۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲
با شروع مذاکرات تورم از ۴۰ درصد به ۹.۹ درصد رسید
سخنگوی دولت:

با شروع مذاکرات تورم از ۴۰ درصد به ۹.۹ درصد رسید

ربیعی، سخنگوی دولت گفت: لازم می‌دانم در اینجا بخشی از تاریخ اقتصاد اخیر ایران را بیان کنم. هیچگاه بیان نشد با شروع مذاکرات این دولت توانست تورم را از ۴۰ درصد به ۹.۹ درصد برساند.

به گزارش بازار، علی ربیعی در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران که در راستای رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، درباره برنامه دولت برای ۴۰ روز پایانی و کنترل قیمت‌ها افزود: بدون آنکه بخواهم برخی نارسایی‌هایی که در همه نهادها و قوا و نیز دولت وجود داشته را نادیده بگیریم، علت اصلی مسائل موجود، قطعا تحریم‌های ظالمانه‌ای بوده که نمی‌دانم چرا هیچگاه یک جریان عظیم رسانه‌ای که تنها رسالت خود را انتقاد از دولت قرار داده بود، آن را ندید. جنگ اقتصادی باعث کاهش درآمد ارزی و در نتیجه بالارفتن قیمت ارز و بی ثباتی در همه بازارها شد. در کنار آن، افزایش جهانی قیمت بسیاری از نهاده‌ها نیز موجب شدند بر اقتصاد ایران و زندگی مردم، فشار زیادی وارد شود.

سخنگوی دولت در ادامه گفت:‌ای کاش این عده برای یک بار هم که شده، به سانسور علت‌های اصلی نمی‌پرداختند. برای مقاصد سیاسی و تخریب دولت به رغم اینکه در ظاهر علیه آمریکا موضع می‌گرفتند، از یک طرف دولت را متهم به نگاه به خارج می‌کردند و از طرفی بر جنایت آمریکا سر پوش می‌گذاشتند. بهر حال این روزها گذشت و در تاریخ سیاسی ما این دوگانه‌ها و تعارض‌ها می‌ماند.
وی ادامه داد: تا تحریم هست؛ تا کمبود ارز هست؛ تا ارز به قیمت واقعی خود بازنگردد؛ تا انتقال پول نتواند به وضعیت سابق خود بازگردد؛ این حکایت برقرار خواهد بود.

عضو هیات دولت اظهار داشت: این آرزوی قلبی ما است که برای حتی یک روز زودتر هم که شده، رنج تحریم‌ها از زندگی مردم برداشته شود و اقدامات صورت‌گرفته برای شکست تحریم‌ها به نتیجه نهایی برسد.

ربیعی گفت: آرزو می‌کنم بعد از این هر شبکه خبری را که می‌بینیم، در آن از علت‌های اصلی به وجودآمدن این وضعیت برای مردم گفته شود. امیدواریم که دولت بعدی، بی‌مهری‌ای را که این دولت دید، تجربه نکند.

سخنگوی دولت افزود: لازم می‌دانم در اینجا بخشی از تاریخ اقتصاد اخیر ایران را بیان کنم. هیچگاه بیان نشد با شروع مذاکرات این دولت توانست تورم را از ۴۰ درصد به ۹.۹ درصد برساند.
عضو هیات دولت تصریح کرد: متاسفانه برخی دچار این رویکرد ناصواب هستند که به جای ریشه، به شاخه می‌پردازند و فقط نیمه خالی لیوان را می‌بینند. به همین خاطر، وقتی آن موقع که توفیق سیاست‌ها کاملا تجلی یافته بود، کسی از آن صحبت نکرد و متاسفانه برخی زبانشان را بستند.

وی ادامه داد: این عده، وقتی در شرایط نامبارک تحریم و کرونا، جهش تولید در ایران رقم خورد، وقتی که بخش صنعت با رشد ۳.۸ درصدی مواجه شد، وقتی که رشد منفی خدمات هم متوقف شد؛ وقتی که در سال جهش تولید، این دولت آرزوی رهبری معظم را تحقق بخشید و جهش تولید در ایران رقم خورد؛ آنهم در حالی که اکثریت کشورهای دنیا، به خاطر پاندومی کرونا، رشد منفی تولید و خدمات داشتند؛ سکوت کردند. به همین خاطر قلبا آرزو داریم که دولت بعدی هرگز با این نوع قضاوت‌های غیرمنصفانه مواجه نشود.

آقای رئیسی در دستگاه قضا آغازگر اصلاحات نهادی بود
ربیعی در ادامه نشست خبری درباره عملکرد دستگاه قضا و اینکه همکاری دستگاه قضا با دولت چگونه بوده است؟ گفت: در دولت تدبیر و امید همواره باور داشته ایم که تعامل مبتنی بر عقلانیت دولت و قوه قضاییه امری ضروری است که نتیجه آن تامین منافع همگانی در سطح جامعه خواهد بود.

سخنگوی دولت افزود: در طول دو دوره گذشته نشان دهنده عقلانیت حاکم بر روابط بوده است، هماهنگی و همکاری با قوای دیگر و کاهش تنش‌ها باعث شده از این حیث کشور شرایط آرام‌تری را نسبت به دوره‌های قبل سپری کند و کمتر شنیده شدن نام هیات عالی حل اختلاف در این دوران نیز، موید این مطلب است.

وی تصریح کرد: در خصوص عملکرد دستگاه قضا از زمانی که جناب آقای رییسی ریاست قوه قضاییه را به عهده گرفتند آغازگر اصلاحات نهادی شدند. مهمترین آن، اصلاح از درون بوده و نیز همکاری با دولت در خصوص لوایحی مثل لایحه صیانت از حقوق زنان در زمینه‌های مختلف اعم از مبارزه با فساد، حفاظت از حقوق شهروندی (که از دغدغه‌های جدی دولت آقای روحانی بود)، مبارزه با گرانفروشی و احتکار، مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تدوین لوایح و دیگر مسائل مهم، همواره تعامل و همکاری خوبی بین دو قوه وجود داشته است و دولت نیز از این موارد استقبال کرده است.

ربیعی گفت: بنابراین باید این موارد را آغاز طلیعه‌ای برای اصلاحات در قوه قضاییه تلقی کنیم و در اینجا شاهد تعاملات خوبی با دولت بوده ایم. امیدواریم که اصلاحات آغاز شده در قوه قضاییه تحت ریاست بعدی این قوه هم با همین قوت و جدیت دچار گسست نشود و ادامه پیدا کند.

عضو هیات دولت ادامه داد: البته ما در مواردی همچون پرونده‌های رییس کل بانک مرکزی و خصوصی سازی معتقد بودیم در نظر نگرفتن تصمیمات مبتنی بر الزامات سیاستگزاری ضروری است و حداقل برخی موارد را به مقام معظم رهبری نیز منعکس کرده ایم.

وی ابراز امیدواری کرد: رییس قوه قضاییه و رییس قوه مجریه در آینده در درکی مشترک علاوه بر اصلاح امور در سرعت بخشیدن در اقدامات هم تاکید کنند و با این روش به نوعی به ثبات و قوام بخشیدن در امور به فهم مشترک برسند و در مجموع روابط خوبی بین قوه قضاییه و قوه مجریه در دوره آقای رئیسی شاهد بودیم.

مشارکت در انتخابات قابل قبول بود و قابل مقایسه با بسیاری از کشورها هم نیست
سخنگوی دولت همچنین درباره میزان آرای باطله در این انتخابات چیست و تعبیر دولت از آن گفت: رفتارشناسی رای دهندگان بدون تردید امری تک علتی نبوده و تابعی از متغیرهایی از قبیل تغییرات جمعیتی، تحولات ارزشی، احساس موفقیت یا عدم موفقیت در رای دهی، میزان نیل به هدف رای دهندگان، امکان حضور در پای صندوق رای، یافتن گرایشی نزدیک به ارزش‌های خود و نیز تابعی از سایر مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که لازم است بررسی و تحقیق شود.

ربیعی تصریح کرد: من نه به عنوان سخنگوی دولت بلکه به عنوان یک جامعه شناس معتقدم باید همه رای‌ها مورد بررسی قرار گیرد. البته تاکید می‌کنم همین مشارکت قابل قبول بوده و قابل مقایسه با بسیاری از کشورها هم نیست؛ بنابراین هر گونه تحلیلی در یک برنامه سخنگویی نمی‌تواند حاوی تبیینی جامعه شناختی عمیق و درستی باشد.

کد خبر: ۹۵٬۰۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha