۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۵
 اجرای طرح پرورش مرغ بومی خانگی در تعاونی‌های روستایی
مدیرکل دفتر توسعه خدمات فنی و کشاورزی خبر داد

اجرای طرح پرورش مرغ بومی خانگی در تعاونی‌های روستایی

تواضع، مدیرکل دفتر توسعه خدمات فنی و کشاورزی از اجرای طرح پرورش مرغ بومی خانگی در تعاونی‌های روستایی به ویژه تعاونی روستایی زنان تحت نظارت سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران خبر داد.

به گزارش بازار، محسن تواضع مدیر کل دفتر توسعه خدمات فنی و کشاورزی تعاونی‌ها گفت: پرورش مرغ و نژاد های بومی از قدیم الایام در کشور ما و روستاها و برخی شهرها وجود داشته است.

محسن تواضع افزود: با وجود مناطق مختلف در کشور فرصت و بستر مناسبی برای تعاونی روستایی خصوصا زنان بوجود آمده که با وجود ۶۰۰۰۰ هزار نیرو و ۴۰۰ تعاونی روستایی و دارا بودن زمین و امکانات و دیگر باقی مانده محصولات کشاورزی و حتی پسماندهای غذایی می توانند حضور فعالی را داشته باشند.

وی همچنین اشاره داشت: در سال های اخیر تلاش های جهاد کشاورزی به منظور حفظ نژادهای بومی از طریق اصلاحات ژنتیکی، فناوری تولید جوجه های بومی و تخم مرغ‌های نطفه دار محلی، کمک های زیادی به اشتغالزایی، بهبود اقتصاد و تامین بخشی از پروتئین مورد نیاز جامعه داشته است.

وی با بیان این مطلب که این امر سبب علاقمندی کارآفرینان زیادی به منظور پرورش جوجه و مرغ بومی شده و دسترسی به یک درآمدی قابل قبول را فراهم کرده است افزود: در این میان شرکت‌های تعاونی روستایی تحت پوشش سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران (به ویژه اعضای شرکت تعاونی روستایی زنان) با دارا بودن امکانات و زیرساخت‌های لازم، جامعه هدف ما برای اجرای این طرح را تشکیل می دهند.

تواضع در ادامه تصریح کرد: در این راستا رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران طرح پرورش مرغ بومی را در سطح شرکت تعاونی روستایی زنان با دارا بودن حدودا ۴۰۰ شرکت تعاونی روستایی زنان و حدود ۶۰ هزار عضو فعال را در دستور کار قرار داده و ضمن تعیین مجری، اجرای کامل طرح فوق را در شش ماه اول سال جاری خواستار شد.

وی گفت: مرغ های بومی در برابر بیماری ها مقاوم تر هستند که با هماهنگی مدیران دامپزشکی منطقه در کنترل بیماریه ها و در خصوص مجوزها هم زبر ۱۰۹ قطعه نیازی به مجوز نیست و بالاتر از آن می باید حد فاصله تا دیگر پرورش مرغ داری رعایت شود.

مدیر کل دفتر توسعه خدمات فنی و کشاورزی تعاونی ها گفت: در این طرح از جوجه‌های واکسینه شده ۳ الی ۴ هفته پولت (نیمچه) بومی محلی که متحمل به شرایط اقلیمی و بیماری ها بوده جهت پرورش بمدت (حداکثر ۱۶ هفته) در فضاهای مشخص شده شرکت های تعاونی روستایی تحت پوشش و نظارت (به ویژه شرکت تعاونی زنان روستایی) نگهداری و تغذیه می شوند و پس از طی دوره پرورش و رسیدن به وزن مطلوب جهت عرضه به صورت زنده در بازارهای محلی هر منطقه، شهرستان و استان ارسال می شوند.

تواضع در پایان با اشاره به نتایج این فعالیت ها خاطر نشان کرد: حسب گزارش های دریافتی از استان های فارس، سمنان، خراسان جنوبی، کرمانشاه، اصفهان و اردبیل اجرای طرح فوق به منظور تامین و پرورش حداقل ۳۰ هزار قطعه در ماه های جاری در دستور کار قرار دارد.

کد خبر: ۹۵٬۰۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha