وضعیت بارش ها در این استان روند مناسبی نیست.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به کمبود حدود ۴۰ درصد بارش‌ها در سال جاری در این استان، عنوان کرد: بارش های قابل توجهی نیز در سال جاری پیش بینی نمی شود و بحران خشکسالی در این استان همچنان ادامه دارد.

وی گفت: صرفه جویی در مصرف آب بخش کشاورزی ضروری است و باید تلاش شود که از منابع آب به بهترین شکل برای آبیاری مزارع و باغات بهره گیری شود.

سرمازدگی نیز از دیگر تهدیدات باغات چهارمحال و بختیاری به شمار می رود که امسال خسارت های قابل توجهی به باغداران وارد کرده است و در برخی مناطق موجب از بین رفتن کل شکوفه های درختان میوه شده است و در برخی مناطق نیز خسارت ۲۰ تا ۵۰ درصدی وارد کرده است.

 کاهش ۲۰ درصدی تولید میوه در چهارمحال و بختیاری

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه خسارت های خشکسالی و سرمازدگی به باغات هر ساله تشدید می شود، گفت: سرمازدگی و خشکسالی در سال جاری در این استان موجب کاهش ۲۰ درصدی تولید میوه های گیلاس، آلبالو، و زردآلو شده است.

ابراهیم شیرانی گفت: خسارت ها در بخش میوه های دیگر نیز از جمله بادام در حال بررسی و برآورد است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به میزان تولید گیلاس در استان، ادامه داد: سطح زیرکشت گیلاس در استان چهارمحال و بختیاری ۷۲۵ هکتار است که سالانه بیش از یک هزار و ۵۰۰ تن گیلاس برداشت می شود.

وی تاکید کرد: سطح زیر کشت آلبالو در چهارمحال و بختیاری ۱۹۵ هکتار است و سالانه از این سطح حدود ۸۰۰ تن آلبالو برداشت شود.

وی با بیان اینکه ۶۸۰ هکتار  از اراضی باغی استان به زردآلو اختصاص دارد، عنوان کرد: سالانه سه هزار تن زردآلو در استان تولید می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: کاهش منابع آب در بخش باغات موجب خشک شدن و کم محصول شدن برخی از اراضی باغی استان شده است.

شغل کشاورزی و باغداری از مهمترین شغل ها در استان چهارمحال و بختیاری است که زندگی بسیاری از افراد وابسته به این شغل است. حفظ شغل باغداری در این استان نیازمند حمایت های بیشتر دولت و بهره گیری از روش های نوین آبیاری برای حفظ باغات و مقابله با خشکسالی است.

برای حفظ  باغات و اراضی کشاورزی باید سرعت تجهیز به سیستم های آبیاری نوین در این استان افزایش یابد و اعتبارات بیشتری اختصاص یابد

کارشناس ارشد رشته کشاورزی و کارشناس منابع آب در گفت و گو با خبرنگار بازار بیان کرد: کاهش منابع آب هر ساله در استان چهارمحال و بختیاری تشدید می شود و خسارت های آن در بخش کشاورزی و باغی نمود بیشتری پیدا می کند.

رشید شاهرخ بیان کرد: برای حفظ  باغات و اراضی کشاورزی باید سرعت تجهیز به سیستم های آبیاری نوین در این استان افزایش یابد و اعتبارات بیشتری اختصاص یابد.

وی گفت: خشکسالی هر ساله در این استان تشدید می شود و تولید محصولات باغی و زراعی در این استان کاهش می یابد.

این استاد دانشگاه با اشاره به روش های مقابله با سرمازدگی بیان کرد: مقابله با تهدید سرمازدگی در این استان نیازمند بهره گیری از نهال های دیر گل‌ده است.

وی گفت: بهره گیری از نهال های اصلاح نژاد شده که در ماه های بعد از ایام نوروز گل‌دهی داشته باشند تنها راهکار اصلی مقابله با خسارت های سرمازدگی است.

این محقق و پژوهشگر بخش کشاورزی در ادامه یاد آور شد: انتخاب مناطق مناسب و مستعد برای توسعه باغات ضروری است چرا که این مهم می تواند خسارت های سرمازدگی و خشکسالی را کاهش دهد.

توسعه تجهیزات آبیاری نوین در اراضی باغی و بهره گیری از نهال های دیر گل ده مهمترین راهکاری مقابله با خسارت های خشکسالی و سرمازدگی در این استان به شمار می رود که این امر باید مورد توجه کشاورزان و باغداران قرار گیرد تا زمینه برای حفظ شغل آنها فراهم شود. افزایش حمایت های دولت نیز از این بخش نیز ضروری است و اعتبارات لازم برای حمایت از باغداران و کشاورزان و تقویت بخش تولید اختصاص یابد.

کد خبر: ۹۵٬۱۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha