۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
بیشتر بودن خرج دولت در مقایسه با درآمد، عامل اصلی تورم
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد

بیشتر بودن خرج دولت در مقایسه با درآمد، عامل اصلی تورم

سلاح ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: عمده‌ترین عامل تورم افزون بودن خرج دولت در مقایسه با دخل اوست که اصلاح این فرایند نیازمند حاکم شدن انضباط مالی بر امور دولت است.

به گزارش بازار، حسین سلاح ورزی افزود: فعالان بخش خصوصی و دولتمردان در این نکته متفق القول اند که تورم بلای معیشت ملت و مانع تقویت تولید است؛ اما بر خلاف عموم دولتمردان که تورم را ناشی از گرانفروشی فعالان اقتصادی می‌دانند؛ ما معتقدیم بیشتر بودن هزینه دولت در مقایسه با درآمدش عامل ایجاد تورم است.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور منتخب ملت در دولت سیزدهم، بیش از هر موضوعی در طول چهار سال آینده با مسئله اقتصاد سر و کار خواهند داشت اضافه کرد: یکی از مهمترین مشکلات اقتصاد ایران در طول دهه‌های گذشته تفاوت نگرش فعالان اقتصادی بخش خصوصی و دولتمردان به مفاهیم و مسائل اساسی نظام اقتصادی است.

سلاح ورزی درباره نظام بانکی گفت: اهل سیاست برای دهه‌ها نظام بانکی را به مثابه کانال توزیع پول دولت دیده اند؛ اما فعالان بخش خصوصی گمان می‌کنند این نگاه ریشه فساد در نظام بانکی و مروج رانت و موجب سرکوب بهره وری در نظام تولید و تجارت است. بانک کسب و کار خرید و فروش «اعتبار» است و مثل هر کسب و کار دیگری بهترین عملکرد آن در شرایطی حاصل می‌شود که مداخله دولت در نظم طبیعی فعالیت‌هایش به حداقل‌های ضروری کاهش یابد.

وی با بیان اینکه سیاستمداران ارز را منبعی راهبردی برای مدیریت اقتصاد کشور می‌بینند که میراث شوم اقتصاد تک محصولی نفتی و توسعه مرکزگرای مبتنی بر آن است افزود: بازار ارز برای رسیدن به ثبات نیازمند تعمیق از طریق توسعه ابزارهای مشتقه، تسهیل شرایط برای تقویت تجارت خارجی و البته پرهیز دولت از مداخلات نمایشی و غیرکارشناسی است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: بخش مهمی از رشد اقتصادی مبتنی بر کارآفرینی ناشی از خلق امکان معامله ریسک در نظام اقتصادی است و بورس مهمترین زمینه نهادی برای انجام این معاملات است.

سیاستمداران مسئول سود و زیان سهامداران و وضعیت شاخص بورس نیستند، اما کافی است معاملات شفاف و منصفانه و آزادانه در بورس را تضمین کنند تا بورس به کارکرد حقیقی خودش یعنی خلق ارزش افزوده از طریق فراهم کردن زمینه معامله ریسک و کمک به تامین مالی بنگاه‌ها بازگردد.

سلاح‌ورزی گفت: مقررات زایی غیر ضرور دهه هاست که به نام حفاظت از حقوق ملت انجام می‌شود، اما در واقع، چاه ویلی است که آبی برای معاش ملت و ارتقای عملکرد اقتصاد ندارد و تنها خاصیت آن، نان رساندن به مشتی فاسد در حاشیه بدنه دولت و گروهی رانتجو در فعالان بخش خصوصی است که اگر عزم کمک به شکوفایی تولید و معاش مردم دارید باید این چاه را کور کنید که راه به دوزخ دارد.

وی تجارت خارجی را ضرورتی اجتناب ناپذیر برای رشد اقتصادی پایدار دانست و اضافه کرد: بدون تعارف و پرده پوشی امروز مشکل اصلی تجارت خارجی ایران بیرون از زمین اقتصاد و در دست سیاستمداران است بنابرین اگر موانع سیاسی پیوستن ایران به نظام مالی بین المللی و حضور در بازارهای جهانی را حدف کنید؛ فعالان بخش خصوصی راه و روش فتح بازارها و شکوفایی تجارت خارجی را به خوبی می‌دانند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه قیمت گذاری در واقع شکل خاصی از همان مقررات زایی غیرضروری است ادامه داد: نظام قیمت‌گذاری هم مانند سایر اشکال مقررات زایی غیرضرور با شعار حمایت ازمردم ساخته شده، اما در واقع بخش مهمی از مافیای فساد در نظام اقتصادی و عامل اصلی سرکوب انگیزه‌های تولید است. خلع بازار از کارکرد و جایگاه کشف قیمت و سپردن آن به نهادهای بروکراتیک، اقتصاد را از انجام کارکرد اصلی اش یعنی تخصیص بهینه منابع برای تحقق رشد پایدار باز می‌دارد که برهم زدن این رسم کهنه مداخله دولت در قیمت‌گذاری، قدرت و اراده عظیمی می‌خواهد.

سلاح‌ورزی گفت: از دید بسیاری از سیاستمداران، خودکفایی موجب قدرت کشور است، اما در واقع بر اساس فهمی غلط از ماهیت اقتصاد، ایده‌ای خطرناک است. آنچه اقتصاد به آن نیاز دارد تاب آوری است و نه خودکفایی و تاب آوری، همانطور که در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اشاره شده حاصل توازن میان درونزایی و برونگرایی است.

کد خبر: ۹۵٬۰۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha