۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۲
تداوم مذاکرات ایران و امریکا در دوره رئیسی محتمل است| تصمیم گیرنده نهایی برجام تهران و واشنگتن هستند
معاون پیشین کاخ سفید در گفتگو با بازار:

تداوم مذاکرات ایران و امریکا در دوره رئیسی محتمل است| تصمیم گیرنده نهایی برجام تهران و واشنگتن هستند

پروفسور «فرانک فن هیپل» معتقد است در مذاکرات وین ایران و امریکا تصمیم گیرنده اصلی و نهایی هستند نه بازیگران دیگر.

بازار؛ گروه بین الملل: خبرنگار وال‌استریت ژورنال روز جمعه(۲۸ خرداد) اعلام کرده بود نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام اوایل ماه جولای (اواسط تیرماه) برگزار خواهد شد.
خبرنگار وال‌استریت ژورنال به نقل از منابعی گفته بود در حالی که گفت‌وگوها سخت بوده، به آهستگی به پیش می‌رود و شکاف‌ها در حال کاهش یافتن هستند.

وی سپس ابراز امیدواری کرد که روز ۱۵ جولای (۲۴ تیرماه، ششمین سالگرد برجام) پایان این گفت‌وگوها باشد.

این ادعای خبرنگار وال استریت ژورنال با پاسخی که «میخائیل اولیانوف» سرپرست هیات روسیه در مذاکرات برجامی وین به وی داده قوت می گیرد.

«اولیانوف» در توئیتی، تلویحا از احتمال دستیابی طرف های مذاکرات هسته ای ایران به توافق تا روز ۱۵ ژوئیه (۲۴ تیر) و تقریبا همزمان با ششمین سالگرد توافق برجام خبر داد.
میخائیل اولیانوف در توئیتی در پاسخ به توئیت لارنس نورمن خبرنگار وال استریت ژورنال که نوشته بود: آیا کسی حاضر است بر سر حصول توافق مذاکرات وین تا روز ۱۵ ژوئیه شرط ببنند؟» نوشته بود: موقعیت شغلی من اجازه شرط بندی نمی دهد اما این ایده را دوست دارم که روز ۱۵ ژوئیه به عنوان یک تاریخ هدف باشد، روزی که ششمین سالگرد شکل گیری برجام است.

در حالی مذاکرات در وین در جریان است که روسیه نیز اعلام کرده سند جدیدی در مذاکرات وین ارائه کرده است. میخائیل اولیانوف در حالی ارائه سند جدید در روز دوشنبه هفته جاری را اعلام کرد که از تداوم اصلاح متن کنونی سند نهایی نیز خبر داده است.

روسیه از افشای جزئیات سند جدید خودداری کرده است ولی از مواضع اولیانوف می توان چنین برداشت کرد که سند جدید برای گره گشایی از گره کنونی در مذاکرات وین است. هر چند طبق مواضع هیاتهای حاضر در وین کماکان در خصوص سند قبلی بحث و گفتگو می شود.

پروفسور «فرانک فن هیپل» استاد دانشگاه پرینستون و معاون اسبق کاخ سفید در خصوص سند جدید ارائه شده از سوی روسیه در مذاکرات برجام به خبرنگار بازار گفت: در این خصوص باید توجه داشت که تصمیم گیرنده اصلی در این مذاکرات ایران و امریکا هستند.

وی افزود: برخی در ایران و امریکا خواهان حصول توافق نیستند.

معاون اسبق کاخ سفید در خصوص آینده روابط ایران و امریکا در دوره ریاست جمهوری رئیسی گفت: آینده روابط دو کشور بر اساس رفتارهای متقابل تنظیم می شود. در ادامه روابط میان دو کشور سیاست و عملکرد ایران مقابل امریکا نیز حائز اهمیت است. اگر سیاست ایران تند شود سیاست امریکا هم بر اساس آن تنظیم می شود و سیاست بایدن هم به سیاست تندروهای داخلی نزدیک می شود.

وی در ادامه یادآور شد: دولت بایدن خواهان جنگ با ایران نیست. تنها آلترناتیو و بدیل «گفتگو» و مذاکره است. تداوم مذاکرات در دوره رئیسی نیز محتمل است.

استاد دانشگاه پرینستون تأکید کرد: برقرار ماندن برجام منوط به این است که روابط دو کشور در حوزه های دیگر نیز از ثبات برخوردار باشد.

وی یادآور شد: ایران و امریکا در خصوص مسائل منطقه ای از جمله در عراق، سوریه، لبنان، غزه و یمن با هم اختلاف نظر دارند. اگر این اختلافات حل و فصل نشود تحریمهای غیر هسته ای بیشتری ممکن است اعمال شود.

معاون اسبق کاخ سفید در پایان گفت: چیزهای زیادی برای گفتگو وجود دارد. برقرار ماندن برجام به این موضوعات هم مرتبط است و برجام موضوعی یگانه و مستقل از سایر حوزه ها نیست.

کد خبر: ۹۴٬۹۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha