۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
گرانی تصاعدی مصالح و ساختمان‌های نیمه‌کاره در بوشهر/ جوانان بی خانه ماندند
گزارش بازار؛

گرانی تصاعدی مصالح و ساختمان‌های نیمه‌کاره در بوشهر/ جوانان بی خانه ماندند

بوشهر- مدت‌ زیادی است که مردم بوشهر با سونامی افزایش قیمت در کالاهای اساسی و حتی مواد غذایی مواجه هستند و اخیرا قیمت مصالح ساختمانی نیز رشد چشمگیری داشته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: این روزها اگر قصد ساختن یک اتاق را هم داشته باشید و احتیاج به خرید مصالح پیدا کرده و به بازار مراجعه کنید، اگر این کار را طی چند روز متوالی انجام دهید، متوجه تغییر قیمت‌ها می‌شوید و متاسفانه هر روز نیز این وضعیت بدتر می‌شود.

گرانی مصالح ساختمانی از گرانی سیمان شروع شد و اکنون به شن و ماسه و قلوه و مخلوط و ... رسیده است و کسی جرات خرید مصالح را ندارد و اخیرا شاهد افزایش ۳۰ درصدی قیمت‌ها هستیم.

قیمت‌ها را کارخانه‌ها گران کرده‌اند
محمد محمدیان شهروندی از بوشهر در ارتباط با گرانی مصالح ساختمانی به خبرنگار بازار گفت: تسهیلاتی گرفته بودم که در زمین پدرم، ساخت و ساز کنم ولی وقتی وارد بازار شدم و قیمت‌ها را پرسیدم متوجه شدم که اصلا نمی‌توانم کار کنم.

وی که شغل آزاد دارد، افزود: فروشندگان مصالح ساختمانی می‌گویند قیمت خرید از درب کارخانه، گرانتر از قیمت فروش همان محصول در روز گذشته شده و توپ را در زمین تولیدکنندگان و معادن می‌اندازند.

صادق طوسی‌زاده شهروند بوشهری نیز بیان کرد: زمینی را با هزار زحمت خریدیم ولی برای ساخت آن، هزینه مجوز و پروانه ساختمانی از یک طرف و گرانی مصالح نیز از طرف دیگر کار را سخت کرده است.

وی که دارای شغل آزاد است، افزود: هر چقدر وام بگیریم باز هم قیمت مصالح به گونه‌ای صعودی شده که واقعا دست ما را کوتاه می‌کند.

    روز به روز قیمت مصالح بالاتر رفته و مسئولان نیز نظارت لازم را ندارند و یا اصلا زورشان نمی‌رسد

مسئولان بر قیمت مصالح ساختمانی نظارت کنند
وحید رضاییان شهروند دشتستانی نیز به خبرنگار بازار گفت: روز به روز قیمت مصالح بالاتر رفته و مسئولان نیز نظارت لازم را ندارند و یا اصلا زورشان نمی‌رسد.

وی که از فرهنگیان است افزود: با حقوقی که می‌گیریم هیچ کار ساختمانی نمی‌شود انجام داد و حتی با وام هم نمی‌شود کاری کرد. مسئولان که این همه شعار حمایت از ایجاد مسکن می‌دهند حداقل در این زمینه ورود کنند.

قیمت مصالح نسبت به پارسال چند برابر شده است

ناصر اوراقی از شهروندان دشتستانی نیز به خبرنگار بازار گفت: قیمت مصالح ساختمانی نسبت به پارسال چند برابر شده و واقعا معلوم نیست چه موقع رشد قیمت‌ها متوقف می‌شود.

وی که پیمانکار ساختمانی است ابراز داشت: کار ساخت و ساز متوقف شده و تا زمانی که قیمت‌ها به ثبات نرسد، نمی‌شود کاری کرد.

حسن رنجبر از شهروندان بوشهری نیز اظهار داشت: مسئولان سازمان صمت و تعزیرات حکومتی و مدیریت ارشد استان باید پاسخگوی مطالبات مردم در زمینه گرانی قیمت مصالح ساختمانی باشند و نباید بی‌تفاوت باشند.

وی که کارمند است افزود: با این حقوق معمولی به زور می‌توان مواد ضروری را خرید و برای خرید مصالح ساختمانی باید وام گرفت که البته وام‌ها هم سود زیادی دارند و قیمت مصالح هم روزانه و تصاعدی بالا می‌رود.

حمید تنگستانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار تاکید کرد: در چند هفته اخیر شاهد افزایش قیمت مصالح ساختمانی از جمله سنگ، گچ، پودر سنگ و آجر هستیم و نگران‌کننده است.

وی که مدرس دانشگاه است، بیان کرد: در چنین شرایطی که هیچ گونه حساب و کتابی در بازار مصالح ساختمانی وجود ندارد و شیب تند افزایش قیمت، عملا ساخت و ساز نابود شده و حتی نمی‌توان یک دیوار چینی ساده انجام داد.

    وقتی همه اقلام اعم از لبنیات و روغن و برنج و سایر مواد گران می‌شود، طبیعی است که مصالح ساختمانی نیز گران شود چرا که قیمت آنها نیز بر اساس همین‌تورم است

قیمت‌گذاری مصالح دست اداره صمت نیست
معاون امور صنایع و معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در ارتباط با گرانی اخیر مصالح ساختمانی اظهار داشت: قیمت‌گذاری مصالح ساختمانی دست صنعت و معدن نیست و ما فقط نقش مشورتی داریم و انجمن شن و ماسه تصمیم‌گیری می‌کند.

حسن بحرینی افزود: البته بر اساس آنالیز قیمت و بررسی‌های کارشناسی این قیمت‌گذاری انجام می‌شود و کارشناسان رسمی دادگستری نیز بررسی‌های لازم را انجام داده‌اند.

وی یادآور شد ما باید از تولیدکنندگان حمایت کنیم تا زنجیره تولید آنها از هم نپاشد و اشتغال در آنها از بین نرود.

همه اقلام در بازار گران شده و مصالح هم مثل بقیه اقلام هستند

معاون اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: وقتی همه اقلام اعم از لبنیات و روغن و برنج و سایر مواد گران می‌شود، طبیعی است که مصالح ساختمانی نیز گران شود چرا که قیمت آنها نیز بر اساس همین‌تورم است.

بحرینی بیان کرد: در جلسه‌ای که در استانداری برگزار شد، انجمن شن و ماسه پیشنهاد قیمت داد و با تایید کارشناسان رسمی و آنالیز قیمت، این نرخ تعیین شد.

    مصالح ساختمانی مشمول نرخ‌گذاری توسط دولت نمی‌شوند و دولت هیچ دخل و تصرفی در این زمینه ندارد

مصالح ساختمانی مشمول نرخ‌گذاری توسط دولت نمی‌شوند
مدیر کل دفتر فنی استانداری بوشهر نیز بیان کرد: مصالح ساختمانی مشمول نرخ‌گذاری توسط دولت نمی‌شوند و دولت هیچ دخل و تصرفی در این زمینه ندارد.

سید موسی موسوی افزود: انجمن صنفی شن و ماسه بر اساس آنالیز قیمت و با هماهنگی صنعت و معدن استان نسبت به تعیین قیمت‌های مصالح ساختمانی اقدام می‌کنند.

وی گفت: قانون‌گذار صراحتا گفته که استانداری نقشی در تعیین قیمت مصالح ساختمانی ندارد.

افزایش قیمت‌ها طبیعی است

رئیس انجمن صنفی شن و ماسه استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: ما بر اساس قیمت سایر اقلام مصرفی اعم از برق و آب و سوخت و حمل و نقل و باربری و افزایش حق معدن سازمان و اقلام مصرفی که در کارگاه‌ها مصرف می‌شود اعم از نوار نقاله، الکتروموتور، گیربکس، بلبرینگ و روغن (بعضی از اقلام ۳۰۰ درصد گران شده‌اند) نسبت به نرخ گذاری قیمت مصالح ساختمانی اقدام می‌کنیم.

محمد صادق صادقی افزود: جلسات متعددی را برگزار کردیم و آنالیز قیمت داشتیم که طبق آنالیز، امسال برای اولین بار از سازمان مهندسی تقاضای کارشناس رسمی دادگستری را داریم و قرار شد که از سه معدن نمونه استان به صورت رندمی قیمت‌ها آنالیز شود.

بجای ۹۰ درصد فقط ۳۰ درصد افزایش دادیم
وی ابراز داشت: طبق نظر کارشناسان رسمی دادگستری باید ۹۰ درصد قیمت‌ها را افزایش می‌دادیم ولی ما به خاطر اینکه مردم متضرر نشوند حدود ۳۰ درصد افزایش دادیم.

صادقی گفت: در سال جاری تمام مواد غذایی و مایحتاج مردم گران شده و طبیعی است که مصالح ساختمانی نیز مقداری افزایش قیمت داشته باشد.

با توجه به اینکه بیشتر جوانان و خانواده‌ها از مشکل مسکن رنج می‌برند انتظار داریم مسئولان با دقت بیشتری بر قیمت‌ها نظارت کنند تا شاهد نرخ صعودی و پیاپی قیمت‌ها نباشیم و شاهد خانه‌دار شدن جوانان باشیم.

ساختمان‌های نیمه‌کاره زیادی در سطح شهرهای مختلف استان منتظر تامین مصالح ساختمانی مورد نظر هستند و امیدواریم با نظر مساعد مسئولان و با همکاری معادن استان، قیمت‌ها متعادل شود تا مردم در احداث مسکن به مشکل برخورد نکنند.

کد خبر: ۹۵٬۰۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha