۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
شروع روند کاهشی قیمت جهانی گندم و برنج؛ تداوم روند تا پایان سال میلادی
بازار گزارش می دهد؛

شروع روند کاهشی قیمت جهانی گندم و برنج؛ تداوم روند تا پایان سال میلادی

گزارشها از شروع روند کاهشی قیمت گندم و برنج از ابتدای ماه می امسال حکایت دارد. برمبنای گزارش بانک جهانی این روند در ماه ژوین هم ادامه داشت.

بازار؛ گروه بین الملل: از ابتدای همه گیری کرونا بازار کالاهای اساسی به خصوص محصولات کشاورزی با افزایش ارزش روبرو شده است که این مساله برای بسیاری  از مردم به خصوص در کشورهای در حال توسعه و فقیر به معنای از بین رفتن توان تامین معاش روزانه بود.اما به نظر می رسد ورق در بازار محصولات کشاورزی برگشته است و قیمت محصولات کشاورزی اصلی و مهم در دنیا سیر نزولی به خود گرفته است.

در اخرین روزهای ژوین سال ۲۰۲۱ میلادی خبرها از کاهش ۶ درصدی قیمت گندم و برنج نسبت به ماه قبل از آن حکایت دارد. این خبر زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که بدانیم در ماه قبل هم قیمت این محصولات مهم کشاورزی در دنیا کاهش یافته بود.

بانک جهانی در گزارش اخیر خود نوشت: «به نظر می رسد بازار محصولات کشاورزی در دنیا در مسیر کاهشی قرار دارد و تا انتهای امسال این روند ادانه خواهد داشت. البته تداوم روند کاهشی قیمت محصولات کشاورزی در شرایطی ادامه پیدا میکند که دنیا با موج های تازه بیماری روبرو نباشد و توزیع واکسن در دنیا به صورت عادلانه تری انجام شود. طرح هایی مانند اهدای واکسن از کشورهای صنعتی به کشورهای در حال توسعه و تولید واکسن های تازه که امکان عرضه واکسن به دنیا را افزایش می دهد عامل اصلی این تغییر است.

در ماه می هم قیمت محصولات کشاورزی کاهش پیدا کرده بود
به گزارش بانک جهانی در پنجمین ماه سال ۲۰۲۱ میلادی قیمت محصولات اصلی کشاورزی نسبت به ماه قبل از آن کاهش یافت. بر مبنای این گزارش قیمت هر تن برنج تایلندی در بازار برابر با ۴۹۳ دلاربود که نسبت به ماه قبل از آن دو دلار کاهش یافت ولی در ماه مارس امسال هر تن برنج تایلندی با قیمت ۵۲۵ دلار مبادله شده بود که بالغ بر ۳۲ دلار بیش از قیمت ثبت شده برای ماه می بود.

متوسط قیمت هر تن برنج تایلندی در فصل اول امسال برابر با ۵۴۲.۳ دلار بود و کاهش قیمت این محصول در بازه دو ماهه مورد بررسی نشان داده است که بازار به سمت تعادل حرکت می کند.

هر تن برنج تایلندی در سال ۲۰۱۸ با قیمت ۴۲۰.۷ دلار به فروش رسیده بود و در سال ۲۰۱۹ به ۴۱۸ دلار رسید. با شروع همه گیری کرونا قیمت برنج در بازار جهان به شدت افزایش یافت که یک دلیل مهم ان را می توان ممانعت از تجارت این محصول اصلی غذایی در دنیا نام برد.

ممانعت از تجارت این محصول به دلیل نگرانی از تاثیر همه گیری و مدت زمان درگیری دنیا با این بحران ایجاد شد و زمینه را برای افزایش قیمت برنج فراهم کرد. بر مبنای گزارشهای موجود هر تن برنج در سال ۲۰۲۰ با قیمت ۴۹۶.۸ دلار مبادله شد.

افت قیمت گندم چشمگیر بود
گندم اصلی ترین محصول کشاورزی دنیا است زیرا غذای اصلی بخش اعظم جمعیت دنیا با استفاده از گندم تامین می شود. افت قیمت گندم باعث می شود تا سازمانهای بین المللی هم توان بیشتری برای ارایه کمکهای غذایی به کشورهای فقیر داشته باشند و بتوانند فعالانه تر در مبارزه با فقر و گرسنگی عمل کنند. به همین دلیل است که در اغلب مطالعات بررسی تغییرات قیمت گندم از اهمین بسیار بالایی برخوردار است.

بانک جهانی در گزارش خود نوشت: «در ماه می سال ۲۰۲۱، قیمت گندم که یکی دیگر از محصولات اصلی و مهم غذایی در دنیا است هم کاهش پیدا کرد. هر تن گندم با قیمت ۲۷۱ دلار به فروش رسید که نسبت به ماه قبل از آن ۱۰ دلار تنزل داشت. متوسط قیمت هر تن گندم در فصل اول سال جاری برابر با ۲۷۵.۲ دلار بود. این در حالیست که هر تن گندم در سال ۲۰۱۸ با قیمت ۲۰۳.۹ دلار به فروش رسیده بود و در سال ۲۰۱۹ به قیمت ۲۱۱.۳ دلار رسید. در سال ۲۰۲۰ متوسط قیمت هر تن گندم در بازار جهانی برابر با ۲۲۷.۷ دلار بود و از ابتدای سال جاری روند افزایش قیمت ان شدت گرفت. ولی در پنجمین ماه امسال سیر تغییرات قیمت نزولی شد. در بازار گندم هم شرایط به دلیل همه گیری کرونا ملتهب شد. از طرف دیگر نبود نیروی کار کافی برای برداشت محصولات گندم در سال ۲۰۲۰ و اوایل سال جاری سبب شد تا عرضه با اختلال روبرو شود و قیمت این محصول ارزشمند غذایی در دنیا رشد کند ولی گزارشها از بازگشت نسبی ثبات به بازار گندم و شروع روند کاهشی قیمت حکایت دارد.»

بانک جهانی پیش بینی می کند تا انتهای ماه جولای قیمت گندم و برنج در بازار جهانی روند کاهشی خود را ادامه دهد و در یک پیش بینی خوش بینانه تر این روند تا انتهای سال ادامه خواهد داشت.

کد خبر: ۹۴٬۹۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha