۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۷
 نگاهمان به داخل است نه واشنگتن| با آمریکا مذاکره نخواهیم داشت| پایان مذاکرات برجامی در دور بعدی
سخنگوی وزارت خارجه در گفتگو با بازار

نگاهمان به داخل است نه واشنگتن| با آمریکا مذاکره نخواهیم داشت| پایان مذاکرات برجامی در دور بعدی

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه در حوزه سلامت منتظر لغو تحریم های آمریکا نبوده ایم، در رابطه با مذاکرات وین گفت: اجازه نخواهیم داد مذاکرات فرسایشی شود.

بازار، گروه ایران: حدود ۴ روز پیش بود که وزارت دارایی آمریکا با صدور دستور العملی تازه راه را برای معاملات و تبادلات مالی مربوط به همه گیری کرونا با ایران، ونزوئلا و سوریه باز کرد. بر اساس بیانیه این وزارت خانه، از این پس، نقل و انتقالات مالی با کشور ایران و دو کشور دیگر به منظور تامین اقلامی چون ماسک، ونتیلاتور و واکسن کرونا آزاد است. مسئولین کشور که پیش از این  بارها و بارها به غیر انسانی بودن تحریم ها در حوزه  تامین اقلام مربوط به مبارزه و درمان کرونا گله کرده بودند، حالا می گویند که لغو تحریم های موردی دردی از آنها دوا نمی کند.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در گفتگو بازار می گوید: منتظر لغو تحریم ها در حوزه سلامت نبوده ایم. در حوزه سلامت به خصوص کرونا نگاهمان به توانایی های داخلی است نه تصمیم های واشنگتن و کاخ سفید. او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود درباره روابط ایران و آمریکا می گوید که ما هیچ موضوعی غیر برجام با آمریکا نداریم. در برجام هم نه گفتگوی  مستقیم می کنیم و نه غیر مستقیم.

  او همچنین گفته که ممکن است دور بعدی برجام دور نهایی باشد.  متن کامل گفتگوی بازار با سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه را در ادامه می خوانید:

تا زمانی که تحریم های ظالمانه آمریکا کاملا  لغو نشود، برداشته شدن تحریم های موردی از نظر جمهوری اسلامی ایران هیچ ارزشی ندارد. ضمن اینکه در حوزه سلامت و مبارزه با کرونا بیش از اینکه نگاهمان به تصمیم های واشنگتن  و کاخ سفید باشد، به توانایی خود در داخل کشور متکی هستیم

* لغو تحریم ها در حوزه اقلامی چون ماسک، ونتیلاتور و واکسن کرونا  از چه زمانی اجرایی خواهد شد؟
تا زمانی که تحریم های ظالمانه آمریکا کاملا  لغو نشود، برداشته شدن تحریم های موردی از نظر جمهوری اسلامی ایران هیچ ارزشی ندارد. از طرفی این تحریم ها  درست در زمانی لغو شد که بیش از ۱.۵ سال از شیوع کرونا گذشته و پیشروان در صنعت سلامت ما طی یک سال اقدامات بزرگی را در این حوزه  انجام داده و به پیشرفت های قابل قبولی دست پیدا کرده اند. البته جزییات نحوه اجرای این تصمیم آمریکا را باید  منتظر ماند و دید.

*با توجه به اینکه ممکن است لغو کامل تحریم ها چند ماه زمان ببرد، این تصمیم چه تاثیری  در روند مبارزه با این بیماری و واکسیناسیون همگانی می تواند داشته باشد؟
ما اساسا در حوزه سلامت منتظر رفع تحریم ها نبودیم. چرا که در داخل کشور تاب آوری ما به شدت افزایش یافته است. ضمن اینکه جوانان کشور در حوزه  همکاری های  بین المللی اقدامات قابل تقدیری را انجام دادند. بنابر این بیش از اینکه نگاهمان به تصمیم های واشنگتن و کاخ سفید باشد، به توانایی خود در داخل کشور متکی هستیم.

در حال حاضر هیچ موضوعی غیر از برجام بین ایران و آمریکا نیست. در برجام هم نه گفتگوی  مستقیم می کنیم و نه غیر مستقیم. واردات نفت آمریکا از ایران هم مربوط به راهزنی نفت و  توقیف غیر قانونی کشتی های بخش خصوصی ایران  در آبهای آزاد است

*با توجه به مذاکراتی که در  چند ماه گذشته انجام می شده، روابط ایران  و آمریکا  در چه سطحی است؟
در حال حاضر هیچ موضوعی غیر از برجام بین ایران و آمریکا مطرح نیست. در برجام هم نه گفتگوی  مستقیم می کنیم و نه غیر مستقیم.

* اما در  روزهای اخیر برخی از منابع  از خرید نفت ایران توسط آمریکا سخن گفته بودند؟

ما تراکنشی با آمریکا در حوزه نفت نداشتیم و آنچه که درباره خرید نفت ایران منتشر شده مربوط به راهزنی نفتی این کشور است. در واقع ایالات متحده نفت بخش خصوصی ایران در آب های آزاد را توقیف می کرده و آن را به عنوان خرید نفت از ایران اعلام کرده است.

اجازه نخواهیم داد مذاکرات فرسایشی شود.  بنابر این به اروپایی ها توصیه می کنیم که  به تعهدات خود برگردند

برخی منابع خبری اعلام کرده اند که ممکن است این دور، دور آخر مذاکرات باشد. این ادعا چقدر درست است؟
هیچ بعید نیست که دور بعدی مذاکرات دور پایانی باشد ضمن اینکه ما اجازه نخواهیم داد مذاکرات فرسایشی شود.  بنابر این به اروپایی ها توصیه می کنیم که  به تعهدات خود برگردند.

کد خبر: ۹۴٬۹۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha