۱ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۰
اقتصاد تشنه مازندران در لب ساحل؛ غفلت از صنایع دریا پایه ادامه دارد
بازار گزارش می‌دهد؛

اقتصاد تشنه مازندران در لب ساحل؛ غفلت از صنایع دریا پایه ادامه دارد

ساری- زمین گیر شدن اقتصاد در لب ساحل و خاک و غفلت از اقتصاد دریا پایه سبب شده تا صنایع مختلف دریایی در استان مازندران چندان توسعه نیابند و همچنان تکیه آنها بر ماهیگیری و شیلات باشد.

بازار؛ گروه استان‌ها: وجود بیش از ۴۰۰ کیلومتر نوار ساحلی و همجواری با دریای خزر، گنجینه‌ای از معادن و ذخایر دریایی را فراروی اقتصاد مازندران گشوده است، این درحالی که همچنان تکیه اقتصاد دریایی مازندران بر ماهیگیری سنتی و شیلاتی است.

توسعه اقتصاد دریایی و دریا پایه در مناطق شمالی و مازندران زمینه ساز اشتغال و توسعه اقتصادی خواهد بود، از این رو فراهم ساختن زیرساخت‌های مورد نیاز می‌تواند دهه رشته صنعتی با محوریت دریا را در این مناطق توسعه دهد.

مازندران باید از تنبلی صادراتی خارج شود
به تاکید صاحبنظران، توجه به اقتصاد دریا محور، استفاده از ظرفیت‌های سرزمین و توسعه متوازن باید از اولویت‌های دولت جدید برای رونق اقتصادی در استان مازندران باشد. محمد اکبری کارشناس امور اقتصادی در مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه مازندران باید از تنبلی صادراتی خارج و تعاونی‌ها و شرکت‌های کوچک شکل گیرد، اظهار داشت: توجه به اقتصاد دریایی و دریا محور و ورود تکنولوژی صنعت بسته بندی و کارخانجات کوچک برای صادرات می‌تواند زمینه ساز رونق اقتصادی در استان باشد.

توجه به اقتصاد دریایی و دریا محور و ورود تکنولوژی صنعت بسته بندی و کارخانجات کوچک برای صادرات می‌تواند زمینه ساز رونق اقتصادی در استان باشد

وی با اظهار اینکه تولید ۷۲ نوع محصول کشاورزی به میزان بیش از هفت میلیون تن در سال سبب شده تا مازندران به عنوان پرظرفیت ترین نقطه در کشور تبدیل شود، از این با توجه به همجواری با دریای خزر باید از ظرفیت این بخش برای صادرات کالاهای استان به آن سوی آب‌ها بهره گیری شود.

وی ادامه داد: استفاده نامتعارف از ساحل و دریا و اتکای گردشگری آن به چای و قلیان در سواحل نمی‌تواند راهگشا باشد، از این رو باید با اقتصاد دریا پایه برای توسعه متوازن در استان توجه شود.

زمین‌گیر شدن اقتصاد مازندران در لب ساحل/ غفلت از صنایع دریا پایه

اکبری با اظهار اینکه سهم استان‌های شمالی از خاویار در دریای مازندران حدود ۵۰۰ تن است، تصریح کرد: با سرمایه گذاری در حوزه ماهی در قفس دریایی می‌توان به تولید و اشتغال پرداخت و عقب ماندگی‌ها را جبران کرد.

آزادسازی ساحل اولین گام ورود به دریاست
طی دو سال اخیر با ایجاد اسکله‌های دریایی راه برای اقتصاد دریا پایه باز شد اما طی دهه‌های گذشته مازندران همچنان از نبود اقتصاد دریا محور و ظرفیت‌های آن گلایه داشتند. احمد حسین زادگان استاندار مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه مازندران بیشترین خط ساحلی را دارای است، افزود: برای گام نهادن در دریا و بهره گیری از ظرفیت‌های آن اولین گام، آزادسازی ساحل بود.

وی با بیان اینکه مصوبه آزادسازی ساحل سال‌ها روی زمین مانده بود و عده‌ای دریا را محصور کرده بودند، افزود: در حال حاضر ۸۷ درصد از نوار ساحلی آزادسازی شده است و پروژه‌های مختلف اسکله دریایی به تعداد ۱۶۵ اسکله تعریف شده است.

وی با عنوان اینکه از سرمایه گذاری در زمینه اقتصاد دریاپایه حمایت می‌کنیم، افزود: برای اسکله‌های تفریحی در پسکرانه و داخل دریا، ظرفیت‌هایی اقتصادی و شیلاتی طراحی و تعریف شده است.

اگرچه عملکرد دولت‌های گذشته در تحقق اقتصاد دریاپایه در مازندران موفقیت آمیز نبود، اما مردم انتظار دارند دولت جدید به مطالبه دهه‌ها مانده بر زمین مازندران برای بهره گیری از ظرفیت‌های اقتصادی دریا توجه کند و موانع فراروی را از سر راه بردارد.

برنامه راهبردی اقتصاد دریا پایه تدوین شود
منصورعلی زارعی رئیس مجمع نمایندگان مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار تدوین برنامه راهبردی اقتصاد دریا را ضروری دانست و افزود: باید از ظرفیت‌های استان‌های ساحلی با تدوین برنامه راهبردی اقتصاد دریا در هفت محور بهره برد.

وی اظهار داشت: تکمیل طرح آزادسازی سواحل و تشکیل شرکت عمران ساحل و تشکیل اتحادیه تخصصی و مردمی صیادی با رعایت تقویم و شیوه‌های پایدار صید از جمله راهبردها است.

وی ادامه داد: اصلاح و مدرنیزاسیون دریانوردی با رویکردهای متعامل هیدورتوریسم، تجارت و آبزی پروری، فعال سازی بنادر استان تا ارتقای حداقل دو برابری ظرفیت فعال موجود برای تجارت با منطقه اوراسیا نیز از دیگر راهبردها است.

زارعی یادآور شد: سالم سازی محیط زیست دریایی و جلوگیری از تخلیه فاضلاب‌های تصفیه شده، توسعه پایدار با رعایت الزامات زیست محیطی طرح‌های پرورش ماهیان در قفس نیز باید در اقتصاد دریا مورد توجه قرار گیرد.

زمین‌گیر شدن اقتصاد مازندران در لب ساحل/ غفلت از صنایع دریا پایه

نماینده مردم ساری و میاندورد در مجلس تصریح کرد: حمایت جدی و الزام آور از سرمایه گذاران پرورش ماهیان خاویاری و استخوانی در نوار ساحلی نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

صنایع مرتبط دریایی را توسعه دهیم
سعید یزدانی فرماندار نوشهر نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه باید به سمت بهره گیری از ظرفیت‌های شهرستان همانند اقتصاد دریا پیش رویم، اظهار داشت: چاره‌ای نداریم به سمت فضای دریامحور و توسعه صنایع مرتبط از جمله پرورش ماهی در قفس برویم.

وی از نوشهر به عنوان منطقه‌ای استراتژیک برای سرمایه گذاری در صنعت شیلات یاد کرد و گفت: در حال حاضر ۲۸ مزرعه پرورش ماهی در قفس و یک مزرعه خاویاری در منطقه فعالیت دارد.

یزدانی از صدور مجوز برای ۱۴ اسکله دریایی برای بهره گیری از ظرفیت‌های دریا در شهرستان خبر داد.

به گزارش بازار، جذب سرمایه گذار برای رونق اقتصادی، توسعه پایدار و ایجاد اشتغال با توسعه صنعت دریاپایه نیازمند و مستلزم فرهنگسازی است تا بتوان با توسعه این صنعت، مازندران را به اوج اقتصادی رساند.

کد خبر: ۹۴٬۷۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha