۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲
نیروی باد و دستیابی به انرژی تجدیدپذیر| رونق روزافزون صنعت انرژی باد
بازار گزارش می دهد

نیروی باد و دستیابی به انرژی تجدیدپذیر| رونق روزافزون صنعت انرژی باد

انرژی باد گزینه ای پایدار در دستیابی به انرژی های تجدیدپذیر است که به طور فزاینده ای در حال رونق است.

بازار؛ گروه بین الملل: باد حرکت هوا از یک منطقه با فشار بالا به یک منطقه با فشار کم است. با بالا رفتن هوای گرم، به کمک باد هوای خنک تری برای پر کردن خلاء وارد می شود. تا زمانی که خورشید بتابد، باد می وزد و باد مدتهاست که به عنوان منبع نیرو برای انسانها عمل می کند.

دریانوردان باستان از بادبان ها برای گرفتن انرژی از باد استفاده می کردند. کشاورزان زمانی از آسیاب های بادی برای خرد کردن غلات و پمپاژ آب استفاده می کردند. امروزه توربین های بادی از باد انرژی الکتریسیته می گیرند. طی دهه گذشته، استفاده از توربین های بادی بیش از ۲۵ درصد در سال افزایش یافته است. اما این توربین ها قط بخش کمی از انرژی جهان را تأمین می کنند.

بیشتر انرژی باد از توربین هایی تأمین می شود که می توانند به بلندی یک ساختمان ۲۰ طبقه باشند و دارای سه تیغه ۲۰۰ فوت (۶۰ متر) طولانی هستند. باد پره ها را چرخانده و این امر باعث چرخانده شدن شافت متصل به ژنراتور تولید کننده برق می شود.

توربین‌های بادی باید ده برابر قطرشان در راستای باد غالب و پنج برابر قطرشان در راستای عمودی از هم فاصله داشته باشند تا کمترین تلفات حاصل شود. در نتیجه توربین‌های بادی تقریباً به ۰٫۱ کیلومترمربع مکان خالی به ازای هر مگاوات توان نامی تولیدی نیازمند هستند.

معمولاً برای نصب این توربین‌ها نیازی به پاکسازی درختان منطقه نیست. کشاورزان می‌توانند برای ساخت این توربین‌ها زمین‌های خود را به شرکت‌های سازنده اجاره می‌دهند. در ایالات متحده کشاورزان حدود ۲ تا ۵ هزار دلار به ازای هر توربین در هر سال دریافت می‌کنند.

زمین‌ها مورد استفاده قرار گرفته برای توربین‌ها بادی همچنان می‌توانند برای کشاورزی و چرای دام مورد استفاده قرار بگیرند چراکه تنها ۱٪ از زمین برای ساخت پی توربین و راه دسترسی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عبارت دیگر ۹۹٪ زمین هنوز قابل استفاده‌است.

بزرگترین توربین های بادی در سال برق حدود ۶۰۰ خانه در ایالات متحده آمریکا را تولید می کنند. نیروگاه های بادی دارای ده ها و گاه صدها مورد از این توربین ها هستند که به طور خاص در نقاط بادخیز کنار هم قرار گرفته اند. توربین های کوچکتر که در یک حیاط خانه احداث می شوند می توانند برق کافی برای یک خانه یا تجارت کوچک را تولید کنند.

انرژی باد اکنون با موفقیت در سراسر جهان رقابت می کند، صنایع جدید ایجاد کرده و صدها هزار شغل ایجاد می کند و راهی برای آینده انرژی پاک دارد.

در سال ۲۰۱۶ بیش از ۵۴ گیگاوات انرژی باد تجدیدپذیر در جهان تولید شد و اکنون بیش از ۹۰ کشور از این منبع انرژی پاک استفاده می کنند.

پیش بینی می شود رشد استفاده از انرژی باد توسط آسیا هدایت شود: چین به رهبری همه بازارها ادامه خواهد داد اما هند در سال گذشته رکورد جدیدی در زمینه نصب و راه اندازی توربین های بادی ایجاد نمود و در مسیر دستیابی به اهداف بسیار بلند پروازانه دولت در این بخش است.

باد دریایی در یک سال گذشته پیشرفت عمده ای داشته است و به نظر می رسد که ظرفیت عظیمی را که سال ها بسیاری به آن اعتقاد داشتند تولید کند. اطمینان از پیشرفت بازار انرژی بادی وجود دارد زیرا فن آوری همچنان در حال بهبود است، قیمت ها همچنان پایین می روند و درخواست تولید انرژی پاک و تجدیدپذیر برای کاهش انتشار کربن، پاکسازی هوا و ایجاد مشاغل جدید بیشتر می شود.

باید گفت باد منبع پاک انرژی تجدیدپذیر است که هیچ گونه آلودگی هوایی و آب ایجاد نمی کند و از آنجا که باد آزاد و رایگان است، پس از ایجاد توربین، هزینه های عملیاتی تقریباً صفر است. تولید انبوه و پیشرفت های تکنولوژی تولید توربین ها را ارزان می کند و بسیاری از دولت ها مشوق های مالیاتی برای تحریک انرژی باد ارائه می دهند.

اما توربین های بادی باعث ایجاد مشکلاتی نیز می شوند از جمله شکایت مردم محلی از توربین های بادی زشت و پر سر و صدا. تیغه هایی که به آرامی می چرخند می توانند پرندگان و خفاش ها را از بین ببرند اما خسارات آنها به اندازه اتومبیل ها ، خطوط برق و ساختمان های بلند مرتبه نیست. یکی دیگر از مشکلات این است که وزش باد متغیر است: اگر نوزد، برق تولید نمی شود.

با این وجود صنعت انرژی باد در حال رونق است. تلاش های جهانی برای مقابله با تغییرات آب و هوا از جمله توافق نامه پاریس انرژی های تجدیدپذیر شاهد رونق رشد هستند و انرژی باد در این زمینه پیشگام است. از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵، ظرفیت تجمعی باد در سراسر جهان از ۱۷۰۰۰ مگاوات به بیش از ۴۳۰،۰۰۰ مگاوات افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۵ ، چین همچنین از نظر تعداد توربین های بادی نصب شده از اتحادیه اروپا پیشی گرفت و همچنان به تلاش های نصب خود ادامه می دهد.

کارشناسان صنعت پیش بینی می کنند که اگر این سرعت رشد ادامه یابد ، تا سال ۲۰۵۰ یک سوم نیازهای برق جهان توسط انرژی باد تأمین می شود.

کد خبر: ۹۴٬۶۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha